Hospitace

Otevřené hodiny a hospitace jsou v 6. ZŠ Cheb vedeny s cílem podpořit růst učitelů a zvýšit efektivitu výuky, což má přímý dopad na kvalitu vzdělávání žáků. Jako vedení školy si uvědomujeme, že hospitační činnost může být silným nástrojem pro rozvoj ...
Vydáno: 20. 1. 20257 minut čtení
Paní Alžběta Černá je ředitelkou ZUŠ v Polici nad Metují. V letošním roce ukončila své bakalářské studium a úspěšně obhájila bakalářskou práci s názvem Specifika hospitační činnosti v ZUŠ. A právě o této práci, a nejen o ní, bude následující rozhovor.
Vydáno: 20. 1. 20256 minut čtení
Náš seriál o hospitacích dnes končí. V předchozích devíti částech jsme podrobně popsali, co hospitující pedagog sleduje ve vyučovací hodině. Dívá se, co dělá učitel pro naplnění cíle hodiny, jak hodnotí žáky i zda podporuje osvojení klíčových kompetencí. ...
Vydáno: 20. 5. 20244 minuty čtení
Náš seriál o hospitacích se stejně jako školní rok pomalu blíží ke konci, zbývají poslední dvě části. Vyučovací hodinu si dovedete skvěle naplánovat, umíte stanovit cíl, vybrat vhodné metody výuky, myslet na mezipředmětové vztahy, kompetence, hodnocení… ...
Vydáno: 22. 4. 20245 minut čtení
Zatím jsme se ve všech dílech našeho seriálu o hospitacích zabývali především učitelem, tím, co dělá ve vyučovací hodině, aby posunul znalosti a dovednosti svých svěřenců požadovaným směrem. Dnes se zaměříme na žáky a budeme sledovat jejich reakce na snahu ...
Vydáno: 19. 3. 20244 minuty čtení
Mohlo by se zdát, že jsme podrobně popsali vše, co dělá učitel ve vyučovací hodině. Jenže to není pravda, protože chybí ještě jedna důležitá věc, která se objevila v souvislosti s rámcovými a následně tedy i se školními vzdělávacími programy. A touto ...
Vydáno: 19. 2. 20246 minut čtení
Máme za sebou pět částí našeho seriálu o hospitacích a možná se zdá, že už bylo téměř vše napsáno. Jenže jsme teprve v polovině a věřte, že i ve zbývajících pěti částech se dozvíte, co vaši nadřízení v hodinách sledují. Dnes se konkrétně zaměříme na ...
Vydáno: 22. 1. 20245 minut čtení
Je toho tolik, co se může během hospitace sledovat! Některé věci jsou dobře viditelné, jiné jsou tak trochu schované, a přesto velmi důležité. A v dnešní části se zaměříme na právě takové dvě odlišně uchopitelné položky, kterými jsou komunikace a motivace.
Vydáno: 13. 12. 20235 minut čtení
Chyba je příležitost! Příležitost poučit se, zlepšit se a následně se jí vyhnout… Takto začínal první díl našeho seriálu o chybách, v němž dnes budeme pokračovat už třetí částí. A tentokrát se zaměříme na hospitace a poukážeme na chyby, kterých se v rámci ...
Vydáno: 20. 11. 20234 minuty čtení
Školní rok utíká velmi rychle, máme za sebou první čtvrtletí a možná už jste absolvovali – jako hospitovaný nebo třeba jako hospitující – svou první hospitaci. Z našeho seriálu víte, jak je důležitý cíl hodiny, správný mix didaktických metod i využití ...
Vydáno: 20. 11. 20235 minut čtení
V minulé části našeho seriálu jsme se zabývali cíli vyučovací hodiny, tím, jak se liší od tématu, proč jsou důležité a jak je správně formulovat. V dnešní části se posuneme zase o kousek dál a rozebereme organizaci vyučovací hodiny a využití pomůcek. A už ...
Vydáno: 23. 10. 20234 minuty čtení
V první části našeho seriálu věnovaného hospitacím jsme se podívali na hospitaci jako na návštěvu a zdůvodnili, proč vedení školy na hospitace chodí. Dnes se na hospitace podíváme podrobněji z hlediska cílů – ale nikoliv v tom smyslu, proč někdo na ...
Vydáno: 18. 9. 20235 minut čtení
Hospitace… Termín ve školství běžně používaný, a přesto ho v žádné školské legislativě nenajdete. Proč se tedy hospitace dělají? Co se v jejich rámci sleduje? A jaké jsou důsledky provedených hospitací? V sérii článků se na hospitace podíváme pohledem ...
Vydáno: 21. 8. 20235 minut čtení
Na jaře letošního roku otevírá CEDU – Centrum pro demokratické učení, o. p. s., již po několikáté účastníky oceňovaný Koučovací výcvik. Jaké místo může mít koučování ve škole a co bývá pro ředitele škol nejtěžší při vedení hospitací se dozvíte přímo od ...
Vydáno: 23. 1. 20239 minut čtení
Abeceda – nejen manažerská – začíná písmenem A. V první části našeho seriálu jsme zvládli nejen A (analýza), ale také B (brainstorming/brainwriting), C (cíl nebo raději cesta) a D (důvěra). Dnes se zastavíme u dalších čtyř písmen abecedy a popíšeme si ...
Vydáno: 23. 1. 20237 minut čtení
Bez spokojených učitelů nemohou být spokojení žáci. Pro dobrou atmosféru ve škole je proto zásadní, aby vedení pedagogický sbor podporovalo a naslouchalo jeho potřebám. Vedení by mělo o svůj pedagogický sbor pečovat systematicky, podporovat ho v rozvoji ...
Vydáno: 18. 10. 2021
Distanční vzdělávání má oproti běžné výuce mnohá specifika. Jedním z úkolů, před nimiž vedení škol stojí, je ubezpečovat se průběžně a trvale, že v daných podmínkách poskytujeme žákům maximum vzdělávacích podnětů k osvojení školního kurikula. Zatímco ...
Vydáno: 14. 4. 202010 minut čtení
Distanční vzdělávání má oproti běžné výuce mnohá specifika. Jedním z úkolů, před nimiž vedení škol stojí, je ubezpečovat se průběžně a trvale, že v daných podmínkách poskytujeme žákům maximum vzdělávacích podnětů k osvojení školního kurikula. Zatímco ...
Vydáno: 1. 4. 2020
Hospitační činnost lze chápat a realizovat různě. Buď jako nahodilý vstup do jedné z mnoha vyučovacích hodin, nebo systematický proces sloužící k získání co největšího množství impulsů a zpětné vazby z přímé vyučovací situace. Jako kontrolní prvek sloužící ...
Vydáno: 27. 3. 2020
Školní rok je v podstatě (i když ne podle legislativy) uzavřený, možná zbývá pár komisionálních přezkoušení a třeba ještě nemáte úplný pedagogický sbor. Ale hodnocení svých podřízených máte zcela jistě za sebou, určitě jste z výsledků této činnosti ...
Vydáno: 19. 6. 2018

Poznámka k dokumentu