Školy v přírodě, jejich příprava, organizace

Vydáno:

V tomto období se školy rozhodují, zda pořádat školy v přírodě, za jakých podmínek a zjišťují, co vše musí při jejich přípravě zvládnout. Následující příspěvek chce přispět k lepší orientaci v této oblasti a upozornit na některá rizika pořádání výjezdních akcí školy.

A rizika zde nepochybně jsou, zejména pro ředitele školy, která vysílá pedagogy a děti na školy v přírodě a podobně i na jiné mimoškolní akce (výlety, lyžařské kurzy). Právní předpisy se totiž ve svém vývoji stávají stále obecnějšími a kromě stále většího množství povinností přesouvají na ředitele školy nutnost stanovit konkrétnější podmínky konání akce. Například bývalá vyhláška o školách v přírodě uváděla zcela konkrétní údaj – „Se žáky škol se vysílá s každou třídou nejméně jeden učitel, jeden vychovatel a jeden pomocný vychovatel.“ Nyní platí zcela odlišné ustanovení, velmi obecné, ve vyhlášce č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, § 3 odst. 1: „Bezpečnost a ochranu zdraví žáků ve škole, při vzdělávání mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání a při akcích konaných mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje právnická osoba, která vykonává činnost školy, svými zaměstnanci, vždy však nejméně jedním pedagogickým pracovníkem.“
A je tedy pouze na řediteli školy, zda zajistí péči o děti vlastními pracovníky v pracovním poměru nebo zda využije externí pracovníky, či rodiče dětí a jak stanoví jejich počet.
Absence právních norem je v tomto případě na škodu. Pořádající organizace jich nemá příliš mnoho k dispozici, navíc se v nich většinou jedná o stanovení jen velmi obecného rámce:
* zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce,
* zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví,
* zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon),
* vyhláška č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních,
* vyhláška č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti,
* vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání,
* vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání,
* vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, vše v platném znění.
Záměr pořádat školu v přírodě
Jakýkoli záměr posuzujeme vždy nejdříve z hlediska právních norem – co nám dovolí, jak a v čem nás zavazují nebo omezují.
Uvedený výčet právních norem je na první pohled úctyhodný, ale při bližším seznámení zjistíme, že ze školských předpisů se o školách v přírodě zmiňují jen nemnohé. Ve školském zákoně tento pojem vůbec není použit, pouze v prováděcí vyhlášce – č. 108/2005 Sb., a tam je pouze jedno jediné ustanovení, které při samotné organizaci akce není mnoho platné:
§ 10 Účel školy v přírodě
Škola v přírodě zajišťuje zotavovací pobyt ve zdravotně příznivém prostředí dětem mateřských škol a žákům plnícím povinnou školní docházku, popřípadě pobyt vybraných skupin dětí mateřských škol a žáků plnících povinnou školní docházku bez přerušení vzdělávání.
Ve školských předpisech všeobecně najdeme o školách v přírodě jen velmi málo informací, podstatně více je jich v předpisech hygienických.
Školský zákon pojem „školy v přírodě“ výslovně neuvádí, ale musíme si uvědomit, že je zde skryt pod nadřazeným obecným pojmem „školské zařízení“. A z toho již vyplývají určité povinnosti ředitele školy. Především musí vydat vnitřní řád tohoto školského zařízení, a to plně ve smyslu § 30 školského zákona, s důrazem na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví účastníků. Přitom není podstatné, zda se jedná o stálou celoroční základnu, nebo o ojedinělý výjezd jediné třídy během roku. Obojí je označováno stejně – škola v přírodě.
Předepisovat řediteli školy, že musí povinně něco vytvořit, to ale není dobrá taktika. Zkusme se proto podívat na takovýto vnitřní řád trochu jinak, z hlediska účelnosti.
S pořádáním školy v přírodě souvisí tolik úkonů, že pro ředitele je nejlepší varianta vytvořit vnitřní řád školského zařízení nejen z povinnosti, ale zpracovat jej jako přehledný manuál přípravy akce, jako praktický návod na zajištění přípravy, provedení a vyhodnocení akce, jako konkrétní popis, kterým se pak řídí pedagog pověřený přípravou a provedením akce. Čím podrobněji, tím více sníží riziko chyb pro svoji osobu i pro všechny účastníky akce. Je velmi výhodné sem uvést výčet povinností vedoucího akce, formuláře, pomocí kterých splní škola ohlašovací povinnost, vzory dodavatelských smluv, text přihlášek na akci pro rodiče a tak dále. Smyslem směrnice je zajistit splnění všech náležitostí vyžadovaných právními normami a dodržet pokyny stanovené ředitelem školy. Vedoucí akce má pak předem stanoveny přesné podmínky a dobře ví, že bez jejich splnění ředitel školy akci nepovolí – například pokud není dostatečně zajištěna bezpečnost a ochrana zdraví účastníků, hygienické podmínky, pokud je akce příliš finančně náročná, pokud by vyžadovala příliš vysoký počet pedagogů.
Koho lze na školu v přírodě vyslat
Škola může na školu v přírodě vyslat jen dítě, které je zdravotně způsobilé k účasti na ní (posudek vydává lékař), nejeví známky akutního onemocnění (například horečky nebo průjmu) a ve 14 dnech před odjezdem do školy v přírodě nepřišlo do styku s fyzickou osobou nemocnou infekčním onemocněním nebo podezřelou z nákazy, ani mu není nařízeno karanténní opatření (toto prohlášení odevzdávají rodiče při odjezdu, nesmí být starší více než jeden den). Zdravotní způsobilost dítěte pro účast na škole v přírodě nebo zotavovací akci posuzuje a posudek vydává praktický lékař pro děti a dorost, který dítě registruje. Lékař v posudku dále uvede, zda se dítě podrobilo stanoveným pravidelným očkováním nebo má doklad, že je proti nákaze imunní, nebo že se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci. Vzor posudku je dán prováděcím předpisem – vyhláškou č. 106/2001 Sb. Posudek o zdravotní způsobilosti dítěte má platnost po dobu jednoho roku od data vystavení, pokud během této doby nedošlo ke změně zdravotní způsobilosti dítěte.
K zařazení žáka do školy v přírodě je třeba písemný souhlas zákonného zástupce dítěte. Součástí jejich souhlasu je prohlášení o tom, že byli poučeni, že do školy v přírodě nemůže být vyslán žák, jehož zdravotní stav by mohl být tímto pobytem ohrožen a žák, který by mohl zdravotně ohrozit ostatní žáky.
Na školu v přírodě nemusí vyjíždět jen třídní kolektivy, může jít také o tematická soustředění v rámci projektů, sportovních soustředění a podobně, kterých se mohou účastnit žáci několika tříd a ročníků. Pro žáky, kteří se nezúčastní školy v přírodě, je zajištěna náhradní výuka v jiné třídě, zpravidla téhož ročníku.
Pedagogové a jiné osoby činné na akci
Především je třeba vyřešit otázku počtu pracovníků. Uveďme si to na příkladu. Pro zajištění celodenní péče o jednu třídu se zdá být optimální počet tří pracovníků. Pokud ale po jejich odjezdu ve škole chybí tři pracovníci a jen jediná třída, zjistíme, že je to náročné na zajištění suplování a jeho proplácení. Z úsporných důvodů pak zkoumáme, zda by bylo možné počet pedagogů na akci snížit, zda by nestačili jen dva. V takovém případě se ale zase zvyšují nároky na jejich platy během akce, nepochybně zde totiž vzniká přesčasová i takzvaná nadúvazková práce. Můžeme se také dostat do rozporu se zákoníkem práce, protože pracovníci nemají dostatečný odpočinek mezi dvěma směnami a tak dále. Při stanovení počtu pracovníků na škole v přírodě je proto nutné vycházet:
z celkové organizace akce,
počtu dětí,
požadavků zákoníku práce na rozvržení pracovní doby.

