Odborná kvalifikace učitele druhého stupně
Paní učitelka byla přijata do školy 16. 8. 2007 na místo učitelky a její pracovní poměr trvá až do současnosti. Ve škole vyučuje na 2. stupni tělesnou výchovu.
Před svým nástupem do školy paní učitelka vystudovala v letech 1976–1980 Pedagogickou fakultu Univerzity J. E. Purkyně v Brně, obor vychovatelství a později v roce 1995 získala titul magistr. Na vysvědčení o státní závěrečné zkoušce má mezi předměty také státní zkoušku z tělesné výchovy. Po ukončení VŠ pracovala nejprve jako vychovatelka, a to do roku 1991. Od roku 1991 s přestávkami na různých školách do roku 2007 jako učitelka 1. stupně.
1. Vzhledem k tomu, že byla do školy přijata po nabytí účinnosti zákona o pedagogických pracovnících č. 563/2004 Sb., předpokládáme, že se na ni vztahuje, je náš předpoklad správný?
2. Splňuje v současnosti požadavky na odbornou kvalifikaci učitele druhého stupně?
3. Musí zahájit studium podle § 8 zákona č. 563/2004 Sb., v platném znění?
Související předpisy:
* § 8, 30 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění p. p.
* vyhláška č. 139/1997 Sb., o podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace výchovných poradců
ODPOVĚĎ:
1. Tento předpoklad je správný, ale z jiného důvodu, než je uvedeno v dotaze. Ustanovení § 30 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících, počítá při posuzování splnění předpokladu odborné kvalifikace s použitím právních předpisů platných před nabytím účinnosti uvedeného zákona. Nezáleží tedy na tom, kdy byl uzavřen pracovněprávní vztah se zaměstnancem, ale na tom, kdy dosáhl zaměstnanec kvalifikace.
V případě uvedeném v dotaze by se toto ustanovení použilo v případě, že by některý z dříve platných právních předpisů uznával popsanou kvalifikaci jako dostačující pro výkon přímé pedagogické činnosti v profesní pozici učitele druhého stupně základní školy. Tak tomu však není. Před nabytím účinnosti zákona o pedagogických pracovnících byla odborná kvalifikace učitele stanovena vyhláškou č. 139/1997 Sb., o podmínkách odborné a pedagogické způsobilosti pedagogických pracovníků a o předpokladech kvalifikace výchovných poradců. Podle přílohy č. 1 k tomuto nařízení vlády učitel 6.–9. ročníku základní školy splňoval podmínku odborné a pedagogické způsobilosti v případě, že dosáhl vysokoškolské vzdělání neučitelské příslušného nebo příbuzného studijního oboru odpovídajícího charakteru vyučovaného všeobecně vzdělávacího předmětu doplněné pedagogickým studiem, popřípadě rozšířené studiem zaměřeným na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů. V podstatě tedy stanovil právní předpis podmínky odborné kvalifikace shodně s nynějším právním stavem.
Protože – při stanovené skladbě vyučovaných předmětů – nesplňovala zaměstnankyně předpoklad odborné kvalifikace podle dříve platného předpisu, nepoužije se ustanovení § 30 zákona o pedagogických pracovnících a podmínky získání odborné kvalifikace se zcela podřizují ustanovení § 8 téhož zákona.
2. Ne, nesplňuje. Pro výuku na 2. stupni základní školy musí učitel splňovat kvalifikaci podle ustanovení § 8 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Podle tohoto ustanovení učitel druhého stupně základní školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu:
a) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy,
b) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy a všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy,
c) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů střední školy,
d) studijního oboru, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů druhého stupně základní školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na přípravu učitelů druhého stupně základní školy,
e) v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů prvního stupně základní školy a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou zaměřeném na přípravu učitelů všeobecně vzdělávacích předmětů druhého stupně základní školy, nebo
f) jen pro výuku cizího jazyka vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na přípravu učitelů cizích jazyků, nebo v oblasti společenských věd zaměřené na cizí jazyky a vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném bakalářském studijním programu v oblasti pedagogických věd, nebo vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaném vysokou školou a zaměřeném na pedagogiku, nebo studiem pedagogiky.
Absolvováním magisterského studia vychovatelství nesplňuje zaměstnankyně žádný z uvedených způsobů získání odborné kvalifikace. Na tom nic nemění ani skutečnost, že součástí státních závěrečných zkoušek uvedeného studia byla také zkouška z předmětu, který odpovídá vyučovanému předmětu na základní škole. Příbuznost vyučovaného předmětu musí být vztažena k oboru studia, ne pouze k jednotlivým zkušebním předmětům studia.
3. Ano, zaměstnankyně nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace podle zákona o pedagogických pracovnících a je povinna zahájit studium, kterým chybějící kvalifikaci získá.