Jaká jsou kritéria kvalitní online hodiny

Vydáno:

Začíná online hodina. Z černého monitoru zazní hlas učitelky: "Dobrý den, děti, svítíte mně tady všichni, tak si otevřete pracovní sešit na straně 16 a společně si dnes spočítáme příklady 4 - 7. Příklady tam máte napsané, tak si je samy přečtěte a vypočítejte, já budu tady, kdybyste se na něco chtěly zeptat, ptejte se. Za 30 minut si nasdílíme výsledky." Třecet minut hlubokého mlčení. Učitelka: "Tak čas nám uplynul a zkontrolujeme si výsledky. Chválím vás, že jste si věděly rady a nepotřebovaly jste moji pomoc. Kubo, přečti nám své výsledky." Kuba: "Šestnáct, dvacet osm, třicet pět, jedenáct." Paní učitelka: "Ne, to není dobře. Kdo má jiné výsledky? Maruška? Růženka?" Dlouhé mlčení. Maruška: "Já to mám stejně jako Kuba." Růženka: "Já také." Učitelka: "Tak to nevadí. Třetí příklad máte asi někteří špatně a společně si ho tedy spočítáme. Vezměte si sešit, něco na psaní a pište si..." Paní učitelka nadiktuje postup a výsledek třetího příkladu. Blíží se však konec hodiny a je čas na reflexi. "Za dnešek vs musím všechny pochválit, spočítali jsme všechny čtyři příkaldy, které jsme měli v plánu, a vy teď máte nárok na přestávku. Domácí úkol vám pošlu na WhatsApp. Nashledanou zítra, děti." (ukončí hovor)

O efektivitě, cílech, přínosu a smyslu takto vedené online hodiny by bylo zajímavé s těmi, kteří ji podobným způsobem realizují, diskutovat. Zdá se však, že se tak trochu jedná o promarněný čas učitelky i dětí, neboť spočítat příklady si mohou děti doma, až se jim bude chtít, nezávisle na tom, zda jsou někam připojeni.
Jak má ale vypadat kvalitně vedená online hodina? Dá se přesně říci, po osmi měsících různých zkušeností na školách, jak posuzovat kvalitu distančního vzdělávání? Dá se vytvořit hodn

Související dokumenty

Pracovní situace

Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Mediální vzdělávání
Facebook je do výuky sice pohodlný nástroj, ale jeho používáním žáky v on-line prostředí pracovat nenaučíme
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Zpřístupňování osobních údajů učitelů na webových stránkách školy
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Na co se zaměřit při výběru školní Wi-Fi?
Defacement webových stránek
Je vaše škola v bezpečí i v kyberprostoru?
Kvalitní škola musí mít kvalitní web. Ale jak na to?

Poradna

Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Online výuka
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Financování obědů
Příspěvek na penzijní připojištění z FKSP
Podávání léků
Cestovní příkazy: proplácení
Houpačky zavěšené na větvích stromů na školní zahradě
Přímá pedagogická činnost zástupce ředitele
Zápočet pedagogické praxe učitel střední školy
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole