Aktuality - strana 198

Souhrn událostí, které významně ovlivnily dění v oblasti veřejného vzdělávání v ČR v roce 2018 a výhled do nedávno započatého roku s doporučeními pro vzdělávací politiku. Toto, stejně jako připomínky a polemiky širokého spektra expertů v oblasti vzdělávání, businessu a politiky přináší pátá aktualizace Auditu vzdělávacího systému v ČR.
Vydáno: 28. 01. 2019
Asociace s kapitány, kormidelníky a posádkami lodí k němu neodmyslitelně patří. Dnes působí jako ředitel Ústavu profesního rozvoje pedagogických pracovníků, od roku 2009 devět let vedl dnes již neexistující katedru Centrum školského managementu. Václava Trojana není třeba čtenářům Řízení školy představovat, je autorem studijních textů pro obor školský management, věnuje se oblasti leadershipu, řízení pedagogického procesu a oblasti kompetencí řídících pracovníků ve školství. Je zvyklý svěřovat své myšlenky „papíru“ a spolupráce s ním je inspirativní a příjemná. Stejně tak i jeho vystupování na konferencích, kde ke „svým kapitánům“ promlouvá laskavě, ale také dokáže burcovat, je-li to zapotřebí. A v současné situaci není hladina pro plavbu příliš klidná a nástrah na kapitány čeká víc než dost. Povídání s ním by mohlo zaplnit celé novoroční vydání, ale protože v tomto roce „dostal dvě pětky“ (rozuměj „oslavil 55. narozeniny“), trochu jsme bilancovali a zamysleli se nad tím, co by prospělo těm „našim kapitánům“ (rozuměj „ředitelům škol“).
Vydáno: 25. 01. 2019
Iniciativa Učíme se venku, za kterou stojí vzdělávací centrum Tereza a dalších více než dvacet spolupracujících a podporujících organizací, vstoupila do dalšího roku. Především učitelům na základních, ale i středních a mateřských školách chce přinášet ještě více praktických tipů, inspirace i zkušeností odjinud, které jim pomáhají překonávat počáteční bariéry pro rozšiřování podílu venkovní výuky při běžném vyučování.
Vydáno: 24. 01. 2019
Stipendijní program MenART pro nadané žáky základních uměleckých škol a jejich pedagogy, za kterým stojí Nadační fond Magdaleny Kožené, otevírá přihlášky do dalšího ročníku. Unikátní projekt mentoringu uměleckého vzdělávání opět nabízí intenzivní pracovní setkání s předními osobnostmi české umělecké scény během školního roku 2019/2020 v několika oborech. Role mentorů přijali tentokrát v klasické hudbě pěvkyně Kateřina Kněžíková, klavírista Ivo Kahánek a houslista Jan Fišer, dále v autorské tvorbě Beata Hlavenková, zpěvačka Radka Fišarová a ve výtvarném oboru Alžběta Skálová a Michal Gabriel. Nově byl do programu MenART zařazen i tanec, jehož mentorem se stal choreograf a tanečník Jan Kodet a také letos poprvé vychází vstříc zájemcům z literárně dramatického oboru, kterým se bude věnovat režisér Viliam Dočolomanský. Jan Kodet i Viliam Dočolomanský nebudou pracovat s jednotlivci, ale s celou skupinou či souborem.
Vydáno: 24. 01. 2019
Učni a lidé v rekvalifikaci by v příštích letech mohli mít už během studia mnohem větší kontakt s praxí než doposud.
Vydáno: 24. 01. 2019
Od roku 1995 se Česká republika pravidelně zapojuje do mezinárodního projektu TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), který zjišťuje úroveň znalostí a dovedností žáků 4. a 8. ročníku základních škol v matematice a v přírodních vědách. Za přípravu, realizaci a vyhodnocování mezinárodních šetření výsledků žáků, včetně šetření TIMSS, odpovídá v České republice od roku 2011 Česká školní inspekce.
Vydáno: 23. 01. 2019
Na vyšší laťku u přijímaček, tedy zavedení státem daného minimálního počtu bodů v testech, tlačí Asociace krajů ČR. 
Vydáno: 23. 01. 2019
Zástupci vlády, odborů a zaměstnavatelů dnes na svém jednání odmítli centrální zavedení hranice úspěšnosti pro přijetí na maturitní obory, takzvané cut-off score. Tripartita tak došla ke shodě, že stanovení nepodkročitelného minima není správným nástrojem k řešení kvality středního školství.  
