Covid-19 jako učitelova nemoc z povolání

Vydáno:
Školy jako epidemický problém. Tak by se daly shrnout zprávy z posledních dní. Virus SARS-CoV-2, který způsobuje nemoc covid-19, se ve školách šíří. Dle Úřadu zdravotnických informací a statistiky ČR pochází až 20 % nových případů ze školství.1) V praxi znamená šíření viru růst počtu nakažených žáků i pedagogických pracovníku. Ke 12. září mělo být nakaženo přes 600 pracovníků ve školství.2)
Covid-19 jako učitelova nemoc z povolání
Mgr.
Alice
Frýbová
advokátka společnosti Holubová advokáti, s. r. o.
O tom, že epidemická situace ve školství není dobrá, svědčí i moje vlastní zkušenost. Osobně znám dvě nemocné a obě jsou učitelky. Jednou je moje maminka, která vyučuje na gymnáziu, druhou je kamarádka, která pracuje v mateřské škole. Obě se s největší pravděpodobností nakazily na pracovišti. Proto jsem si položila otázku, zda může být nemoc covid-19 považována za nemoc z povolání nebo za pracovní úraz a zda za ni nemocným učitelům může příslušet finanční odškodnění.
A. Je covid-19 nemocí z povolání?
Výsledek odborného právního posouzení se dá shrnout následovně. Onemocnění covidem-19 není pracovní úraz3), ale v některých případech může být nemocí z povolání. To potvrzuje stanovisko výboru Společnosti pracovního lékařství ČLS JEP ze dne 25. 3. 2020 (dále jen „Stanovisko“)4) a také stanovisko Ministerstva zdravotnictví5).
Když shrneme podmínky pro nemoc z povolání stanovené právními předpisy a doplníme je o informace uvedené ve Stanovisku, pak může učitel-zaměstnanec žádat o odškodnění při splnění dvou podmínek.
1. Zaměstnanec onemocněl nemocí z povolání
Veškeré nemoci z povolání jsou uvedeny v nařízení vlády č. 290/1995 Sb., kterým se stanoví seznam nemocí z povolání, ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto nařízení jsou nemocí z povolání také onemocnění přenosná nebo parazitární. Takovým onemocněním je i onemocnění covid-19.6)
Pod první podmínku spadá dále to, že zaměstnanec musí být skutečně nemocný. „Být pozitivní“ na covid nebo být v karanténě nestačí. Pozitivní test totiž svědčí o existenci viru v těle, ale nikoliv o nemoci, kterou tento virus způsobuje. Nemocným je podle Stanoviska ten zaměstnanec, který je pozitivně testován na koronavirus a zároveň má klinické příznaky uvedené ve zdravotnické dokumentaci. Klinickými příznaky jsou zpravidla vysoké teploty, dušnost, kašel, bolest hlavy nebo kloubů. I když zaměstnanec vykazuje příznaky nemoci covid-19, ale nemá pro to podklady ve zdravotnické dokumentaci, např. u svého obvodního lékaře nebo při hospitalizaci v nemocnici, pak nemá jak prokázat, že nemoc skutečně prodělal. V praxi tak bude nutné, aby příznaky nemoci byly potvrzené ošetřujícím lékařem.
Pokud shrneme předchozí odstavec, zaměstnanec onemocněl nemocí covid-19, pokud 1) má pozitivní test na příslušný koronavirus, 2) má klinické příznaky nemoci covid-19 a zároveň 3) jsou tyto informace zaznamenány ve zdravotnické dokumentaci. Pokud splňuje tyto podmínky, může se obrátit na specializovaného lékaře s povolením od Ministerstva zdravotnictví, který mu potvrdí, že prodělal nemoc, která je uvedena v seznamu nemocí z povolání.
2. Zaměstnanec vykonává práci, u níž je prokázáno riziko nákazy
Druhou podmínkou při přiznání odškodnění za nemoc z povolání je to, že zaměstnanec se s největší pravděpodobností nakazil na pracovišti – tedy ve škole. Tato podmínka bude v praxi činit pravděpodobně větší obtíže než první. Nikdy totiž nejsme schopni prokázat, že se učitel stoprocentně nakazil od jiného učitele, a ne od náhodného kolemjdoucího. Proto u nemocí z povolání platí, že není nutné prokazovat, že se zaměstnanec stoprocentně nakazil ve škole, postačí, pokud ve škole v době nakažení zaměstnance existovalo reálné riziko nákazy. Existenci tohoto rizika posuzují krajské hygienické stanice. Podle Stanoviska by hygieny měly zkoumat, zda zaměstnanec v inkubační době onemocnění covid-197) přišel prokazatelně v zaměstnání do úzkého profesního kontaktu s osobou s prokázanou pozitivitou na covid-19 v inkubační době u této osoby nebo v době manifestních projevů nemoci. Pokud ano, pak jsou splněna kritéria pro nemoc z povolání. Pokud ne, nejedná se o nemoc z povolání.
Pro představu uvádím, že k 13. 8. 2020 uznala Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje pět případů onemocnění covid-19 jako nemoc z povolání.8)
B. Co může učitel po zaměstnavateli požadovat, pokud onemocněl nemocí z povolání?
1. Náhrada ušlé mzdy
Pokud je učitel nemocný, pobírá dávku nemocenského pojištění ve výši 60 % průměrného výdělku. Od zaměstnavatele může požadovat doplatek do průměrného výdělku, tedy přibližně zbylých 40 %.
2. Náklady na léčení
Pokud si učitel kupoval některé léky z vlastního, může požadovat od zaměstnavatele jejich proplacení.
3. Bolestné
