Žáci

V současné době jsme svědky poklesu fyzické aktivity a zhoršení duševního zdraví u dětí a mládeže (a nejen u nich). Podpořme společnými silami pohybové aktivity, které nejen zlepší fyzickou kondici, ale také přinesou radost a posílí morální hodnoty.
Vydáno: 5. 6. 20251 minuta čtení
„Škola nás ničí, a tak na ni nechceme pořád myslet. Prostě mi přijde, že v téhle generaci jsme všichni trošičku v depresích. Je to vidět na internetu, je to vidět všude. A oni do nás jenom rejou s úkolama, že musíme mít docházku, že musíme mít testy, že se ...
Vydáno: 21. 4. 202513 minut čtení
Jak vytvořit podmínky pro zapojení žáků do změn ve škole i v okolí? Vodní prvek ve městě, sdílená zahrada nebo lepší podmínky pro dojíždění na kole do školy – to všechno jsou nápady žáků. Jak je uvést v život a přitom získat nové kompetence?
Vydáno: 16. 4. 20259 minut čtení
Vydáno: 30. 6. 2025
Kooperace - identifikace - důvěra To jsou tři klíčové prvky pro účinnou pomoc ohroženému dítěti, které tvoří název tohoto praktického nástroje.
Vydáno: 25. 3. 20252 minuty čtení
Možnost vyjádřit svůj názor a aktivně ovlivňovat dění kolem sebe je úzce propojená s wellbeingem. Jednou z cest, jak dětem a mladým lidem tuto možnost poskytnout, je komunitní projednávání. Vědomí toho, že mají vliv na dění ve své škole a obci, přispívá k ...
Vydáno: 19. 3. 20255 minut čtení
Už podruhé se uskutečnil Týden pro wellbeing ve škole. Jedná se o kampaň, jejímž cílem je spojit síly všech, kdo staví na tom, že wellbeing je nutnou podmínkou pro kvalitní učení.
Vydáno: 19. 3. 20258 minut čtení
Třídní učitel hraje v životě žáků zásadní roli, která jde daleko za rámec běžné výuky. Podle školského zákona č. 561/2004 Sb. a souvisejících vyhlášek je jeho povinností nejen zajišťovat třídní administrativu, ale také vytvářet prostředí, které podporuje ...
Vydáno: 20. 2. 20256 minut čtení
V programech vrstevnické mediace mají školy k dispozici zajímavý nástroj, který učí žáky řešit konflikty efektivně a s respektem a rozvíjí dovednosti aktivního naslouchání, empatie a hledání konsensu s ostatními. Vrstevnická mediace zlepšuje školní klima a ...
Vydáno: 20. 1. 20257 minut čtení
Před několika lety jsem byla svědkem pozoruhodného rozhovoru. Dva muži s plnovousem, profesní kolegové, diskutovali nějaký problém a náhle se jeden z nich ptá: „Mimochodem víš, že jsi můj septimán?“ Společné zážitky spolužáků z osmiletého gymnázia, které ...
Vydáno: 20. 1. 202511 minut čtení
V posledních letech jsme čelili několika celospolečenským krizím. Od těch dlouhodobějších, jako pandemie a válka na Ukrajině, po krátkodobější, avšak neméně závažné, jako byly bombové výhrůžky nebo povodně. I když se na první pohled může zdát, že takové ...
Vydáno: 20. 1. 20255 minut čtení
Pro všechny aktéry vzdělávání je důležité, aby byly ve školním prostředí naplňovány jejich základní lidské potřeby. Kromě těch fyziologických se jedná zejména o potřeby bezpečí, přijetí, uznání a seberealizace. Ve školním prostředí hrají klíčovou roli ...
Vydáno: 20. 1. 20259 minut čtení
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice / trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, ...
Vydáno: 20. 1. 20259 minut čtení
Máme za sebou první polovinu školního roku a zároveň jsme i v polovině našeho seriálu o třídním učiteli. Minule jsme řešili jeho spolupráci s rodiči a v dnešní části se podíváme na asi nejdůležitější oblast činností třídního učitele, kterou je jednání s žáky.
Vydáno: 20. 1. 20259 minut čtení
Vize, mise, hodnoty, pilíře, aktéři, … Když si projdeme webové stránky škol, když budeme školy sledovat na sociálních sítích, když se začteme do koncepcí rozvoje škol tvořených budoucími řediteli pro účel ředitelských konkursů, zjistíme, že školy hledají ...
Vydáno: 16. 12. 20246 minut čtení
Ředitel naživo je dvouletý akreditovaný vzdělávací program pro dvojice/trojice z vedení škol. Je určen pro ředitele základních a středních škol a jejich zástupce, kteří mají motivaci pracovat na tom, aby se děti v jejich školách učily naplno a s radostí, a ...
Vydáno: 23. 9. 202410 minut čtení
Podpora Adaptačním koordinátorem se týká dětí/žáků cizinců (s odlišným mateřským jazykem) plnících povinnou školní docházku.- až 4 týdny od nástupu do školy
Vydáno: 5. 9. 20245 minut čtení
Tomíkovi je deset, ale ve škole mu často říkají, že pracuje „pomalu jako prvňáci“. Někdy „se zapomene“, jindy nerozumí instrukci. V nedokončené práci má pravidelně mnoho chyb. Vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně poukázalo na potíže v soustředění ...
Vydáno: 19. 8. 202424 minut čtení
Legislativa - ZŠ, SŠ, VOŠ
Vydáno: 8. 7. 202426 minut čtení
Sekundární analýza
Vydáno: 24. 5. 20242 minuty čtení

Poznámka k dokumentu