Dlouhodobý záměr kraje může zapříčinit nezapsání školy do školského rejstříku

Aby mohly školy poskytovat vzdělávání ve smyslu zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), musejí být nejprve zapsány do rejstříku škol a školských zařízení (dále jen „školský rejstřík“). Jednou z podmínek zápisu školy do školského rejstříku je soulad žádosti o zápis s dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy příslušného kraje (dále jen „dlouhodobý záměr kraje“). Konkrétně § 148 odst. 3 písm. a) školského zákona stanoví, že „orgán, který vede rejstřík škol a školských zařízení, žádost o zápis školy nebo školského zařízení do rejstříku dále zcela nebo zčásti zamítne v případě, že posouzením žádosti zjistí, že žádost není v souladu s dlouhodobým záměrem vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky nebo příslušného kraje“1) . Skupina 18 senátorů České republiky se domnívala, že toto ustanovení je v rozporu s ústavním pořádkem, konkrétně s právem na svobodnou volbu vzdělávání, a proto navrhla, aby ho Ústavní soud zrušil. Cílem tohoto článku je vysvětlit problematiku dlouhodobých záměrů kraje a představit nález Ústavního soudu zabývající se ústavností předmětného ustanovení školského zákona.2)

1. Právní úprava dlouhodobého záměru kraje
Dlouhodobé záměry krajů jsou upraveny v § 9 školského zákona. Jedná se o dokumenty vydávané na úrovni krajů krajskými úřady, které ve svém obsahu vymezují strategické změny rozvoje vzdělávání v konkrétním kraji. Obsahují tedy vždy vyhodnocení dosaženého stavu vymezeného v předchozím dlouhodobém záměru kraje a také témata, oblasti i opatření, které bude kraj v následujících čtyřech letech realizovat. Dále představují plán do budoucna, jaké školy a obory mají být nabízeny, včetně druhů škol, jejich kapacitu a financování kapitoly školství v rámci rozpočtu příslušného kraje.3)
Dlouhodobý záměr kraje je zpravidla členěn do několika částí. V úvodu se můžeme setkat s obsahovým vymezením jednotlivých částí dlouhodobého záměru kraje. Dále následuje část zabývající se hlavními trendy a vývojem základních demografických ukazatelů v kraji, což je významným předpokladem pro následující, analytickou část, která tvoří převážnou většinu obsahu dlouhodobého záměru kraje a zaobírá se několika oblastmi, mezi které patří např. vzdělávání dětí, žáků a st

Související dokumenty

Pracovní situace

Evidence pracovní doby ve školství
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Novela školského zákona
Založení, vznik právnické osoby a zápis školy a školského zařízení do rejstříku škol a školských zařízení
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Pedagogičtí pracovníci a pracovní poměr na dobu určitou od 1. 9. 2023 (1. část)
Školský zákon a jeho vyhlášky
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Novela maturitní vyhlášky
Osoby oprávněné jednat jménem školy podle NOZ
Shrnutí změn školského zákona k 1. 9. 2015
Jak „číst“ nový občanský zákoník – povaha jeho právních norem
Sdružení rodičů a přátel školy podle nového občanského zákoníku
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Datové schránky pro školy

Poradna

Zřizovatel
Střídavá péče
Platová třída 13
Zřizovatel
Pracovní smlouva
Jmenování ředitele
Pracovní náplň
Nekomunikace
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)