Bolestné představuje odškodnění vytrpěné bolesti a jeho výše se bude lišit podle závažnosti průběhu nemoci covid-19. Počítá se v tzv. bodech podle nařízení vlády č. 276/2015 Sb., o odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání. Jeden bod představuje 250 Kč. Výši bolestného stanovuje vždy lékař, nicméně nařízení vlády stanoví určitá pravidla pro stanovení výše bolestného, a to následovně:
*
Za onemocnění covid-19, které objektivně trvalo méně než jeden měsíc nebo které nevyžadovalo pracovní neschopnost, přísluší náhrada ve výši 50–200 bodů.
*
Za onemocnění covid-19, které objektivně trvalo jeden až dva měsíce, vyžadovalo hospitalizaci i pracovní neschopnost, přísluší náhrada ve výši 201–400 bodů.
*
Za onemocnění covid-19, které objektivně trvalo déle než dva měsíce, vyžadovalo hospitalizaci i pracovní neschopnost, přísluší náhrada ve výši 401–600 bodů.
Násobíme-li částkou 250 Kč za jeden bod, pohybujeme se v částkách mezi 12 500 Kč až 150 000 Kč za odškodnění vytrpěné bolesti.
4. Ztížení společenského uplatnění
Ztížení společenského uplatnění představuje trvale zhoršený zdravotní stav v důsledku nemoci, a tím pádem horší uplatnění zaměstnance ve společnosti. Příkladem ztížení společenského uplatnění u nemoci covid-19 by mohlo být trvalé poškození plic. Ztížení společenského uplatnění posuzuje lékař. Dle mého názoru bude nárok na odškodnění ztížení společenského uplatnění v případě onemocnění covid-19 zcela výjimečný.
5. Jiné náklady
Učitel může u zaměstnavatele uplatnit i jiné náklady, které mu v souvislosti s nemocí vznikly.
Závěr
Učitelé a jiní pedagogičtí pracovníci mohou uplatňovat vůči zaměstnavateli nároky vyplývající z onemocnění covid-19 jako nemoci z povolání. Budou však muset prokázat, že nemoc se u nich projevila klinickými příznaky, že tyto příznaky jsou zaznamenány ve zdravotnické dokumentaci a zároveň že přišli v inkriminované době ve škole do styku s jiným nakaženým učitelem nebo žákem. Výše odškodnění bude záviset zejména na délce nemoci a závažnosti jejího průběhu, nicméně se dá očekávat, že se bude pohybovat v rámci desetitisíců až nižších statisíců korun. Toto odškodnění hradí pojišťovna zaměstnavatele.
1) Počty nových případů onemocnění COVID-19 nadále rostou, zpomalení šíření epidemie závisí na zodpovědném přístupu každého občana. Úřad zdravotnických informací a statistiky ČR [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://www.uzis.cz/index.php?pg=aktuality&aid=8435.
2) ÚZIS: Podíl přenosu covidu v rodině a v práci klesl, stoupl ale ve školství. iDnes.cz [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/uzis-data-nakaz-v-rodine-a-v-praci-podle-ubylo-vic-je-jich-ve-skole-koronavirus.A200926_085107_domaci_lre.
3) Zde se zcela ztotožňuji s úvahami a závěry v článku Mgr. Petra Juráně dostupnými zde: JURÁŇ, P. Onemocnění COVID-19 jako nemoc z povolání. Epravo.cz [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://www.epravo.cz/top/clanky/onemocneni-covid-19-jako-nemoc-z-povolani-111072.html.
4) Dostupné zde: https://koronavirus.mzcr.cz/wp-content/uploads/2020/03/Stanovisko-v%C3%BDboru-Spole%C4%8Dnosti-pracovn%C3%ADho-l%C3%A9ka%C5%99stv%C3%AD-%C4%8CLS-JEP_CoVID-19-jako-NzP_ke-dni-25.-3.-2020-003.pdf.
5) Lze uznat onemocnění COVID-19 jako nemoc z povolání? Ministerstvo zdravotnictví České republiky [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://koronavirus.mzcr.cz/lze-uznat-onemocneni-covid-19-jako-nemoc-z-povolani/.
6) Obdobně BOROVEC, D. Covid-19 jako pracovní úraz, nebo nemoc z povolání? Právní prostor [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://www.pravniprostor.cz/clanky/pracovni-pravo/o-covid-19-jako-pracovni-uraz-nebo-nemoc-z-povolani.
7) Dle Ministerstva zdravotnictví činí inkubační doba 2–14 dní: https://koronavirus.mzcr.cz/faq/.
8) I přes pandemii vykonává Krajská hygienická stanice MSK Ostrava své ostatní odborné činnosti – mezi jn. problematiku nemocí z povolání. Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: http://www.khsova.cz/obcanum/detail/13174.

Související dokumenty

Pracovní situace

Covid-19 jako nemoc z povolání
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Voucher místo zrušeného zájezdu
Co mění lex voucher pro školní zájezdy?
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Může ředitel nařídit učitelům, aby se nechali očkovat proti covid-19?
Osobně, na dálku, nebo kombinovaně: Jak je to s poradami během koronaviru?
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením
Duben 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Květen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku
2022/2023: Činnost školní družiny a školního klubu v 1. pololetí školního roku

Poradna

Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Přespočetné hodiny
Pracovní náplň
Intervence
Provoz MŠ
Platová třída 13
Sloučení škol
Volby do školské rady
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přímá vyučovací povinnost
Vracení úplaty
Školní klub
Zřizovatel
Platová třída
Výkaz práce
Začátek vyučování
Náhrada mzdy
Odměna za očkování
Pracovní smlouva