Daniel Münich: O dopadech vzdělání učitelů na výsledky žáků

Vydáno: 2 minuty čtení

Publikujeme shrnutí Daniela Münicha, uveřejněné na jeho facebookovém profilu, které přináší základní přehled faktorů souvisejících se vzděláním učitelů ovlivňujících vzdělávací výsledky žáků. Working Paper verze materiálu ZDE, originál ZDE.

Skvělý a zřejmě dnes nejlepší existující metapřehled vědeckých poznatků posledních 15ti let o dopadech vzdělání učitelů na výsledky žáků. Shrnutí jak pro mě, tak pro FB přátele:

  • Obecná pedagogická certifikace pozitivní přínos nevykazuje. Oborově specifická certifikace, hlavně v matematice, přínosy vykazuje.
  • Přínos vykazuje oborově specifické magisterské vzdělání v oblasti matematiky a přírodních vědách.
  • Matematické schopnosti učitele se pozitivně promítají do matematických výsledků žáků. Neplatí to u znalosti a výuky jazyků.
  • Alternativní cesty k pedagogické aprobaci nemají negativní dopady na výsledky žáků.
  • Požadavek na magisterský titul u učitelů, při zanedbávání významu oborových znalostí (kdo co učí je důležité), je neefektivní přístup.
  • Učitel by měl učit předmět resp. obor, který skutečně nejlépe zná, který skutečně vystudoval, a ne že každý učí všechno, kde je někdo potřeba.
  • Kvalita vysoké školy kde učitel studoval hraje roli, ale jen u učitelů na středních školách.
  • Dominantní většina empirických studií na tohle téma pochází z USA, něco málo z Holandska a Švédska. Zbytek Evropy včetně Česka to moc nezajímá. O to více je však každý druhý v těch zemích chytrý.

Working Paper verze zde http://www.tierweb.nl/…/Working%20pap…/TIER%20WP%2014-28.pdf

Original zde https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/joes.12210

Zdroj: https://www.eduin.cz/clanky/daniel-munich-o-dopadech-vzdelani-ucitelu-na-vysledky-zaku/