Vydáno: 22. 01. 2019
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy má připraveno 700 milionů korun z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání na podporu společného vzdělávání dětí a žáků ze sociálně vyloučených lokalit. Obce, kraje a další subjekty zajišťující podporu vzdělávání v území se sociálně vyloučenými lokalitami budou mít již druhou možnost žádat o evropské peníze z výzvy Inkluzivní vzdělávání pro sociálně vyloučené lokality II.
Vydáno: 22. 01. 2019
Rada Asociace krajů před časem jednohlasně schválila požadavek, aby se v rámci centrálního přijímacího řízení na všechny střední školy, státní i soukromé, zavedla minimální bodová hranice úspěšnosti jako podmínky pro přijetí uchazeče na všechny typy středních škol, tzv. cut-off score (COS). Opatření by se ve spolupráci se školami mohlo zavést od roku 2022. Hejtmany k tomu vedla neúnosná situace v regionálním školství týkající se stálého poklesu úrovně vzdělávání. 
Vydáno: 22. 01. 2019
Když lidé onemocní a zůstanou doma, budou znovu dostávat nemocenskou i v prvních třech dnech. Schválili to poslanci. Lidé budou dostávat 60 procent denního vyměřovacího základu z platu.
Vydáno: 22. 01. 2019
Mají především vzdělávat další generace, místo toho papírují. Učitelé a ředitelé škol si stěžují, že administrativa je rok od roku horší.
Vydáno: 21. 01. 2019
Liberecká radnice chce zamezit šikaně na základních školách. Pro učitele chystá školení, zapojit chce i známé youtubery.
Vydáno: 21. 01. 2019
Pouhých devět slov, tak krátká je novela školského zákona z pera zastupitelů Karlovarského kraje, kterou poslanci zřejmě projednají tento týden. 
Vydáno: 21. 01. 2019
"Nejen že se školy potýkají s nedostatkem učitelů, pedagogické fakulty navíc neumí připravit své absolventy na reálnou práci s dětmi...," říká v rozhovoru pro HN ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl.
Vydáno: 21. 01. 2019
Školský ombudsman a zakladatel ankety Zlatý Ámos Ladislav Hrzal získal ocenění Zlatý oříšek. Tuto čestnou cenu obdržel za svou dvacetiletou spolupráci a podporu projektu, který už přes dvacet let přispívá rozvoji nadaných dětí v České republice.  Soutěž Zlatý oříšek dává šanci  a podporu všem aktivním a úspěšným dětem a dětským kolektivům České republiky, které vynikají v jakémkoliv oboru anebo něco mimořádného či společensky prospěšného vytvářejí. 
Vydáno: 21. 01. 2019
Koncem minulého roku vyvolal zajímavou diskusi článek Susan Dynarski Žádné laptopy v přednáškových sálech, publikovaný v New York Times, kde čtenáře seznamuje s tím, že svým studentům zakazuje používání notebooků na přednáškách. Argumentovala tím, že počítače jsou fajn, ale na přednáškách nikoli. Pokud si studenti dělají poznámky do svých počítačů, nepřemýšlejí o tématu, nesledují pozorně výklad, ale jen mechanicky zapisují, navíc mohou být rozptylováni notifikacemi ze sociálních sítí, e-mailů atd. Susan Dynarski jednoznačně doporučuje rukou psané poznámky, které si pak studenti mohou skenovat a ukládat ve svých počítačích. Článek vyvolal souhlasný ohlas a v diskusi opět jednou zaznívaly nostalgické vzpomínky typu „za našich časů žádné počítače nebyly, a vystudovali jsme“. Podobné diskuse bohužel často sklouznou do jiné roviny: nepotřebujeme to, zakažme to, dělejme to postaru.
Vydáno: 19. 01. 2019
Na veřejnosti se objevily spekulace o možném odvolání ministra školství Roberta Plagy. Z hlediska jeho dosavadního řízení úřadu, kroků ve vzdělávací politice a předložených záměrů lze těžko najít racionální zdůvodnění takového rozhodnutí.
Vydáno: 19. 01. 2019
V poslední době se šíří návrhy na plošný zákaz mobilů ve školách inspirované precedentem podobným  francouzskému zákonu. Jedná se o opatření, které nelze jednoduše jen přijmout nebo odmítnout. Je dobré se nad souvislostmi zamyslet, ani ve SKAV na tuto problematiku není jednotný názor, proto jsou pod tímto stanoviskem podepsány jenom některé členské organizace.
Vydáno: 18. 01. 2019