Didaktika

  • Článek
„Není nic tak mocného jako myšlenka, jejíž čas přišel.“ „Není nic tak nebezpečného jako myšlenka, pokud je to jediná, kterou máte.“ Seymour Papert
  • Článek
Děti si rády hrají a milují, když nemusí sedět jen v lavici či u nástroje. Ráda jim tento luxus dopřávám. Hravě se tak naučí hudební teorii, aniž by měly pocit, že se něco učí. Zároveň si změnou aktivity odpočinou.
  • Článek
V dubnovém čísle přinášíme pokračování rozhovoru s Milanem Ducháčkem o úskalích fakultní přípravy budoucích učitelů nejen dějepisu.
  • Článek
Robert Čapek (známý také jako Líný učitel) poslal na trh další knihu, ve které se věnuje moderní didaktice a práci učitele? Proč „Uč jako umělec“ stojí za přečtení?
  • Článek
Dovednosti a činnosti spojené s komunikační gramotností opřenou o moderní technologie se propojují v nově ustaveném interdisciplinárním předmětu Textový editor. Je výsledkem spolupráce mezi Gymnáziem Karviná a Didaktickou dílnou Technické univerzity v Liberci. Vznik předmětu reaguje na připravovanou Strategii 2030+ a jeho zavedení do pilotáže bylo urychleno procesem inkubace v prostředí školy za účasti všech zainteresovaných aktérů. Změna, kterou Textový editor jako výchovně-vzdělávací předmět představuje v systému vzdělávání dané školy, i způsob, jakým vznikl ve vzájemné spolupráci v konkrétním provozu, se ukazují jako funkční uzly, kterými by školy směřující ke změně mohly vykročit.
  • Článek
Výuka matematiky a důležitost matematiky v životě každého jednoho člověka jsou témata, na která má nějaký názor prakticky každý. Ve veřejném prostoru jsou ale většinou slyšet především pohledy těch, kteří k matematice nemají zrovna pozitivní postoj. Proto jsme se rozhodli uspořádat diskusi o tom, jak a proč matematiku učit. Naše pozvání přijal doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., děkan MFF UK; Lenka Krippnerová, studentka oboru Informatika na MFF UK a, jako oponent, Aleš Tajchman, student překladatelství a tlumočnictví na Universidad de Málaga. Celá diskuse byla zaštítěna Nadací The Kellner Family Foundation1) a je ke zhlédnutí na stránkách Nadace.
Aleš Sedlmeier působí jako učitel na ZŠ Strossmayerovo náměstí na Praze 7. Nedávno se také stal hostem nového dílu podcastu Hovory z kabinetu, ve kterém se podělil mimo jiné o svůj přístup k výuce dějin nebo o třídnické strasti a radosti. Pojďme se nyní společně ohlédnout za některými momenty tohoto hovoru a dozvědět se, jak některé učitelské výzvy vnímá jeden z nás, z učitelů – dějepisář a třídní učitel 6. třídy.
  • Článek
Komunikační přístup je základním východiskem pro tvorbu vyučovacího a učebního prostředí mateřského jazyka v mnoha zahraničních školských systémech, náš český nepředstavuje žádnou výjimku (stačí prostudovat RVP).
  • Článek
Od roku 1995 se Česká republika postupně zapojuje do různých mezinárodních šetření výsledků žáků, která přinášejí důležitou externí zpětnou vazbu o výkonnosti českého vzdělávacího systému a jeho jednotlivých složek v mezinárodním srovnání. Vedle těchto šetření se Česká republika účastní také mezinárodního šetření o vyučování a učení TALIS, které nesleduje výsledky žáků, ale zaměřuje se na zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol. Hlavním organizátorem šetření je Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), přípravu, organizaci, realizaci a vyhodnocování šetření v České republice zajišťuje Česká školní inspekce.
  • Článek
Od dalšího akademického roku se na Fakultě přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci rozjíždí nový projekt v přípravě učitelů na jejich profesní dráhu. Fakulta se zúčastnila soutěže, již vyhlásil Nadační fond Abakus (dříve NF Avast) a organizace Otevřeno.org. Soukromý investor sponzoruje vznik této inovace svými prostředky a úzce spolupracuje s fakultou na designu nového volitelného předmětu/kurzu pro učitele navazujícího magisterského studia učitelství.
  • Článek
Existují různé modely organizace výukové hodiny. Například populární E-U-R (evokace– uvědomění – reflexe), ale i další: cyklus 5-E, ZKSH, SQ4R a jim podobné. Ty tak používané nejsou. Ve výukové strategii Líného učitele má své místo Sextant.
  • Článek
Bylo nebylo, v malé vesnici Zilla Parishad, ve správní oblasti Maháráštra v jihozápadní Indii, stála základní škola. Když tam začal v roce 2009 vyučovat Ranjitsinh Disale, bylo to zchátralé stavení, vklíněné mezi boudu pro dobytek a sklad. Pouhá 2 % dívek z kmenových komunit navštěvovala školu; sňatky dospívajících byly běžné. Vyučovací osnovy nebyly v jejich mateřském jazyce (kannadštině), takže mnoho studentek se podle nich vůbec nemohlo učit. Ranjitsinh byl odhodlán to napravit, přestěhoval se do vesnice a vyvinul značné úsilí, aby si osvojil místní jazyk. Poté nejen přeložil učebnice do mateřštiny svých žákyň, ale obohatil je navíc QR kódy, aby dívkám umožnil přístup k zvukovým nahrávkám básní, k videím, příběhům a úkolům. A co víc, Ranjitsinh přizpůsobil obsah, aktivity a úkoly v QR kódech tak, aby lépe odpovídaly individuálním vzdělávacím možnostem každé žákyně.
Třetí strategie formativního hodnocení