Aktuality - strana 195
Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která podrobně analyzuje podmínky a průběh rozvoje čtenářské gramotnosti na 2. stupni základních škol a na středních školách a dosaženou úroveň čtenářské gramotnosti u žáků 9. ročníku základních škol a 2. ročníku středních škol (včetně odpovídajících ročníků víceletých gymnázií) ve školním roce 2017/2018.
Od roku 2017 probíhá příprava revize rámcových vzdělávacích programů (RVP), které tvoří páteř českého kurikulárního systému. Na jejich základě školy tvoří vlastní školní vzdělávací programy. Během minulého roku se odděleně začaly debatovat možné změny v tzv. high-stakes testech, tedy jednotných přijímacích zkouškách na střední školy a maturitní zkoušce. EDUin oceňuje odborný přístup k přípravě RVP Národním ústavem pro vzdělávání (NÚV), ale upozorňuje, že je zcela zásadní, aby úpravy standardizovaných testů byly vedeny v úzké koordinaci právě s revizí obsahu vzdělávání. Rovněž obsah revizí musí reflektovat 15 let změny ve společnosti z pohledu technologií i vývoje globálního trhu práce.
„Učitelé mediální výchovy vtloukají dětem do hlavy, co je pravda a co lež! Cílem mediální výchovy je zkoušení dětí ze seznamů povolených a zakázaných zpravodajských webů.“ Proti těmto a dalším podobným mýtům vznikl web www.SvetMedii.info, který je rozcestníkem pro všechny, kdo se chtějí více dozvědět o mediální výchově v českých školách. Zároveň je učebnicí o mediální výchově a návodem, jak lze učit podle principů otevřeného vzdělávání. Autorem webu je Michal Kaderka, autor tohoto článku a zároveň dlouholetý spolupracovník redakce Řízení školy. Autor vyučuje mediální výchovu na Gymnáziu Na Zatlance a občanskou nauku na Karlínské obchodní akademii VOŠE.
Zhruba sto prací prověří Univerzita Palackého v Olomouci, zjistil Radiožurnál. Kontroly dělají i brněnská Masarykova univerzita nebo Technická univerzita v Liberci.
Ministerstvo školství bude dál pokračovat v přípravě mistrovské zkoušky pro lidi s výučním listem. Harmonogram dalšího postupu a rozdělení úkolů mezi různými institucemi, které by se na zavedení zkoušky měly podílet, by se měl vyjasnit zřejmě zhruba za měsíc.
Češi jsou – alespoň podle studie Mezinárodní zdravotnické organizace – čtvrtý nejobéznější národ světa a v Evropě dokonce „vládnou“. Za posledních 13 let se snížil počet sportujících dětí v oddílech o 70 tisíc a třeba každý pátý klub nemá ani jedno.
Ministr školství Robert Plaga se dostal do sporu se zástupci obcí a měst. Byl by rád, kdyby jeho úřad do budoucna mohl více mluvit do výběru ředitelů škol. A to právě na úkor obcí, které tyto školy zřizují.
Zabavení mobilu vyučujícím není nic neobvyklého, zpravidla se však žák či student svého mobilu dočká po konci výuky. Ovšem studenti střední školy v britském Wingstonu mohli o brzkém shledání se svým mobilem pouze snít.
Do povinného předškolního vzdělávání se podle šetření České školní inspekce nezapojily asi 3 % dětí, kterých se povinnost týká. Často jde o děti ze socio-ekonomicky znevýhodněného prostředí. Závěry šetření organizace Člověk v tísni ukazují na řadu úskalí, kvůli kterým nemá zavedení povinného předškolního ročníku na připravenost dětí vždy stoprocentní dopad. Kvalitativní vyhodnocení projektů Nadace OSF v mateřských školách v Ostravě dokládá, že zlepšit situaci pomáhají romské asistentky zaměstnané přímo v mateřských školách. Finance na ně ale chybí.
Publikujeme shrnutí Daniela Münicha, uveřejněné na jeho facebookovém profilu, které přináší základní přehled faktorů souvisejících se vzděláním učitelů ovlivňujících vzdělávací výsledky žáků. Working Paper verze materiálu ZDE, originál ZDE.
Společnost VĚDA NÁS BAVÍ hledá lektory, kteří by chtěli samostatně vést vědecké kroužky na své škole a zapojit se do týmu našich lektorů.
Nedostatek řemeslníků by pomohlo vyřešit zlepšení kvality odborných škol, zavedení mistrovských zkoušek nebo využívání moderních technologií, popisuje v rozhovoru předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.
Od 7. února je web www.infoabsolvent.cz upraven pro snadnější používání na všech mobilních zařízeních. Zobrazení se automaticky přizpůsobuje tomu, na jakém zařízení se používá – ať už je to počítač, tablet nebo mobilní telefon. Infoabsolvent.cz nabízí pomoc žákům základních i středních škol při hledání další vzdělávací a profesní dráhy. Uživatelé zde najdou nabídku všech škol a oborů vzdělání, stejně jako informace k přechodu na trh práce i do dalšího vzdělávání.
Když jde osmnáctiletý student Luboš Spálenka ráno v Benešově u Prahy do školy, má spíš pocit, jako by šel do firmy.
Na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy se ve čtvrtek 7. února 2019 uskutečnil kulatý stůl k Místním akčním plánům rozvoje vzdělávání (MAP). Kromě shrnutí aktuální koncepce MAP a stavu realizace projektů byly představeny také příklady dobré praxe. Diskutovalo se i nad budoucností MAP v příštím programovém období.
Seminář se zaměřuje na integraci žáků s PAS do běžných škol z hlediska legislativy.
V úterý 29. ledna 2019 představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal členům Výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice Senátu Parlamentu ČR hlavní zjištění, závěry a doporučení obsažené ve Výroční zprávě České školní inspekce za školní rok 2017/2018, která komplexně popisuje a hodnotí kvalitu a efektivitu vzdělávání v České republice v uvedeném období.
Dne 15. března uplyne 80 let od okupace českých zemí nacistickým Německem, likvidace samostatného československého státu a vytvoření protektorátu. K tomuto tématu pořádá Národní institut pro další vzdělávání celostátní konferenci Protektorát Čechy a Morava, která je určena učitelům dějepisu a společenskovědních předmětů základních a středních škol. Uskuteční se 14. února 2019 v sále C081 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy v Praze.