Odborná kvalifikace učitele druhého stupně

Vydáno:
Odborná kvalifikace učitele druhého stupně
Paní učitelka byla přijata do školy 16. 8. 2007 na místo učitelky a její pracovní poměr trvá až do současnosti. Ve škole vyučuje na 2. stupni tělesnou výchovu.
Před svým nástupem do školy paní učitelka vystudovala v letech 1976–1980 Pedagogickou fakultu Univerzity J. E. Purkyně v Brně, obor vychovatelství a později v roce 1995 získala titul magistr. Na vysvědčení o státní závěrečné zkoušce má mezi předměty také státní zkoušku z tělesné výchovy. Po ukončení VŠ pracovala nejprve jako vychovatelka, a to do roku 1991. Od roku 1991 s přestávkami na různých školách do roku 2007 jako učitelka 1. stupně.
1. Vzhledem k tomu, že byla do školy přijata po nabytí účinnosti zákona o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb., předpokládáme, že se na ni vztahuje, je náš předpoklad správný?
2. Splňuje v současnosti požadavky na odbornou kvalifikaci učitele druhého stupně?
3. Musí zahájit studium podle § 8 zákona č. 563/2004 Sb., v platném znění?
Související předpisy:
* § 8, 30 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění p. p.
* vyhláška č. 139/1997 Sb., o podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace výchovných poradců
ODPOVĚĎ:
1. Tento předpoklad je správný, ale z jiného důvodu, než je uvedeno v dotaze. Ustanovení § 30 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, počítá při posuzování splnění předpokladu odborné kvalifikace s použitím právních předpisů platných před nabytím účinnosti uvedeného zákona. Nezáleží tedy na tom, kdy byl uzavřen pracovněprávní vztah se zaměstnancem, ale na tom, kdy dosáhl zaměstnanec kvalifikace.
V případě uvedeném v dotaze by se toto ustanovení použilo v případě, že by některý z dříve platných právních předpisů uznával popsanou kvalifikaci jako dostačující pro výkon přímé pedagogické činnosti v profesní pozici učitele druhého stupně základní školy. Tak tomu však není. Před nabytím účinnosti zákona o pedagogických pracovnících byla odborná kvalifikace učitele stanovena vyhláškou č. 139/1997 Sb., o podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace výchovných poradců. Podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení vlády učitel 6.–9. ročníku základní školy splňoval podmínku odborné a pedagogické způsobilosti v případě, že dosáhl vysokoškolské vzdělání neučitelské příslušného nebo příbuzného studijního oboru odpovídajícího charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího předmětu doplněné pedagogickým studiem, popřípadě rozšířené studiem zaměřeným na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů. V podstatě tedy stanovil právní předpis podmínky odborné kvalifikace shodně s nynějším právním stavem.
Protože – při stanovené skladbě vyučovaných předmětů – nesplňovala zaměstnankyně předpoklad odborné kvalifikace podle dříve platného předpisu, nepoužije se ustanovení § 30 zákona o pedagogických pracovnících a podmínky získání odborné kvalifikace se zcela podřizují ustanovení § 8 téhož zákona.
2. Ne, nesplňuje. Pro výuku na 2. stupni základní školy musí učitel splňovat kvalifikaci podle ustanovení § 8 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Podle tohoto ustanovení učitel druhého stupně základní školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu:
a) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy,
b) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy a všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy,
c) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy,
d) studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na přípravu učitelů druhého stupně základní školy,
e) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy, nebo
f) jen pro výuku cizího jazyka vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů cizích jazyků, nebo v oblasti společenských věd zaměřené na cizí jazyky a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky.
Absolvováním magisterského studia vychovatelství nesplňuje zaměstnankyně žádný z uvedených způsobů získání odborné kvalifikace. Na tom nic nemění ani skutečnost, že součástí státních závěrečných zkoušek uvedeného studia byla také zkouška z předmětu, který odpovídá vyučovanému předmětu na základní škole. Příbuznost vyučovaného předmětu musí být vztažena k oboru studia, ne pouze k jednotlivým zkušebním předmětům studia.
3. Ano, zaměstnankyně nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících a je povinna zahájit studium, kterým chybějící kvalifikaci získá.

Související dokumenty

Pracovní situace

Odborná kvalifikace asistenta pedagoga
Novela zákona o pedagogických pracovnících
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Prohlubování kvalifikace pedagogických pracovníků
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace pedagogů volného času
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Odborná kvalifikace vychovatelů
Posouzení kvalifikace v případě souběhu více pedagogických pozic

Poradna

Výpověď zaměstnavatele pro nesplnění kvalifikačních předpokladů
Pomocná kuchařka
Kvalifikace
Školní psycholožka
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Absence učitelů - studium
Kvalifikace
Kvalifikace
Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Vedoucí učitel odborného výcviku
Smlouva
Kvalifikace
Kvalifikace
Kvalifikace
Kvalifikace
Cestovní náhrady
Výkaz práce
Splnění odborné kvalifikace - učitelka SŠ
Povinnost zaměstnavatele dát výpověď zaměstnanci pro nesplnění předpokladu odborné kvalifikace
Učitel na DPP bez vysokoškolského vzdělání

Zákony

262/2006 Sb. zákoník práce