ORGANIZACE AKCE

Péči o děti je nutné zajistit po dobu 24 hodin denně. Počet osob musíme určit podle vykonávané činnosti. Během výuky o třídu pečuje jediná osoba, ale pokud po výuce následuje vycházka, pak dohled musí vykonávat již dvě osoby. Proto je součástí přípravy podrobné stanovení denního režimu.

POČET DĚTÍ

Počet dětí na jednoho pedagoga se pak dále ještě odlišuje (snižuje) při specifických činnostech jako je plavání, koupání ve volné přírodě. Počet pracovníků také mohou ovlivnit ubytovací podmínky, například při ubytování dětí ve dvou objektech nebude stačit jeden noční vychovatel.

ZÁKONÍK PRÁCE (DÁLE TÉŽ „ZP“)

Z organizace akce, denního režimu pak vyplyne počet pracovníků, kteří musí s dětmi v dané době pracovat. Mezi ně rozdělíme péči o děti tak, aby byla zajištěna opravdu 24 hodin denně, a aby si každý pracovník odpracoval svoji pracovní dobu. Většinou se pak zjistí, že i když si všichni pracovníci odpracují svoji běžnou pracovní dobu, zůstanou některé časové úseky v péči o žáky nepokryty. A pak by ředitel školy měl předem určit, kdo o děti bude v této době pečovat a o jakou práci zde půjde.
Pokud například učitel musí zajistit dohled nad žáky při vycházce poté, co si odpracoval svoji plnou pracovní dobu 8 hodin, půjde o přesčasovou práci. Ředitel školy ale s učitelem může předem uzavřít na práci v této době dohodu o provedení práce jako s vychovatelem. Možností je mnoho, třeba noční dohled může škola zajistit:
  • nočním vychovatelem, kterého přijme do pracovního poměru,
  • svým pedagogem, pro kterého je to ale pak většinou přesčasová práce i s příplatkem za práci v noci,
  • svým pedagogem nebo externím pracovníkem na dohodu o provedení práce,
  • svým pedagogem, se kterým se dohodne na výkonu takzvané pracovní pohotovosti podle ZP.
Platové náležitosti
Jak je zřejmé, variant je mnoho. Každá je jinak finančně náročná. Vhodnými kombinacemi lze minimalizovat náklady, ale musíme se dobře orientovat ve všech zákoutích složitého systému platů. Možná i to je příčinou, proč školy oblast odměňování někdy řeší tím nejjednodušším (ale zcela nevhodným) způsobem – zaměstnanec pobírá po dobu akce stejný plat, jako by pracoval ve škole. Práce navíc není evidována ani vykazována, v nejlepším případě za ni pracovník dostane jen mimořádnou odměnu. Obě strany jsou spokojeny – ředitel školy s tím, že nemusí nic počítat, pracovník zase s tím, že dostal odměnu, pro jistotu poněkud vyšší.
Neméně spokojen je ovšem také případný kontrolní orgán, protože takovýto způsob proplácení (spíše neproplácení) je doložen a archivován v evidenci pracovní doby a mzdovém účetnictví, dá se velmi jednoduše vysledovat, a to i s odstupem několika let. A kontrolní orgány takovouto praxi posuzují jednoznačně – jde o porušení zákoníku práce, protože nárokové složky platu nelze nahrazovat poskytnutím odměn. Jde tedy o chybné čerpání státního rozpočtu. Důležitou podmínkou u všech dospělých osob činných na akci je pracovněprávní vztah ke škole.
Pracovněprávní vztahy
Třídní učitelky většinou požadují, aby se akce zúčastnily i vychovatelky školní družiny. Argumentují tím, že by s dětmi měl jet ten, kdo s nimi po celý rok pracuje. To může být oprávněný argument, ale musíme také uvážit, že je náročnější na zajištění chodu školy a školní družiny po odjezdu těchto pracovníků. Výhodnější je varianta využití externích pracovníků – ochotných rodičů, studentů. Je zapotřebí zdůraznit to, co není ve školských předpisech dostatečně výrazně uvedeno, že totiž jakákoli osoba vykonávající na škole v přírodě práci učitele, vychovatele, zdravotníka a podobně, by měla takovouto činnost vykonávat zásadně v rámci pracovněprávního vztahu ke škole. Buď v rámci pracovního poměru, nebo dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr – dohody o pracovní činnosti, nebo dohody o provedení práce, tedy podle zákoníku práce. Nevhodné jsou jakékoli smlouvy podle zákoníku občanského – příkazní, mandátní a jiné, kterými se snaží někdy školy obejít nutnost vyplatit pracovníkům odměnu či plat.
Bez uzavření pracovněprávního vztahu nemají osoby přítomné na akci žádnou odpovědnost za průběh akce, ani za bezpečnost a ochranu zdraví. Nelze jim svěřit ani výuku, ani dohled nad dětmi. Pak je samozřejmě také nezbytné odvedenou práci řádně odměnit, i když to zvyšuje finanční požadavky na provedení akce. Je sice milé, pokud se rodiče nabídnou, že se akce zúčastní bez nároku na odměnu, ale tuto variantu nelze akceptovat, za práci přísluší odměna nejméně ve výši minimální mzdy.
Před akcí je pak nutné provést rozpis pracovní doby všech osob, které se akce účastní. Hlavní princip je velmi jednoduchý – zajistit péči o děti 24 hodin denně. Pomocí rozpisu pracovní doby pak lze zpětně určit, kdo za děti v kterém okamžiku odpovídal. A jak již bylo zmíněno, současně se tak zjistí, kolik dospělých osob je pro zajištění akce zapotřebí, zda při ní odpracují jen běžnou pracovní dobu, nebo zda jde i o práci přesčasovou, nadúvazkovou, práci v noci, ve dnech pracovního klidu, předem tak lze velmi přesně stanovit její rozsah.
Pokud škola akci obsadí pouze vlastními pracovníky, obvykle zjistí, že je to velmi finančně náročné, pokud jde o prostředky na platy a raději pak část svých zaměstnanců nahradí externími pracovníky. U těchto pracovníků je vhodné při uzavírání pracovního vztahu dodržet obvyklý postup – vyslat je na vstupní zdravotní prohlídku, vyžádat si výpis z Rejstříku trestů, seznámit je se souvisejícími směrnicemi školy, proškolit je v oblasti BOZP…
Pracovní cesta
Pro zaměstnance je účast na škole v přírodě pracovní cestou, při které mu vzniká nárok na proplacení náhrad podle zákoníku práce, tedy na plnou úhradu nákladů na dopravu, ubytování a na příspěvek na stravování, případně i na úhradu dalších vedlejších výdajů.
Vzhledem k časté nesprávné praxi škol je vhodné připomenout ustanovení § 19 zákoníku práce, podle kterého se zaměstnanec nemůže vzdát svých práv: „Neplatný je právní úkon, kterým se zaměstnanec předem vzdává svých práv“.
Také další ustanovení zákoníku práce bývá někdy porušováno. Jde o krácení stravného. Zaměstnanec má nárok na proplacení stravného za dobu strávenou na pracovní cestě. Pokud mu zaměstnavatel zajistí bezplatné stravování na akci, pak se toto stravné krátí, ale krácení není nikdy úplné, stoprocentní, jako to bylo za starého zákoníku práce č. 65/1965 Sb., v době před 1. 1. 2007. Při pracovních cestách delších než 5 hodin by zaměstnanci vždy mělo být nějaké stravné vyplaceno, i když měl plně zajištěno bezplatné stravování.
Externí pracovníci mají nárok na cestovní náhrady jen pokud je to s nimi v dohodě o provedení práce výslovně sjednáno.
Pro vyslání pracovníka na pracovní cestu je zapotřebí jeho souhlas (§ 42 ZP). Zaměstnavatel má většinou souhlas zaměstnance sjednán již od vzniku pracovního poměru, a to ujednáním v pracovní smlouvě nebo jiné písemné dohodě, ale zaměstnanec může svůj souhlas vyjádřit i jiným způsobem. Například tím, že na pracovní cestu prostě nastoupí.
Smlouva, nebo objednávka
Bývalá vyhláška o školách v přírodě výslovně vyžadovala, aby pro pobyt dětí škola uzavřela s dodavatelem smlouvu. Byla to zřejmě reakce na málo vhodný způsob, kdy škola uzavírá smluvní vztah pouze zasláním objednávky.
Rozdíl mezi objednávkou a smlouvou je přitom značný. Objednávka je sice také smlouva, ale taková, která ponechává všechny výhody na straně dodavatele. Dodavatel pak při plnění může uplatnit obchodní podmínky v čase a místě obvyklé, zejména se může odchýlit od sjednané ceny, penalizovat školu za opožděné platby, fakturovat služby podle počtu osob uvedených v objednávce a ne skutečného počtu osob na akci, vyžadovat poplatky za stornování akce a tak dále.
Naproti tomu ve smlouvě si lze sjednat, že náklady budou fakturovány podle skutečného počtu osob, škole nebudou účtovány žádné storno poplatky a penále, lze sjednat služby, které budou poskytnuty nad rámec placených služeb a další.
Pomocí smlouvy může škola přenést řadu svých povinností na dodavatele – zajištění lékařské péče, lékárniček, ohlášení akce. Může si vyjednat nadstandardní podmínky – při stravování, vyčlenění prostor, zajištění výletů, exkurzí, přednášek a jiných akcí v místě akce.

