Covid-19 jako učitelova nemoc z povolání

Vydáno:
Školy jako epidemický problém. Tak by se daly shrnout zprávy z posledních dní. Virus SARS-CoV-2, který způsobuje nemoc covid-19, se ve školách šíří. Dle Úřadu zdravotnických informací a statistiky ČR pochází až 20 % nových případů ze školství.1) V praxi znamená šíření viru růst počtu nakažených žáků i pedagogických pracovníku. Ke 12. září mělo být nakaženo přes 600 pracovníků ve školství.2)
Covid-19 jako učitelova nemoc z povolání
Mgr.
Alice
Frýbová
advokátka společnosti Holubová advokáti, s. r. o.
O tom, že epidemická situace ve školství není dobrá, svědčí i moje vlastní zkušenost. Osobně znám dvě nemocné a obě jsou učitelky. Jednou je moje maminka, která vyučuje na gymnáziu, druhou je kamarádka, která pracuje v mateřské škole. Obě se s největší pravděpodobností nakazily na pracovišti. Proto jsem si položila otázku, zda může být nemoc covid-19 považována za nemoc z povolání nebo za pracovní úraz a zda za ni nemocným učitelům může příslušet finanční odškodnění.
A. Je covid-19 nemocí z povolání?
Výsledek odborného právního posouzení se dá shrnout následovně. Onemocnění covidem-19 není pracovní úraz3), ale v některých případech může být nemocí z povolání. To potvrzuje stanovisko výboru Společnosti pracovního lékařství ČLS JEP ze dne 25. 3. 2020 (dále jen „Stanovisko“)4) a také stanovisko Ministerstva zdravotnictví5).
Když shrneme podmínky pro nemoc z povolání stanovené právními předpisy a doplníme je o informace uvedené ve Stanovisku, pak může učitel-zaměstnanec žádat o odškodnění při splnění dvou podmínek.
1. Zaměstnanec onemocněl nemocí z povolání
Veškeré nemoci z povolání jsou uvedeny v nařízení vlády č. 290/1995 Sb., kterým se stanoví seznam nemocí z povolání, ve znění pozdějších předpisů. Podle tohoto nařízení jsou nemocí z povolání také onemocnění přenosná nebo parazitární. Takovým onemocněním je i onemocnění covid-19.6)
Pod první podmínku spadá dále to, že zaměstnanec musí být skutečně nemocný. „Být pozitivní“ na covid nebo být v karanténě nestačí. Pozitivní test totiž svědčí o existenci viru v těle, ale nikoliv o nemoci, kterou tento virus způsobuje. Nemocným je podle Stanoviska ten zaměstnanec, který je pozitivně testován na koronavirus a zároveň má klinické příznaky uvedené ve zdravotnické dokumentaci. Klinickými příznaky jsou zpravidla vysoké teploty, dušnost, kašel, bolest hlavy nebo kloubů. I když zaměstnanec vykazuje příznaky nemoci covid-19, ale nemá pro to podklady ve zdravotnické dokumentaci, např. u svého obvodního lékaře nebo při hospitalizaci v nemocnici, pak nemá jak prokázat, že nemoc skutečně prodělal. V praxi tak bude nutné, aby příznaky nemoci byly potvrzené ošetřujícím lékařem.
Pokud shrneme předchozí odstavec, zaměstnanec onemocněl nemocí covid-19, pokud 1) má pozitivní test na příslušný koronavirus, 2) má klinické příznaky nemoci covid-19 a zároveň 3) jsou tyto informace zaznamenány ve zdravotnické dokumentaci. Pokud splňuje tyto podmínky, může se obrátit na specializovaného lékaře s povolením od Ministerstva zdravotnictví, který mu potvrdí, že prodělal nemoc, která je uvedena v seznamu nemocí z povolání.
2. Zaměstnanec vykonává práci, u níž je prokázáno riziko nákazy
Druhou podmínkou při přiznání odškodnění za nemoc z povolání je to, že zaměstnanec se s největší pravděpodobností nakazil na pracovišti – tedy ve škole. Tato podmínka bude v praxi činit pravděpodobně větší obtíže než první. Nikdy totiž nejsme schopni prokázat, že se učitel stoprocentně nakazil od jiného učitele, a ne od náhodného kolemjdoucího. Proto u nemocí z povolání platí, že není nutné prokazovat, že se zaměstnanec stoprocentně nakazil ve škole, postačí, pokud ve škole v době nakažení zaměstnance existovalo reálné riziko nákazy. Existenci tohoto rizika posuzují krajské hygienické stanice. Podle Stanoviska by hygieny měly zkoumat, zda zaměstnanec v inkubační době onemocnění covid-197) přišel prokazatelně v zaměstnání do úzkého profesního kontaktu s osobou s prokázanou pozitivitou na covid-19 v inkubační době u této osoby nebo v době manifestních projevů nemoci. Pokud ano, pak jsou splněna kritéria pro nemoc z povolání. Pokud ne, nejedná se o nemoc z povolání.
Pro představu uvádím, že k 13. 8. 2020 uznala Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje pět případů onemocnění covid-19 jako nemoc z povolání.8)
B. Co může učitel po zaměstnavateli požadovat, pokud onemocněl nemocí z povolání?
1. Náhrada ušlé mzdy
Pokud je učitel nemocný, pobírá dávku nemocenského pojištění ve výši 60 % průměrného výdělku. Od zaměstnavatele může požadovat doplatek do průměrného výdělku, tedy přibližně zbylých 40 %.
2. Náklady na léčení
Pokud si učitel kupoval některé léky z vlastního, může požadovat od zaměstnavatele jejich proplacení.
3. Bolestné
