Shrnutí hlavních zjištění
Podstatnou složkou výpovědí České školní inspekce o kvalitě vzdělávání v konkrétní škole i o kvalitě vzdělávací soustavy jako celku je hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání podle příslušných rámcových vzdělávacích programů, přičemž předmětem zájmu není pouze vzdělávání v profilových či neprofilových vzdělávacích oborech, ale v pravidelných cyklech se Česká školní inspekce zaměřuje také na sledování podmínek, rozvoje a dosažené úrovně ve vybraných gramotnostech. Sledování gramotností je realizováno ve dvouletých intervalech, kdy v jednom roce je předmětem zájmu čtenářská gramotnost, matematická gramotnost a sociální gramotnost, v dalším pak přírodovědná gramotnost, jazyková gramotnost a informační gramotnost.
Rozvoj žákovských gramotností začala Česká školní inspekce sledovat a hodnotit od školního roku 2015/2016, v současné době jsou tedy k dispozici kvalitativní informace o podmínkách, průběhu i dosažené úrovni žáků ze dvou realizovaných cyklů. Zjištění, závěry a doporučení jsou pak součástí samostatných tematických zpráv zveřejněných na www.csicr.cz.
Ve školním roce 2017/2018 se Česká školní inspekce zaměřila na rozvoj matematické, čtenářské a sociální gramotnosti a cílem bylo posoudit podmínky a průběh rozvoje těchto gramotností a také dosaženou úroveň ve vybraných aspektech sledovaných gramotností u žáků 9. ročníků ZŠ a u žáků 2. ročníků SŠ (v případě SŠ včetně odpovídajících ročníků víceletých gymnázií). Inspekční činnost byla složena z prezenčních aktivit přímo ve školách, z výběrového zjišťování dosažené úrovně žáků realizovaného prostřednictvím inspekčního systému elektronického testování InspIS SET a z doplňujícího elektronického dotazování žáků a učitelů.
Matematická gramotnost
Čtenářská gramotnost
Sociální gramotnost
Postoje
Velký podíl učitelů a ředitelů škol je přesvědčen, že pedagogové nemají pro rozvoj sociální gramotnosti žáků dostatek dovedností, vědomostí ani didaktických prostředků. • Na bezmála pětině škol nebyl rozvoj sociální gramotnosti žáků interně nijak hodnocen nebo alespoň sledován, a to ani příslušným třídním učitelem, ani učiteli jednotlivých předmětů.
Téměř 85 % učitelů a více než 90 % ředitelů škol považuje sociální gramotnost za stejně významnou jako jiné dovednosti, které se snaží ZŠ i SŠ rozvíjet. Za minimálně stejně důležitý cíl, jakým je rozvoj kognitivních dovedností žáků, pak označili vzdělávání v oblasti sociální gramotnosti téměř všichni ředitelé i učitelé.
Doporučení CŠI
- Rozvíjet matematickou gramotnost v různých vzdělávacích oborech.
- Vytvářet podmínky pro spolupráci učitelů vhodnými organizačními úpravami. Umožnit společnou přípravu, realizaci i reflexi výuky.
- Inovace ve výuce doprovázet intenzivní podporou, nesoustředit se pouze na klasické DVPP formou externích seminářů.
- Uvážlivým využitím ICT vytvářet podmínky pro diferencovanou výuku.
- Podporovat učitele, kteří vyučují neaprobovaně, uzpůsobením nabídky DVPP.
- Čtenářskou gramotnost jako klíčový prvek pro kompetenci k celoživotnímu učení rozvíjet napříč vzdělávacími oblastmi.
- Podporovat spolupráci na úrovni učitelů i metodických sdružení na školách (uvnitř vzdělávací oblasti i napříč).
- Soustředit se na aktivity, které rozvíjejí náročnější dovednosti (analýza textu, účel textu, určení postoje autora, autorova práce s jazykem apod.).
- Věnovat pozornost skupinám žáků ohrožených nízkou úrovní čtenářské gramotnosti.
- Rozvíjet sociální gramotnost v širokém spektru vzdělávacích oborů (např. podporou diskuze nad chybou).
- Nabízet žákům náročnější činnosti (rozpoznání manipulativní komunikace, práce ve skupinách apod.).
- Podporovat učitele v poskytování formativně orientované zpětné vazby.
Doporučení pro MŠMT
- Koordinovat činnost systémových projektů a krajských a místních akčních plánů s cílem uplatňovat konkrétní výstupy zaměřené na rozvoj gramotností žáků do podpory práce učitelů a škol.
- Vytvořit vzdělávací nabídku kurzů pro sborovny zaměřenou na využití mezipředmětových vztahů při rozvoji gramotností.
- Věnovat pozornost narůstajícím regionálním disparitám a podpoře škol pracujících v obtížných podmínkách (školy v odlehlých obcích nebo vzdělávající žáky s nižším socioekonomickým statusem).
- Podporovat systematické vzdělávání učitelů v oblastech relevantních pro rozvoj sociální gramotnosti.