Příklady formulací ve smlouvě:

Náklady na ubytování a stravování budou účtovány podle skutečného počtu žáků a pedagogického doprovodu, nahlášeného po příjezdu.
Dodavatel prohlašuje, že uvedený objekt splňuje hygienické podmínky ubytovacího a stravovacího zařízení a podmínky pro zabezpečení výchovy a výuky v souladu s vyhláškou č. 106/2001Sb., dále splňuje nároky bezpečnosti práce a protipožární ochrany. Dodavatel dále prohlašuje, že používaná voda je z vodovodu pro veřejnou potřebu. Pokud je voda získávána z jiného zdroje, dodavatel jako přílohu této smlouvy doloží protokol o kráceném rozboru jakosti pitné vody dle ustanovení § 8 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a stanovisko hygienického orgánu, že voda je pitná (nejméně jeden měsíc před konáním akce).
Dodavatel prohlašuje, že uvedený objekt splňuje podmínky pro zabezpečení výchovy a výuky, zejména dostatek výukových místností. Pobyt školy v přírodě nebude narušen ubytovacími nebo restauračními službami pro cizí osoby.
Pro ubytování zdravotníka bude zdarma vyčleněn zvláštní pokoj, který bude zároveň ošetřovnou a další pokoj jako izolace pro nemocné.
Stravování účastníků školy v přírodě zajistí dodavatel v souladu se zvláštními nároky na výživu dětí (svačiny, dostatek ovoce, zeleniny, mléčných výrobků, pitný režim) a po dohodě s vedením školy v přírodě.
Dodavatel umožní pověřeným pracovníkům objednatele možnost kontroly zařízení objektu, které souvisejí s poskytovanými službami, zejména s přípravou a výdejem stravy.
Úhrada pobytu bude provedena bezhotovostně. Celá úhrada bude provedena po ukončení akce, záloha se nesjednává.
Případné sankce a penále při prodlení s úhradou se nesjednávají.
Povinnosti vedoucího školy v přírodě
Ředitel školy může své povinnosti vhodným způsobem delegovat na pedagoga, kterého pověří zajištěním akce a stanoví mu povinnosti (příklad):
1. Vyhledání objektu, vyhodnocení podmínek, nejlépe při osobní návštěvě objektu. Údaje z katalogů cestovních kanceláří bývají někdy nadhodnocené.
2. Ubytování a stravování účastníků školy v přírodě na základě písemné smlouvy, kterou provozovatel zajišťuje požadavky dané zákonem (hygienické normy pro ubytování, stravování, výuku).
3. Základní péči o zdraví všech účastníků po dobu konání zotavovací akce nebo školy v přírodě, kontrolu dodržování hygienických požadavků stanovených zákonem, kontrolu dodržování zásad osobní hygieny fyzickými osobami uvedenými v § 10 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb., způsobilou fyzickou osobou (zdravotníkem). Za způsobilou se pro účely tohoto zákona považuje fyzická osoba, která má alespoň úplné střední odborné vzdělání v oborech všeobecná sestra, dětská sestra nebo porodní asistentka, fyzická osoba, která absolvovala kurs první pomoci se zaměřením na zdravotnickou činnost při škole v přírodě nebo zotavovací akci a student lékařství po ukončení třetího ročníku. Náplň kursu první pomoci upraví prováděcí právní předpis.
4. Účast pouze fyzických osob, které splňují podmínky stanovené zákonem – zejména zdravotní způsobilost.
5. Účast zdravotníka při kontrole zdravotních průkazů fyzických osob činných při stravování, při převzetí posudků o zdravotní způsobilosti dětí a prohlášení od rodičů, při sestavování jídelníčku a režimu dne. Dosažitelnost zdravotníka 24 hodin denně po celou dobu konání zotavovací akce nebo školy v přírodě.
6. Vrácení posudků o zdravotní způsobilosti po ukončení školy v přírodě nebo zotavovací akce zákonným zástupcům dětí a fyzickým osobám činným při škole v přírodě.
7. Vedení zdravotnického deníku a seznamu účastníků, prohlášení rodičů, výpisů z posudků o zdravotní způsobilosti dětí a fyzických osob činných při škole v přírodě a následné uchovávání těchto dokumentů po dobu 6 měsíců od skončení akce.
8. Informovanost osoby, která má dítě v péči, o zdravotních potížích, které dítě v průběhu školy v přírodě nebo zotavovací akce prodělalo a o případném kontaktu s infekcí.
9. Instruktáž všech fyzických osob činných na zotavovací akci o hygienických požadavcích na tyto akce a o předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a jiných poškození zdraví včetně základů první pomoci, pokud se takové instruktáže dosud nezúčastnily.
10. Fyzické osoby činné při škole v přírodě nebo zotavovací akci jako dozor nebo zdravotník musí být k této činnosti zdravotně způsobilé. Zdravotní způsobilost posuzuje a posudek vydává praktický lékař, který fyzickou osobu registruje. Tento posudek má platnost jeden rok od data vystavení, pokud během této doby nedošlo ke změně zdravotní způsobilosti fyzické osoby. Posudek o zdravotní způsobilosti předají fyzické osoby činné při škole v přírodě nebo zotavovací akci, s výjimkou pedagogických a zdravotnických pracovníků, vysílajícímu zařízení nebo škole nebo pořádající osobě. Fyzické osoby činné při stravování musí splňovat předpoklady pro výkon činností epidemiologicky závažných (musejí mít zdravotní průkaz). Orgány činné v oblasti BOZP doporučují, aby všechny osoby, které se účastní akce jako pedagogický dozor, měly zdravotní průkaz.
11. Sestavení upraveného učebního plánu školy v přírodě s přihlédnutím k místním podmínkám tak, aby souběžně s výchovou a výukou mohlo být dosaženo ozdravného účinku. Plán výuky doplněný o rozpis režimu dne předloží nejpozději týden před odjezdem řediteli školy. Se schválenou akcí prokazatelně seznámí účastníky, zejména s průběhem akce, bezpečností při akci i přepravě.
12. Písemnou informaci rodičů o průběhu a podmínkách akce, zajistí od rodičů závaznou přihlášku, seznámí je se stornovacími podmínkami při pozdějším odhlášení účasti dítěte z akce.
13. Dopravu žáků, podklady pro písemnou objednávku.
14. Personální obsazení – odborně i zdravotně způsobilý doprovod v takovém počtu, aby byla zajištěna výchova a výuka žáků, včetně žáků se zdravotním postižením, jejich bezpečnost a ochrana zdraví podle příslušných právních předpisů, dohled nad žáky během výuky, odpoledních činností, noční služby. Návrh na uzavření dohod o provedení práce s potřebnými údaji.
15. Vybavení lékárničky.
16. Rozpis služeb pedagogických pracovníků tak, aby byly dodrženy zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, pokud možno aby u zaměstnanců školy nevznikala přesčasová práce. Písemný rozpis odevzdá před odjezdem řediteli školy ke schválení. Zvlášť sestaví přehled přesčasové práce, s ředitelem školy projedná požadavky pracovníků na proplacení nebo poskytnutí náhradního volna.
17. Péči praktického lékaře dostupného z místa konání školy v přírodě, oznámit mu konání akce.
18. Rozpočet školy v přírodě, s kalkulací seznámí rodiče.
19. Vyplnění příkazů k pracovní cestě.
20. Nejpozději jeden měsíc před konáním akce ji ohlásí příslušnému orgánu ochrany veřejného zdraví (Krajská hygienická stanice v místě konání akce).
21. Na akci organizuje, řídí a kontroluje práci a činnost všech dospělých osob, kontroluje dodržování smlouvy s dodavatelem, jídelníček, režim dne.
22. Vypracuje písemnou zprávu o této pracovní cestě (úroveň ubytování, úroveň stravy, vhodnost objektu pro pořádání akce, zda byly nutné dodatečné výlohy, doporučení pro další období, cenové relace, denní penze, nemocnost účastníků, přednášky, besedy, akce pro žáky, hodnocení externích pracovníků, výsledek vyúčtování akce, jak bylo naloženo se zůstatkem, jak byli s vyúčtováním seznámeni rodiče).
23. Spolu s hospodářkou školy zajistí vyúčtování školy v přírodě.
24. Vedoucí školy v přírodě a všichni zúčastnění pracovníci jsou povinni přihlížet k základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů. Zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví účastníků a poskytují jim nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
Přihláška dítěte do školy v přírodě
Stejnou pozornost jako smlouvě s dodavatelem je nutno věnovat „smlouvě“ s rodiči dětí. Pro ně musí být před podáním přihlášky vypracována podrobná informace o průběhu akce, včetně rozpočtu akce. U rozpočtu je vhodné zdůraznit, že jde o nepovinnou, nadstandardní akci školy, kterou musí finančně plně zajistit rodiče, a to například i včetně nákladů na dohody o provedení práce s externími pracovníky.