Bolestné představuje odškodnění vytrpěné bolesti a jeho výše se bude lišit podle závažnosti průběhu nemoci covid-19. Počítá se v tzv. bodech podle nařízení vlády č. 276/2015 Sb., o odškodňování bolesti a ztížení společenského uplatnění způsobené pracovním úrazem nebo nemocí z povolání. Jeden bod představuje 250 Kč. Výši bolestného stanovuje vždy lékař, nicméně nařízení vlády stanoví určitá pravidla pro stanovení výše bolestného, a to následovně:
*
Za onemocnění covid-19, které objektivně trvalo méně než jeden měsíc nebo které nevyžadovalo pracovní neschopnost, přísluší náhrada ve výši 50–200 bodů.
*
Za onemocnění covid-19, které objektivně trvalo jeden až dva měsíce, vyžadovalo hospitalizaci i pracovní neschopnost, přísluší náhrada ve výši 201–400 bodů.
*
Za onemocnění covid-19, které objektivně trvalo déle než dva měsíce, vyžadovalo hospitalizaci i pracovní neschopnost, přísluší náhrada ve výši 401–600 bodů.
Násobíme-li částkou 250 Kč za jeden bod, pohybujeme se v částkách mezi 12 500 Kč až 150 000 Kč za odškodnění vytrpěné bolesti.
4. Ztížení společenského uplatnění
Ztížení společenského uplatnění představuje trvale zhoršený zdravotní stav v důsledku nemoci, a tím pádem horší uplatnění zaměstnance ve společnosti. Příkladem ztížení společenského uplatnění u nemoci covid-19 by mohlo být trvalé poškození plic. Ztížení společenského uplatnění posuzuje lékař. Dle mého názoru bude nárok na odškodnění ztížení společenského uplatnění v případě onemocnění covid-19 zcela výjimečný.
5. Jiné náklady
Učitel může u zaměstnavatele uplatnit i jiné náklady, které mu v souvislosti s nemocí vznikly.
Závěr
Učitelé a jiní pedagogičtí pracovníci mohou uplatňovat vůči zaměstnavateli nároky vyplývající z onemocnění covid-19 jako nemoci z povolání. Budou však muset prokázat, že nemoc se u nich projevila klinickými příznaky, že tyto příznaky jsou zaznamenány ve zdravotnické dokumentaci a zároveň že přišli v inkriminované době ve škole do styku s jiným nakaženým učitelem nebo žákem. Výše odškodnění bude záviset zejména na délce nemoci a závažnosti jejího průběhu, nicméně se dá očekávat, že se bude pohybovat v rámci desetitisíců až nižších statisíců korun. Toto odškodnění hradí pojišťovna zaměstnavatele.
1) Počty nových případů onemocnění COVID-19 nadále rostou, zpomalení šíření epidemie závisí na zodpovědném přístupu každého občana. Úřad zdravotnických informací a statistiky ČR [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://www.uzis.cz/index.php?pg=aktuality&aid=8435.
2) ÚZIS: Podíl přenosu covidu v rodině a v práci klesl, stoupl ale ve školství. iDnes.cz [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/uzis-data-nakaz-v-rodine-a-v-praci-podle-ubylo-vic-je-jich-ve-skole-koronavirus.A200926_085107_domaci_lre.
3) Zde se zcela ztotožňuji s úvahami a závěry v článku Mgr. Petra Juráně dostupnými zde: JURÁŇ, P. Onemocnění COVID-19 jako nemoc z povolání. Epravo.cz [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://www.epravo.cz/top/clanky/onemocneni-covid-19-jako-nemoc-z-povolani-111072.html.
4) Dostupné zde: https://koronavirus.mzcr.cz/wp-content/uploads/2020/03/Stanovisko-v%C3%BDboru-Spole%C4%8Dnosti-pracovn%C3%ADho-l%C3%A9ka%C5%99stv%C3%AD-%C4%8CLS-JEP_CoVID-19-jako-NzP_ke-dni-25.-3.-2020-003.pdf.
5) Lze uznat onemocnění COVID-19 jako nemoc z povolání? Ministerstvo zdravotnictví České republiky [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://koronavirus.mzcr.cz/lze-uznat-onemocneni-covid-19-jako-nemoc-z-povolani/.
6) Obdobně BOROVEC, D. Covid-19 jako pracovní úraz, nebo nemoc z povolání? Právní prostor [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://www.pravniprostor.cz/clanky/pracovni-pravo/o-covid-19-jako-pracovni-uraz-nebo-nemoc-z-povolani.
7) Dle Ministerstva zdravotnictví činí inkubační doba 2–14 dní: https://koronavirus.mzcr.cz/faq/.
8) I přes pandemii vykonává Krajská hygienická stanice MSK Ostrava své ostatní odborné činnosti – mezi jn. problematiku nemocí z povolání. Krajská hygienická stanice Moravskoslezského kraje se sídlem v Ostravě [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: http://www.khsova.cz/obcanum/detail/13174.

Související dokumenty

Pracovní situace

Covid-19 jako nemoc z povolání
Může ředitel nařídit učitelům, aby se nechali očkovat proti covid-19?
Osobně, na dálku, nebo kombinovaně: Jak je to s poradami během koronaviru?
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Voucher místo zrušeného zájezdu
Co mění lex voucher pro školní zájezdy?
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Minimální mzda státu EU a výjezdy škol do zahraničí
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Přístupnost školního webu podle litery zákona
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Způsob poskytování poradenských služeb školským poradenským zařízením

Poradna

Pracovní náplň
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Přespočetné hodiny
Postup při sloučení škol
Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Podnapilý rodič
Jmenování ředitele
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání