Aktuality - strana 192

Oba tábory učitelů a rodičů chtějí totéž – spokojené a vzdělané děti v lavicích. Často se ale cesty ke stejnému cíli rozcházejí. Podle České školní inspekce (ČŠI) sice v loňském roce stížností ze stran rodičů ubylo, ale dlouhodobě je jich počet stále vysoký.
Vydáno: 25. 03. 2019
Přibližně 80 % začínajících učitelů se může při zahájení praxe spolehnout na pomoc uvádějícího učitele. Začínající učitelé nejčastěji potřebují poradit s kázeňskými problémy (53,5 %), s vedením školní dokumentace (52,8 %) nebo s hodnocením žáků (40,1 %). Vyplývá to ze šetření, které organizoval tým projektu SYPO a které se uskutečnilo mezi začínajícími a uvádějícími učiteli a řediteli vybraných škol v květnu a červnu 2018. Do šetření se zapojili učitelé či ředitelé ze 727 škol.
Vydáno: 22. 03. 2019
Znáte to – koná se matematická olympiáda a škola na ní vyšle jednoho, dva nejlepší žáky s vášní pro čísla. Vedle toho tu ale posledních téměř pětadvacet let probíhá soutěž Matematický klokan, které se mohou účastnit všechny děti. Plodí to zajímavé věci: tak třeba se ukazuje, že ti nejúspěšnější řešitelé často vůbec nejsou ti, kterým jde matematika ve škole. Díky specifickému výběru úloh nabízí Klokan možnost vyhledávat i nadané děti. O Klokanovi jsme si povídali se zakladatelem české verze Josefem Molnárem z Katedry algebry a matematiky Univerzity Palackého v Olomouci.
Vydáno: 22. 03. 2019
V úterý 19. března uspořádal Národní institut pro další vzdělávání ve spolupráci s MŠMT už 8. ročník finálové přehlídky digitálních výukových objektů DOMINO. Celostátní soutěž, v níž hrají významnou úlohu nejnovější digitální prostředky a technologie a jejich didaktické využití při výuce, se konala v budově společnosti Microsoft v Praze.
Vydáno: 21. 03. 2019
Od šesti let bez oddechu ve škole. Mladí i přes odpor rodičů vyrážejí za dobrodružstvím.
Vydáno: 21. 03. 2019
Ulice, náměstí a další veřejné prostory opět ožijí díky celostátnímu happeningu ZUŠ Open pestrým programem všeho druhu umění. Základní umělecké školy z celé republiky spojí své síly a nabídnou společnou radost z hudby, tance, divadla, výtvarného umění i dalších aktivit. Pro velký zájem všech příznivců i samotných škol a s rostoucím počtem atraktivních programů i společných projektů se rozhodl Nadační fond Magdaleny Kožené rozšířit letošní ročník ZUŠ Open do dvoudenní akce v termínu 31. 5. - 1. 6. 2019. III. ročník tak nabídne kromě zajímavého programu i nespočet možností, jak oslavit Den dětí uměním. „Nesmírně nás těší, že školy přicházejí s obrovským nasazením a vzájemnou inspirací. Každým rokem celý program projde velkým kvalitativním posunem a právě i z tohoto důvodu jsme se letos rozhodli termín rozšířit o jeden den.“ říká za vedení projektu Irena Pohl Houkalová a dodává: „V každém ze 14ti krajů republiky se můžeme těšit na velký Open Air, kde vystoupí společně základní umělecké školy z okolí.“ Stejně tak se rozrůstá i počet zapojených zušek, který se prozatím zastavil na čísle 420 škol. Akce se tak opět stane kulturní událost roku s největším počtem zapojených účinkujících v České republice.
Vydáno: 20. 03. 2019
V předchozím článku, když byla řeč o sebezkušenosti a osobnostním rozvoji, jsem slíbila napsat více k tématu supervize, která také patří do "kufříku" s nástroji, metodami a další nutnou či podpůrnou výbavou pomáhajících profesionálů. Ze zkušenosti supervizorky vím, jak rozdílné, ba i protichůdné bývají představy lidí o tom, co se za slovem SUPERVIZE vlastně ukrývá. A není divu. Jedná se o disciplínu, která sice má ve světě více než stoletou tradici (zejména v oblasti sociální práce nebo psychoterapie), ale v českém školství se zatím uplatňuje spíše sporadicky. Škoda...
Vydáno: 20. 03. 2019
Žáci středních odborných škol a učilišť vykazují nejnižší úroveň mediální gramotnosti, a jsou tak nejvíce manipulovatelní vlivem dezinformací a zkreslováním reality na internetu. Člověk v tísni, který se v rámci svého programu Jeden svět na školách mediálnímu vzdělávání dlouhodobě věnuje, se proto v následujících dvou letech zaměří na podporu výuky mediální výchovy a kritického myšlení na středních odborných školách a učilištích, a to v pěti vybraných regionech Česka (Karlovarském, Libereckém, Moravskoslezském, Olomouckém a Ústeckém), které jsou proti ostatním krajům republiky znevýhodněné z hlediska ekonomického, nízké vzdělanosti, chudoby, sociálního vyloučení a nezaměstnanosti. Finanční podporu ve výši 5,5 milionu korun pro to získá od neziskové odnože Googlu.
Vydáno: 20. 03. 2019
V prostorách Impact HUBu Ostrava dnes u kulatého stolu zasednou odborníci na vzdělávání, aby diskutovali na téma „Kritické myšlení v dnešní škole v Moravskoslezském kraji“. Zaměří se zejména na podporu rozvoje dovedností pro výuku kritického myšlení u pedagogů a možnosti spolupráce státní správy, škol a dalších organizací v kraji při začleňování kritického myšlení do výuky. Své názory zde představí odborníci z oblasti vzdělávání napříč veřejnými i soukromými institucemi. Kulatý stůl je završením pilotního Projektu Lidé lidem (People to People) realizovaného v Moravskoslezském a Ústeckém kraji, který vytváří prostor pro sdílení zkušeností a inspiraci v oblasti vzdělávání. Projekt organizuje olomoucká vzdělávací organizace ARPOK, o.p.s. ve spolupráci s British Council, britskou organizací podporující mezikulturní spolupráci a příležitosti ve vzdělávání.
Vydáno: 19. 03. 2019
Pět fakult, jedna noc, téma školství a spousta inspirativních lidí.
Vydáno: 19. 03. 2019
Zhruba šest set dětí v Plzni absolvuje před nástupem do první třídy vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Asi u poloviny z nich psychologové zjistí problémy s mluvením nebo výslovností.
Vydáno: 19. 03. 2019
Jako lektorka takzvaných soft skills neboli psychosociálních dovedností a jako supervizorka pomáhajících profesionálů se pracovně angažuji zejména v oblasti školství a sociální práce. Ve školách jsem v posledním desetiletí spolupracovala převážně s učitelkami a učiteli nebo se zástupci vedení. To se začalo měnit počátkem uplynulého roku, kdy se mezi účastníky mých seminářů stále častěji "objevovaly" paní vychovatelky ze školních družin. Jestliže zde užívám ženského rodu, je to proto, že s mužem na této pozici jsem se dosud nesetkala.
Vydáno: 19. 03. 2019
Hlasování 26. ročníku ankety o nejoblíbenější dětskou knihu „SUK – Čteme všichni 2018“ potrvá do pondělí 25. března 2019. Zbývá poslední týden.
Vydáno: 19. 03. 2019
Ve čtvrtek a pátek 14. a 15. března hostilo Finsko ve spolupráci s OECD ministeriádu zaměřenou na budoucnost učitelské profese.  Cílem jednání bylo představit aktuální trendy v učitelské profesi od inovací v pedagogice přes přípravu budoucích učitelů až po odměňování. Členové vlád a zástupci odborů představili vývoj ve svých zemích a priority pro následující roky.
Vydáno: 18. 03. 2019
Projekt Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) hledá mateřské, základní, střední a základní umělecké školy, ve kterých bude ve školním roce 2019/2020 působit začínající učitel, tedy učitel do dvou let praxe.
Vydáno: 18. 03. 2019
Téměř 80 % studentů neví, co je Průmysl 4.0. Více než polovina jich toto označení ani nikdy neslyšela.
Vydáno: 18. 03. 2019
Šestnáctiletá švédská ekologická aktivistka Greta Thunbergová byla nominována na Nobelovu cenu za mír.
Vydáno: 15. 03. 2019
Nejstarší nezisková vzdělávací organizace na světě, Junior Achievement, jejíž česká pobočka u nás funguje již více než čtvrt století, získala 7. místo v žebříčku TOP 500 neziskových organizací, který sestavuje NGO Advisor. Organizátoři u všech kandidátů pečlivě hodnotí společenský dopad jejich počínání.
Vydáno: 15. 03. 2019
Zavedení předmětu technika na školách neznamená, že se žáci vrátí do dílen a okopávat pozemky, jak si to ze školních let pamatují rodiče dnešních žáků, říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz ministr školství Robert Plaga (ANO).
Vydáno: 15. 03. 2019