Pozornost je vhodné věnovat ujednání o úhradě storno poplatků při odhlášení dítěte z akce a možnosti předčasného ukončení pobytu dítěte na akci při onemocnění či závažném porušení kázně.
Možné formulace v přihlášce:
Přihlašuji mého syna (dceru) _______________ do školy v přírodě _______ (místo, termín…).
Souhlasím s uvedením osobních údajů mého dítěte pro potřeby ubytovatele (jméno, adresa, rodné číslo, datum narození) ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů. Účastnický poplatek ___ Kč zaplatím do týdne po podání přihlášky na účet školy. Při odhlášení dítěte z účasti na škole v přírodě uhradím případné storno poplatky a výdaje, které vzniknou škole v souvislosti se zrušením přihlášky. V případě zvláštních okolností, zejména při onemocnění mého dítěte, nebo závažném porušení kázně zajistím jeho okamžitý individuální odvoz domů ještě před stanoveným termínem společného návratu. Telefonní čísla, na kterých se s námi můžete po dobu ŠvP kontaktovat: ______________________________________
Jsem si vědom toho, že do školy v přírodě nemůže být vyslán žák, jehož zdravotní stav by mohl být tímto pobytem ohrožen a žák, který by mohl zdravotně ohrozit ostatní žáky. Písemné prohlášení o těchto skutečnostech odevzdám před odjezdem.
Upozorňuji na tyto zdravotní problémy mého dítěte, na které je třeba brát zvláštní zřetel: (astma, alergie, omezení při tělesných cvičeních, diabetes,...).
Při odjezdu do školy v přírodě odevzdám očkovací průkaz, průkaz zdravotní pojišťovny, potvrzení o bezinfekčnosti, léky, které dítě pravidelně užívá s návodem na jejich užívání.
Texty některých písemností
Prohlášení zákonných zástupců dítěte
Prohlašuji, že mé dítě ______________ je způsobilé zúčastnit se školy v přírodě ____ (místo, termín). Prohlašuji ve smyslu § 9 odst. 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v platném znění, že ošetřující lékař nenařídil výše jmenovanému dítěti, které je v mé péči, změnu režimu, dítě nejeví známky akutního onemocnění a okresní hygienik ani ošetřující lékař mu nenařídil karanténní opatření. Není mi též známo, že by v posledních 14 dnech před odjezdem do školy v přírodě přišlo toto dítě do styku s osobami nemocnými infekčním onemocněním nebo podezřelými z nákazy. Jsem si vědom právních následků, které by mne postihly, kdyby toto mé prohlášení bylo nepravdivé.
Datum: .......................................... Podpis: ..........................................
Oznámení hygienické stanici v místě konání ŠvP
Krajská hygienická stanice:
Oznamujeme Vám podle § 8 odst. 3 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v platném znění, že naše škola pořádá školu v přírodě v místě ve Vaší působnosti:
1. Adresa objektu:
2. Termín:
3. Počet žáků/třída:
4. Zabezpečení akce pitnou vodou a stravování účastníků je řešeno dodavatelsky, firmou, se kterou byla uzavřena smlouva zahrnující ubytování a stravování:
a) název firmy
b) adresa
c) jméno odpovědného pracovníka
d) telefon:
5. Pedagogický pracovník školy pověřený vedením školy v přírodě (jméno, mobilní telefon): ______________
Datum: .......................................... Podpis: ..........................................
Oznámení lékaři v místě konání akce, § 11 odst. 1 písm. e) zákona č. 258/2000 Sb.
Podle ustanovení § 11 odst. 1 písm. c) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, Vám oznamuji, že pořádáme školu v přírodě v objektu, který se nachází ve vašem lékařském obvodu:
Adresa objektu:
Termín:
Třídy, počet žáků:
Pedagogický pracovník pověřený vedením školy v přírodě: ______________
Dále Vám sděluji, že jsme zajistili všechny požadavky na základní péči o zdraví dětí podle § 11 odst. 1 písm. a), b), d) a e) zmíněného zákona, to znamená: základní péči o zdraví všech účastníků způsobilou fyzickou osobou (zdravotníkem); vybavení lékárničky a vedení zdravotnického deníku a seznamu účastníků a uložení těchto záznamů, informovanost rodičů.
Datum: .......................................... Podpis: ..........................................
Instruktáž pracovníků činných na akci, § 11 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb.
Fyzické osoby činné na škole v přírodě ________ (adresa, termín) byly instruovány o hygienických požadavcích na tyto akce a o předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a jiných poškození zdraví, a poskytování první pomoci ve smyslu ustanovení § 11 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví.
Dále byly seznámeny s právními předpisy:
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce
Vyhláška č. 64/2005 Sb., o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů
Směrnice školy ke školám v přírodě (vnitřní řád školy v přírodě)
Datum instruktáže:
Podpisy účastníků instruktáže:
(osnovu školení doporučuji nechat zpracovat odbornou firmou, která pro vás zajišťuje oblast BOZP)
Minimální rozsah vybavení lékárničky
I. Léčivé přípravky (pouze ty, jejichž výdej není vázán na lékařský předpis)
* tablety nebo čípky proti bolestem hlavy, zubů (analgetika)
* tablety nebo čípky ke snížení zvýšené teploty (antipyretika)
* tablety proti nevolnosti při jízdě dopravním prostředkem (antiemetika)
* živočišné uhlí
* nosní kapky na uvolnění nosních dýchacích průchodů (otorinolaryngologika)
* kapky, roztok ( sirup ) nebo tablety proti kašli (antitusika, expektorancia)
* kloktadlo pro dezinfekci dutiny ústní a při bolestech hltanu (stomatologika)
* mast nebo sprej urychlující hojení např.popálenin (dexpantenolový sprej)
* oční kapky nebo oční mast s dezinfekčním účinkem, oční voda na výplach očí (oftalmologika)
* mast nebo gel při poštípaní hmyzem (lokální antihistaminika)
* tablety při systémové alergické reakci (celková antihistaminika)
* přípravek k dezinfekci kůže a povrchových ran
* dezinfekční prostředek na okolí rány
* inertní mast nebo vazelína.
II. Obvazový a jiný zdravotnicky materiál
* gáza hydrofilní skládaná kompresy sterilní, různé rozměry
* náplast na cívce, různé rozměry
* rychloobvaz na rány, různé rozměry
* obinadlo elastické, různé rozměry
* obvaz sterilní, různé rozměry
* obinadlo škrtící pryžové
* šátek trojcípý
* vata obvazová a buničitá
* teploměr lékařský
* rouška resuscitační
* pinzeta anatomická
* pinzeta chirurgická rovná
* lopatky lékařské dřevěné
* lékařské rukavice ryžové
* rouška PVC 45 x 55 cm dlahy pro fixaci, různé rozměry.
III. Různé
* nůžky
* zavírací špendlíky, různé velikosti
* záznamník s tužkou
* svítilna/baterka, včetně zdroje

Související dokumenty

Pracovní situace

Evidence pracovní doby ve školství
Novela vyhlášky č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce
Podmínky vzniku pracovního poměru, BOZP, hygienické požadavky (v zařízení školního stravování)
Mimoškolní akce školy (zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví)
Únikové cesty
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Základní bezpečnostní pravidla pro organizaci lyžařského kurzu z pohledu HZS ČR
Odstraňování sněhu, rampouchů a ledových převisů ze střech budov
Základní bezpečnostní pravidla pro organizaci lyžařského kurzu z pohledu HZS ČR
Pálení čarodějnic jako školní akce
Stanovisko hasičů k vypouštění lampionů štěstí
Pálení biologického odpadu v areálu školy
Připravenost školy nebo školského zařízení na řešení krizových situací
Pracovní prostředí
Péče o zaměstnance
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Dohled v základním uměleckém vzdělávání
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a zaměstnanec
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a odborová organizace
Poučení žáků o BOZ

Poradna

Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Skialpinismus v rámci LVK a TV
Adaptační období v MŠ a bezpečnost

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

108/2005 Sb. o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních
48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky