Ředitelé škol v Česku čelí dvojímu tlaku: nedostatek učitelů na jedné straně, požadavky na jejich kvalifikaci na straně druhé. Podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, musí učitel mít odbornou kvalifikaci, tj. absolvovat vysokoškolské pedagogické vzdělání. Novela zákona od 1. 9. 2023 umožňuje v některých případech uznat „předpokládanou kvalifikaci“ (např. u studentů navazujícího magisterského studia), ale i tak litera zákona jasně říká: bez pedagogického vzdělání nelze dlouhodobě učit.
Studující učitel je pro školu přínos
Ing.
Lucie
Černá
odborná asistentka na katedře pedagogiky, Pedagogická fakulta UK
Zároveň se stále více ukazuje, že ti, kteří se rozhodnou studovat při práci, zasluhují podporu – nejen proto, že to zákon vyžaduje. V době personální krize, deprofesionalizace a neustávajících změn může být pomoc takovým učitelům klíčem k profesionalizaci školství.
Vysoké školy nabízejí cestu
Vysoké školy s pedagogickými obory nabízejí kromě denního studia také programy pro netradiční studující, například Pedagogická fakulta UK nabízí kombinovanou formu studia i programy celoživotního vzdělávání. Vhodné jsou pro:
*
učitele v praxi s titulem v oboru a zároveň bez pedagogické kvalifikace;
*
učitele, kteří si doplňují další aprobační předmět;
*
asistenty, vychovatele a další pracovníky škol, kteří si chtějí