Šablony typu INDIVIDUALIZACE

Vydáno:

Oblast podpory 1.4 má za cíl rozvíjet a zlepšovat podmínky v sedmi tematických okruzích prostřednictvím podpory individualizace výuky, vytváření inovovaných vzdělávacích materiálů a další vzdělávání pedagogických pracovníků. Byly proto vytvořeny 3 základní typy tzv. šablon klíčových aktivit: šablony typu Individualiazce, Inovace a DVPP.

Šablony typu INDIVIDUALIZACE
Dr. Ing.
Jaroslav
Kuba
PhD.
MBA, vrchní ředitel sekce operačních programů MŠMT
V tomto článku se budu věnovat šablonám prvního typu, tedy Individualizacím. Individualizací rozumíme vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností žáků podle jejich individuálních potřeb.V Příručce pro žadatele a příjemce oblasti podpory 1.4
jsou značeny vždy číslem 1 za lomítkem, např. šablona č. I/1 je individualizace výuky v oblasti čtenářské a informační gramotnosti, II/1 individualizace výuky cizích jazyků atd.
Požadovaným výstupem těchto šablon je 72 odučených hodin se zaměřením na jeden ze stanovených tematických okruhů.
Příjemce dotace se výběrem tohoto typu šablony zaváže k odučení 72 hodin v průběhu realizace projektu - během 30 měsíců. Rozvržení je koncipováno na 36 hodin za školní rok, přičemž bylo počítáno s určitou časovou rezervou, aby bylo možné výstup bez obtíží naplnit. Vhodné je samozřejmě navázat započetí individualizování žáků na začátek školního roku nebo na začátek druhého pololetí.
Individualizací je myšleno dělení žáků do skupin podle předem stanovených kritérií. Jednou šablonou je možné oddělit jednu skupinu žáků, která bude podpořena.
Pedagog se tak může více věnovat nadaným žákům nebo naopak slabším, či žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen „SVP“). Mohou být např. použity i 2 šablony v jedné třídě, které vyčlení 2 skupiny podpořených žáků. Tato
šablona je přínosem pro málotřídní školy, které mohou takto oddělit např. běžně spojené ročníky.
Při čerpání prostředků z dotace nemůže být porušen princip adicionality, tzn., že nemůže být hrazena běžná výuka financovaná zřizovatelem nebo standardní dělení žáků do skupin při výuce cizích jazyků. Podmínkou je uskutečnit individualizaci v povinných nebo volitelných předmětech. Volnočasové aktivity nejsou v rámci tohoto projektu podpořeny.
Další možností,
jak realizovat tuto šablonu,
je navýšení hodin předmětu, zařazení dalšího předmětu do výuky nebo vznik zcela nového předmětu, který bude zakotven ve školním vzdělávacím programu dodatkem.
Tímto způsobem je podpořeno rozšiřování nabídky seminářů, klubů, tvořivých dílen apod. a také projektové vyučování a vyučování průřezových témat, exkurze a zapojování žáků do mezinárodních projektů.
Dále je možné
zapojit
do výuky
dalšího pedagoga, takže v jedné hodině učí 2 pedagogové a mají tak příležitost individuálně se věnovat vybraným žákům. Běžnou praxí je také
zařazení
do výuky cizích jazyků
rodilého mluvčího.
Šablona může být realizována buď v jedné třídě
(všech 72 hodin bude v tomto případě odučeno v jedné a téže třídě v průběhu realizace projektu),
nebo ve více třídách
(např. vždy ve čtvrtém ročníku ve dvou po sobě jdoucích letech). Je však možné vytvořit
skupinu i pro žáky různých tříd i ročníků
(např. výuka čtenářské a informační gramotnosti pro skupinu dyslektiků ze 4. a 5. ročníku).
Finanční podpora
je určena k tomu, aby mohl být
odměněn pedagog za navíc odučené hodiny.
Kromě odměny pro pedagoga se mohou finanční prostředky využít pro
nákup potřebných pomůcek
k zrealizování individualizace,
k přípravě pedagogů a ke zkvalitnění samotné výuky.
Jedná se např. o nákup ICT techniky, softwaru, záznamových zařízení, učebních a didaktických pomůcek, učebnic a pracovních sešitů, slovníků, odborné literatury, knih a časopisů, audiomateriálů, modelů atd.
Během realizace projektu je příjemce povinen předkládat každých 6 měsíců monitorovací zprávu. Prostřednictvím monitorovacích zpráv se sleduje naplňování výstupů šablon a průběh realizace projektu. Vykazují se všechny jednotlivé hodiny odučené v monitorovacím období. Velmi vhodné a práci ulehčující je vedení záznamových archů. Mohou se dokládat i scany třídních knih se záznamy o odučených hodinách, ale z hlediska administrace a celkové přehlednosti a kontroly je efektivnější a praktičtější používání a dokládání právě prostřednictvím
záznamových archů.
Vzor, resp. návrh záznamového archu, je k dispozici na webu ministerstva školstvív sekci EU peníze školám. Uvedená data v archu musí korespondovat se záznamy v třídní knize. Podoba vyvěšeného formuláře záznamového archu není závazná,škola jej může uzpůsobit svým potřebám, ovšem vždy musí být zachovány z hlediska obsahu požadovaná pole pro vyplňování.U šablon typu individualizace se sledují jednak výstupy (prostřednictvím záznamových archů, popř. skenů zvláštní třídní knihy) a dále monitorovací indikátory.
Při vyplňování monitorovací zprávy u šablon individualizací příjemce vyplňuje hodnotu výstupů, tj. počet odučených hodin v monitorovacím období, které zároveň dokládá, a prostřednictvím pole
Popis
informuje poskytovatele podpory o blíže doložených výstupech.
Nelze uznat takové odučené hodiny, které byly realizovány mimo období realizace,
resp. před skutečným započetím realizace projektu.
V popisovém poli
příjemce uvádí názvy příloh dokladující hodnotu výstupů a dále uvede stručným způsobem informace k samotné realizaci této šablony.
Tyto informace musí odpovědět na následující otázky:
 
V jakém předmětu jste navýšili počet hodin?
 
V jaké třídě jste navýšili počet hodin?
 
Jakou formou jste navýšili počet hodin?
 
Jaká máte kritéria pro dělení žáků do skupin?
Pokud příjemce uvede počet jednotek 0, to znamená, že ještě nedošlo k realizaci šablony, musí tuto skutečnost zdůvodnit a uvést, kdy bude realizace šablony započata.
Monitorovací indikátory šablon individualizací sledují počet podpořených žáků s rozlišením na chlapce, dívky, chlapce s SVP a dívky s SVP.
Podpořené děti, resp. uvedené hodnoty, se dokládají skenem seznamu žáků z třídní knihy zapsaných do výuky. Pokud se jedná o sken třídnice, doporučujeme, aby ze seznamu byly odstraněny další osobní údaje žáků. Je možné podpořené žáky doložit i seznamem speciálně vytvořeným pro tyto účely. Seznam obsahuje všechny podpořené žáky včetně žáků s SVP. Údaj o SVP nemusí být uveden u příslušného žáka.
Doporučujeme, aby v seznamech pro zjednodušení kontroly byly uvedeny součtové hodnoty vztahující se k jednotlivým monitorovacím indikátorům, tedy:
 
chlapci bez SVP,
 
dívky bez SVP,
 
chlapci s SVP,
 
dívky s SVP.
Pokud je třída rozdělena, započítávají se pouze ti žáci, kteří patří do skupiny podpořené z projektu. Podpořená skupina žáků se označí poznámkou EU-OPVK v třídnici u jednotlivých jmen.Podpoření žáci se vykazují ve 2 hlavních monitorovacích indikátorech (dále jen „MI“). MI 07.41.14 sleduje všechny žáky, kteří byli zařazeni do skupiny nebo do výuky podpořené z projektu bez SVP. Podpoření žáci s SVP, kteří jsou integrováni do běžného vzdělávacího proudu, se vykážou v MI 06.12.10(tento MI je relevantní jen pro běžné školy).
Speciální školy a speciální třídy vykazují své žáky v MI 07.41.14, protože je neintegrují. Při vykazování MI se v rámci jedné klíčové aktivity ( jednoho druhu šablony) žáci započítávají pouze jedenkrát. Např. pokud se stejná skupina žáků účastní více individualizovaných hodin spadajících pod stejnou klíčovou aktivitu, započítávají se jen jednou.
Při
případné
kontrole
na místě ze strany ministerstva školství pak
musí mít příjemce k dispozici originály veškerých doložených podkladů.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Vzdělávání koordinátorů EV
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Účast na školení během víkendu
Hodnocení pedagogického pracovníka
Ukázka části pracovní náplně pedagogického pracovníka
Bezplatné poskytování učebnic
Ochrana pedagogů
Pracovní doba pedagogického pracovníka
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy

Poradna

Výuka Aj
Úvazek
Úvazek
Podnapilý rodič
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Ukončení předškolního vzdělávání
Platová třída
Výkaz práce
Odměna za očkování
Povinné předškolní vzdělávání
Prodloužení zkušební doby
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon