Strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování

Cílem článku je upozornit na strategii předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování, kterou školy zpracovávají v rámci poskytování poradenských služeb ve školách. Obsah článku je zaměřen na základní a střední školy všech zřizovatelů.

Právní předpisy, metodické materiály a interní předpisy školy související s poskytováním poradenských služeb

Strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
právník a specialista na školskou problematiku
Mgr.
Jitka
Musilová,
DiS.,
metodik prevence, Pedagogicko-psychologická poradna a Speciálně pedagogické centrum Královéhradeckého kraje
I---------------------------------------I----------------I------------------------------------I 
I Právní předpisy I RVP I Metodika I
I---------------------------------------I----------------I------------------------------------I
I - zákon č. 561/2004 Sb., I RVP vztahující I - Metodický pokyn MŠMT k I
I o předškolním, základním, středním, I se k danému I jednotnému postupu při I
I vyšším odborném a dalším vzdělávání I vzdělávání I uvolňování a omlouvání žáků z I
I (školský zákon), ve znění I nebo oboru I vyučování, prevenci a postihu I
I pozdějších předpisů 1) I vzdělání 2) I záškoláctví, č. j. MSMT-10 I
I - vyhláška č. 72/2005 Sb., I I 194/2002-14 3) I
I o poskytování poradenských služeb I I - Metodické doporučení k I
I ve školách a školských zařízeních, I I primární prevenci rizikového I
I ve znění pozdějších předpisů I I chování u dětí, žáků a studentů I
I - vyhláška č. 27/2016 Sb., I I ve školách a školských I
I o vzdělávání žáků se speciálními I I zařízeních, č. j. 21291/2010-28, I
I vzdělávacími potřebami a žáků I I 4) a jeho přílohy, zejména: I
I nadaných, ve znění pozdějších I I příloha č. 6, Školní šikanování, I
I předpisů I I příloha č. 7, Kyberšikana a I
I I I další formy kybernetické agrese, I
I I I příloha č. 11, Záškoláctví I
I I I - Využití právních opatření při I
I I I řešení problémového chování žáků I
I I I na školách, únor 2014 5) I
I I I - Metodický pokyn ministryně I
I I I školství, mládeže a tělovýchovy I
I I I k prevenci a řešení šikany ve I
I I I školách a školských zařízeních I
I I I ze dne 6. 9. 2016, čj. I
I I I MSMT-21149/2016 6) I
I---------------------------------------I----------------I------------------------------------I
Vztahy právních předpisů a interní dokumentace školy, v nichž nachází své místo poskytování poradenských služeb (a proto potažmo i strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování), jsou schematicky zobrazeny níže.
Pro přehlednost uvádíme také znění § 7 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů:
Škola zpracovává a uskutečňuje program poradenských služeb ve škole, který zahrnuje popis a vymezení rozsahu činností pedagogických pracovníků uvedených v odstavci 1, preventivní program školy včetně strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.
Lze tedy shrnout, že preventivní program školy je nejen povinnou dokumentací školy, ale patří také k dokumentaci, která má stanovený povinný obsah.
Formální, ale jistě nikoli zcela zanedbatelnou je otázka označení dokumentu, který je v předcházejícím textu uveden jako „preventivní program školy“. Lze konstatovat, že
1.
vyhláška č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů, používá dva pojmy:
a)
„preventivní program školy“ (viz § 7 odst. 2 a 3, příloha č. 1) a
b)
„minimální preventivní program“ (viz popis standardních činností školního metodika prevence v příloze č. 3);
2.
metodické materiály MŠMT jsou ve směru pojmosloví nejednotné.7)
Připomeňme, že dle § 7 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je obsahem zde komentovaného programu strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování. Je evidentní, že uvedený obsah není „minimální“ a (pokud má název odpovídat obsahu dokumentu) označení „preventivní program“ obsažené v § 7 vyhlášky č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů, odpovídá logice věci. Konstatování skutečnosti, že podstatě daného programu odpovídá název „preventivní program“, doplníme vyjádřením Mgr. Budinské, vedoucí oddělení prevence MŠMT. Podle něj se má uvedený dokument označit jako „preventivní program“ s doplněním „původně Minimální preventivní program“.8)
Strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování - pojetí a obsah
Zopakujme, že dle § 7 odst. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., ve znění pozdějších předpisů, je součástí preventivního programu školy strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování.9) Proto má podle názoru autorek tato obsahová součást preventivního programu školy nést znaky dlouhodobého záměru. Z uvedeného faktu lze následně dovodit, že i preventivní program (jako celek) má být strategickým dokumentem.10)
Konkrétní obsah strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování není stanoven žádným závazným právním předpisem ani metodickým materiálem. K jejímu promítnutí do dokumentace školy není stanoven jednotný vzor. Pozitivně řečeno: vypracovávání strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování je kontinuální proces a dokumentace na něj navazující má být „šita na míru“ žákům dané školy.
Přesto lze vyčlenit určitá doporučení týkající se zpracování uvedeného dokumentu.11) Jsou shrnuta v následujícím textu.
 

Koncepční momenty dokumentu zakotvujícího strategii předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování 12)

Řízení školy online

Vymezení cílů

Popis prostředků dosažení cílů

Popis postupu v případěn edosažení cílů

k jakému stavu škola směřuje

 co škola plánuje udělat, aby školní neúspěch nenastal, resp. jak podpoří klima školy a tříd, jak podpoří jednotlivce, aby mohli být co nejlepší a využívali optimálně svých možností

 co konkrétně bude škola dělat, když i nehledě na veškerá opatření a činnost v oblasti prevence školní neúspěch nastane


Obsah dokumentu zakotvujícího strategii předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování13) lze rozdělit na
a)
část obsahující definice jednotlivých pojmů,
b)
segment vymezující vlastní strategii, obvykle rozdělenou do dvou, případně tří částí; aby dokument plnil svůj účel, je vhodné, aby byly v každé z daných částí uvedeny
-
dlouhodobé cíle,
-
prostředky (aktivity), které vedou k dosažení cílů,
-
postupy v případě nedosažení cíle.
Vymezení jednotlivých pojmů (které optimálně vzejde z diskuse a konsenzu pedagogických pracovníků) zajišťuje, aby pedagogičtí pracovníci jednotně chápali význam pojmu „školní úspěch/neúspěch“, „podpora žáka umožňující využití jeho možností“, „šikana“ atd.14)
První část - Předcházení školní šikaně a dalším projevům rizikového chování15) - je první částí zákonitě. Pokud je ve škole zajištěno fyzicky i psychicky bezpečné prostředí, mají žáci i pedagogové uspokojovánu potřebu jistoty a bezpečí. V takovém prostředí jsou ochotni ke spolupráci, žáci se chtějí učit novým dovednostem, dozvídat se nové informace. V opačném případě se jak pedagogové, tak žáci snaží „nebezpečné“ situaci vyhnout, řeší strategii úniku a už jim nezbývá kapacita na učení (se). Žáci, ale i pedagogové se pak mohou chovat odmítavě, nechtějí spolupracovat s ostatními a na nových informacích jim nezáleží. Z tohoto důvodu je logické, aby byla strategie předcházení šikaně a dalším projevům rizikového chování (neboli podpoře pozitivního, bezpečného klimatu školy) popsána v první části jako základ, ze kterého vychází další obsah dokumentu.
K dlouhodobým cílům uvedené části patří např.
-
vytváření bezpečného a kvalitního klimatu tříd i školy,
-
formování a rozvíjení dovedností pro život (tzv. life-skills) sociálních dovedností (social-skills) a dovedností seberegulace (self-management) žáků,
-
rozvíjení klíčových dovedností pedagogů, podpora schopnosti sebereflexe, podpora pracovního i osobního seberozvoje pedagogů.
Prostředky (aktivity), které vedou k dosažení cílů, mohou být následující:
-
Všichni pracovníci školy se řídí zásadami konstruktivní, transparentní, respektující komunikace, a to ve vztahu k žákům a jejich rodičům i ke svým kolegům; svým příkladem poskytují žákům vzor prosociálního chování a zároveň toto chování u nich modelují a podporují.16)
-
Všichni pedagogové jsou vyškoleni, rozeznají příznaky rizikového chování žáků a bez prodlení zajišťují jeho řešení ve spolupráci s ostatními pedagogy (zejména se školním poradenským pracovištěm), zákonnými zástupci žáků a žáky.
-
Je poskytována nabídka pomoci pro žáky, kteří potřebují řešit subjektivně náročné životní situace, které mají vliv na jejich osobnostní a sociální rozvoj.
-
Třídnické hodiny jsou vedeny v určité četnosti, využívají se podpůrná opatření 1. stupně pro práci se třídou atd.
-
Pedagogové učí žáky využívat techniky a metody, které vedou k budování zdravého sebevědomí, společně s formováním vlastností osobnosti; patří sem rozvíjení schopností a dovedností zvládat zátěžové situace (např. využívání relaxačních technik), rozvíjení schopností a dovedností sebeovládání (nácvik efektivního řešení konfliktů, nácvik asertivní komunikace, schopnost čelit sociálnímu tlaku), rozvíjení schopnosti činit informovaná rozhodnutí.
-
Pedagogové využívají individuální nebo týmovou supervizi, seberozvojové vzdělávání, jednoznačné vymezení kompetencí, týmovou spolupráci při řešení různých situací.
Postupy v případě nedosažení cíle spočívají např. v následujících opatřeních:
-
Všem pedagogům, žákům a zákonným zástupcům je poskytována „zpětná vazba“ v případě neúspěšného (ale i úspěšného) řešení situace.
-
Škola má stanovený postup při řešení šikany nebo dalších projevů rizikového chování podle metodického doporučení MŠMT17) a má vypracované krizové plány18).
-
Všichni pedagogové jsou s krizovými plány předem seznámeni a v případě nutnosti je použijí.
Obsah druhé části - Podpora školní úspěšnosti (resp. předcházení školní neúspěšnosti) - je založen na faktu, že podpora školního úspěchu primárně vychází z atmosféry školy, ve které je podporováno učení každého žáka, což se projevuje v dobrých mezilidských vztazích jak mezi žáky, tak mezi žáky a pedagogy19). Školní neúspěšnost žáků by měla být řešena komplexně ve spolupráci školního poradenského pracoviště s rodinou žáka i se žákem samotným. Jak je obecně známo, školní neúspěšnost vzniká z různých příčin, např. intrapsychických (snížený zájem o výuku, nízká motivace, pasivita, snížená sebedůvěra, nedostatek pracovních návyků, záporný vztah ke škole atd.) nebo biologicko-psychologických (např. epilepsie, smyslové, řečové vady, psychická deprivace atd.) nebo z důvodu nedostatků výchovně-vzdělávacího procesu a dalších20).
Jako dlouhodobé cíle lze v této oblasti vytyčit např.
-
zvyšování aspirační úrovně u žáků,
-
podporování samostatného a nezávislého myšlení žáků,
-
rozvíjení kvalitního sebehodnocení žáků, které je důležitou součástí celkového hodnocení,
-
využívání metod aktivního učení a postupný rozvoj klíčových kompetencí,
-
používání materiálů pro práci s diferenciovanou třídou21),
-
důsledné dodržování postupu, kdy každý žák (přiměřeně svému věku)
-
je seznámen s kritérii školního výkonu, která jsou ve škole považována za školní úspěch,
-
je pedagogy seznamován s možnými vhodnými styly učení a učí se vědomě používat styl pro něj v dané situaci nejvýhodnější.
Prostředky (aktivity), které vedou ke stanovenému cíli, mohou spočívat v tom, že
-
všichni pedagogové
-
soustavně provádějí pedagogickou diagnostiku (použití pozorování, rozhovoru, analýzy produktů atd.)22), na základě které
-
zařazují aktivity v zóně nejbližšího vývoje žáka a následně podporují rozvoj odpovědnosti, samostatnosti a sebekontroly žáka,
-
zařazují aktivity posilující pozitivní sebepojetí a sebevědomí žáků (např. využití diferencované výuky, technik kritického myšlení, formativního hodnocení)23).
Postup v případě nedosažení cíle může být vymezen jako postup podle třístupňového modelu péče (3MP)24), který byl původně vytvořen pro žáky se specifickými poruchami učení a chování, nicméně je využitelný pro žáky s jakýmikoli speciálními vzdělávacími potřebami a který se „aktivuje“ při zachycení prvních signálů školní neúspěšnosti. Do zmíněného modelu péče patří konzultace, individualizovaná pomoc, stanovení podpůrných opatření 1. stupně a v případě potřeby vypracování plánu pedagogické podpory (PLPP). V případě, že podpůrná opatření 1. stupně nevyhovují, se domlouvá postup s jinými odbornými pracovníky (zpravidla školského poradenského zařízení) a jsou stanovena podpůrná opatření vyššího stupně.
Další poznámky spojené se strategií předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování
Je evidentní, že obsah strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování je nejdůležitějším aspektem uvedeného dokumentu. V praxi však vznikají i další otázky, které v níže uvedené tabulce spojujeme s odpovědí.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I Jak připravovat strategii předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším I
I projevům rizikového chování? I
I----------I-----------------------------------------------------------------I
I Odpověď I - Optimálně strategie vychází z kontinuální všímavosti I
I I pracovníků školy k individuálním potřebám žáků, a to nejen I
I I z hlediska jejich vzdělávání, ale i sociálně-psychologických I
I I potřeb. I
I I - Optimálně se na zpracování podílí celý pedagogický sbor. I
I I Jestliže to není možné, měli by strategii vytvářet alespoň ti I
I I pedagogičtí pracovníci, kteří jsou zapojeni do činnosti I
I I školního poradenského pracoviště (tedy nejen školní metodik I
I I prevence, ale i výchovný poradce, případně školní psycholog, I
I I školní speciální pedagog, zástupce vedení školy, případně I
I I třídní učitelé), ostatní pedagogičtí pracovníci by pak měli I
I I být se zněním strategie seznámeni a měli by tuto strategii I
I I dodržovat. I
I Poznámka I - Strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším I
I I projevům rizikového chování bude reálně pomáhat činnosti I
I I školy, pokud se pravidelně vyhodnocuje a případně se, pokud I
I I je to nutné, mění. I
I I - Dle § 12 odst. 1 školského zákona má škola povinnost provádět I
I I vlastní hodnocení. Závisí na řediteli školy, zda do vlastního I
I I hodnocení školy zahrne i oblast předcházení školní I
I I neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování I
I I (pravidla vlastního hodnocení školy dříve obsažená ve I
I I vyhlášce č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti I
I I dlouhodobých záměrů a výročních zpráv, ve znění pozdějších I
I I předpisů, byla zrušena s účinností k 1. 7. 2012). I
I----------I-----------------------------------------------------------------I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Jak pojmout text popisující strategii předcházení školní neúspěšnosti, I
I šikaně a dalším projevům rizikového chování v souvislosti s další I
I dokumentací? Může být začleněn do obecnějšího dokumentu? Může být I
I zpracován jako speciální dokument? I
I----------I-----------------------------------------------------------------I
I Odpověď I - Je účelné připomenout, že strategie předcházení školní I
I I neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování je I
I I součástí většího celku, a to preventivního programu. Proto je I
I I vhodné promýšlet způsob, kterým bude strategie předcházení I
I I školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového I
I I chování zapracována do dokumentace školy, v souvislosti I
I I s pojetím preventivního programu. I
I I - Preventivní program školy je možné zpracovat jako jeden I
I I dokument, jehož jednou (dále členěnou) kapitolou je strategie I
I I předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům I
I I rizikového chování. Stejně lze preventivní program chápat I
I I jako soubor speciálních textů, které na sebe logicky I
I I navazují. Tehdy může být i strategie předcházení školní I
I I neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování I
I I členěna do jednotlivých speciálních dokumentů. I
I I - Ať škola zvolí první, nebo druhý přístup, nelze uvedenou I
I I tematicky různorodou strategii zúžit pouze na jednu oblast I
I I (např. pouze na oblast strategie předcházení školní I
I I neúspěšnosti). I
I I - Současně je vhodné dodat, že strategický dokument, jakým je I
I I strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším I
I I projevům rizikového chování, má být doplněn rozpracováním I
I I činnosti pro jednotlivé školní roky. Není podstatné, jak I
I I škola tento dokument označí (pokud bude označení logické a I
I I nebude opakovat označení jiných dokumentů). Je důležité, aby I
I I konkretizoval dlouhodobé cíle pro daný školní rok (vymezení I
I I krátkodobých cílů a kritérií měření dosažení cílů, I
I I konkretizace jednotlivých cílových skupin, provedení evaluace I
I I po uplynutí školního roku). I
I----------I-----------------------------------------------------------------I
Závěrem - proč zpracovávat strategii předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování?
Jistě si lze představit školu, ve které pedagogové přirozeně spolupracují a jsou ve shodě ohledně poskytování poradenských služeb, a to i bez „papíru“, ve kterém by byla zapsána pravidla jejich činnosti. Je však pravděpodobné, že i takový ideální stav by byl pouze přechodný - zanikne např. společně s příchodem nového kolegy, se změnou žáků nebo i se změnou postojů současných pedagogů. Výhody písemně vypracovaného dokumentu převažují, proto lze zpracování dokumentu vymezujícího strategii předcházení školní neúspěšnosti pouze doporučit.
1 Viz § 16 až 19 a § 116 zákona č. 561/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
2 Například v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání je v kapitole 8, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, uvedeno, že pro úspěšné vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními je potřebné zabezpečit (případně umožnit) spolupráci (mimo jiné) s odbornými pracovníky školního poradenského pracoviště. V kapitole 10, Materiální, personální, hygienické, organizační a jiné podmínky pro uskutečňování RVP ZV, se uvádí, že k podmínkám spolupráce školy a zákonných zástupců žáků patří poskytování školního poradenství pro zákonné zástupce žáků ve výchovných otázkách, otázkách učení žáků, včetně problematiky podpůrných opatření. Například rámcové vzdělávací programy změněné opatřením ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění rámcové vzdělávací programy oborů středního vzdělávání kategorie stupně dosaženého vzdělání J, E, H, M a L (s výjimkou oborů kategorie L5 - nástavbové studium) a oborů vzdělání v konzervatoři kategorie stupně dosaženého vzdělání M a P (č. j.: MSMT- 21703/2016-1), v kapitole 11, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, stanoví, že pro dosažení úspěšnosti při vzdělávání těchto žáků je třeba zejména povzbuzovat žáky při případných neúspěších a posilovat jejich motivaci k učení.
3 Metodický pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, č. j. MSMT-10 194/2002-14. MŠMT [online]. [cit. 2018-07-01]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicky-pokyn- ministerstva-skolstvi-mladeze-a-telovychovy-k-jednotnemu-postupu-pri-uvolnovani-a-omlouvani-zaku-z-vyucovani-prevenci-a-postihu-zaskolactvi-predkladaci-zprava-a-text-pokynu
4 Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č. j. 21291/2010-28. MŠMT [online]. [cit. 2018-07-01]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
5 Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/vyuziti-pravnich-opatreni-pri-reseni-problemoveho-chovani
6 Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
7 Například Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č. j. 21291/2010-28, v čl. 2 odst. 6 na s. 3 vymezuje pojem „minimální preventivní program“. V příloze č. 7, Kyberšikana a další formy kybernetické agrese, č. j. MSMT-32550/2017-1, uvedeného metodického doporučení se však na s. 7 ke strategickým dokumentům školy vztahujícím se k prevenci rizikového chování zařazuje mimo jiné „Preventivní program školy (dříve Minimální preventivní program) “. Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních, čj. MSMT- 21149/2016, v čl. 3 odst. 9 na s. 3 odkazuje na „Preventivní program školy někdy nazývaný také minimální preventivní program“.
8 BUDINSKÁ, M. Preventivní program školy, nebo Minimální preventivní program? Prevence. Duben 2018, s. 4-5.
9 Škola by proto neměla zužovat svou činnost (a následně ani zpracování preventivního programu školy) pouze na některou z uvedených oblastí (např. pouze na oblast prevence šikany) a opomenout ostatní oblasti (např. předcházení školní neúspěšnosti).
10 Proto má logicky vyplývat z koncepce rozvoje školy zpracované na základě SWOT analýzy.
11 Dále popsaná doporučení jsou výsledkem pracovních schůzek se školními metodiky prevence. Text je volnou inspirací k tomu, jak by mohla být strategie pojata a zpracována.
12 Text je volnou inspirací k tomu, jak by mohla být strategie pojata a zpracována. Jinými slovy, jedná se o příklady, nikoli o jedinou možnou nebo vhodnou variantu textu.
13 Zde uvedené informace vycházejí z jednoduchého a přehledného konceptu, při kterém je strategie předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování zpracována v rámci jednoho dokumentu. Uvedenému konceptu odpovídá schéma níže. Současně však je možné strategii předcházení školní neúspěšnosti, šikaně a dalším projevům rizikového chování rozpracovat do několika na sebe navazujících speciálních dokumentů.
14 Je vhodné prodiskutovat např. otázky: Jsou školním úspěchem dobré známky? Je úspěchem to, že pochopím, co je cílem mé práce? Je úspěchem, že si umím udělat plán práce a práci dokončím? Je úspěchem to, že umím pracovat rychle? Je úspěchem, že se zajímám o nové informace? Vědí žáci, co pedagogové považují za školní úspěch? Jsou se žáky stanovována kritéria úspěšné práce, která mohou využívat pro sebehodnocení? Co jsou pro nás očekávané výsledky práce - je to dobrá známka, nebo fakt, že se žák s tématem seznámí, umí o něm přemýšlet a určitou práci umí dotáhnout do konce včetně subjektivního i objektivního zhodnocení? Stále se lze v praxi relativně často setkat s tím, že známky jsou pro některé pedagogy, ale i spolužáky určující pro hodnocení nejen kvality práce, ale i kvality osobnosti, a ponižování žáků na základě školních výsledků je někde dosud bráno jako běžné a v pořádku. Pak vyvstává otázka: Má být naše škola tou, která takový přístup akceptuje, nebo tou, která se proti němu vymezuje, a jakým způsobem to může udělat? Podobné otázky mohou vznikat i ve vztahu k dalším pojmům, např. jak si představujeme bezpečné klima školy, co si představíme pod pojmem respektující transparentní komunikace, jak má vypadat spolupráce s rodiči a jiné.
15 Případně může být tato jedna oblast rozdělena na dvě části - 1. předcházení šikaně a 2. předcházení dalším projevům rizikového chování.
16 Bohužel se lze i v dnešní době setkat s případy žáků, kteří jsou učiteli ponižováni, zesměšňováni, jejichž názory jsou ignorovány. Při diskusi nad tvorbou strategie lze toto téma „otevřít“ a následně zajistit vzdělávání pedagogů v oblasti komunikačních strategií. Doplňujeme, že fyzické a psychické bezpečí jako jedno z kritérií a indikátorů kvalitní školy používá Česká školní inspekce v materiálu Kvalitní škola - kritéria a indikátory hodnocení, a to např. v části „Kvalitní škola - kritéria a indikátory hodnocení - Modifikace pro základní školy, část 3.2“. Viz Kvalitní škola - kritéria a indikátory hodnocení [online]. [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/ Obr%C3%A1zky%20ke%20%C4%8Dl%C3%A1nk%C5%AFm/Kvalitn%C3%AD%20%C5%A1kola%209.%206.%202015/Kvalitni-skola-kriteria-a-indikatory-hodnoceni-konecna-verze-s-poznamkou-pod-carou.pdf
17 Viz Metodický pokyn ministryně školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (č. j. MSMT- 21149/2016) . MŠMT [online]. [cit. 2018-08-26]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty- doporuceni-a-pokyny
18 Tamtéž.
19 Pedagogické vedení školy, kdy „vedení školy aktivně vytváří zdravé školní klima - pečuje o vztahy mezi učiteli, žáky i vzájemné vztahy mezi pedagogy a žáky a jejich zákonnými zástupci a o vzájemnou spolupráci všech aktérů“, používá Česká školní inspekce jako jedno z kritérií a indikátorů hodnocení v případě základních škol (modifikace pro základní školy, část 2.2), gymnázií (modifikace pro gymnázia, část 2.2) a odborného vzdělávání (modifikace pro odborné vzdělávání, část 2.2). Viz Kvalitní škola - kritéria a indikátory hodnocení [online]. [cit. 2018-08-26]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/Obr%C3%A1zky%20ke%20%C4%8Dl%C3%A1nk%C5%AFm/ Kvalitn%C3%AD%20%C5%A1kola%209.%206.%202015/Kvalitni-skola-kriteria-a-indikatory-hodnoceni-konecna-verze-s-poznamkou-pod-carou.pdf
20 Více informací lze vyhledat v článku KOHOUTEK, R. ŠKOLNÍ NEÚSPĚŠNOST a její příčiny. Psychologie v teorii a praxi [online]. [cit. 2018-08-26]. Dostupné z: http://rudolfkohoutek.blog.cz/0911/psychologie-skolni-uspesnosti-a-neuspesnosti
21 Tipy pro práci s diferenciovanou třídou lze nalézt na www.edupraxe.cz.
22 Mezi možné důvody školní neúspěšnosti mohou patřit, jak bylo zmíněno, osobnostní charakteristiky žáků, vývojové poruchy učení nebo chování, různé zdravotní problémy, sociálně nepodnětné prostředí, potíže v rodinných systémech, narušené klima školní třídy atd. Prostřednictvím pedagogické diagnostiky je vhodné stanovit, jaké jsou silné i slabé stránky žáka, a na tomto podkladě s ním pracovat.
23 Je nutné také upozornit na nevhodné metody práce s dětmi, jako jsou např. soutěže a následné vyvěšování všech výsledků na nástěnky přístupné všem. Tyto metody jsou motivující možná pro některé děti, které se umísťují na předních příčkách, ostatní se obvykle cítí zahanbeni. Protože ale potřebují udržet zdání, že je vše v pořádku a že jejich sebepojetí není narušeno, volí různé strategie vyrovnávání, např. vyrušují, odmítají se učit, mstí se učiteli, přestávají pracovat atd. Současně autorky zdůrazňují, že postup, kdy „pedagogové systematicky sledují vzdělávací pokrok každého žáka a při plánování a realizaci výuky zohledňují individuální potřeby žáků“ a „pedagogové se ve své práci zaměřují na sociální a osobnostní rozvoj žáků“ Česká školní inspekce stanoví jako některá z kritérií a indikátorů hodnocení v oblasti „výuka“, a to v modifikaci pro základní školy (část 4.3, 4.4), v modifikaci pro gymnázia (část 4.3, 4.4) i v modifikaci pro odborné vzdělávání (část 4.3, 4.4). Viz Kvalitní škola - kritéria a indikátory hodnocení [online]. [cit. 2018-08-26]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/ Csicr/media/Prilohy/Obr%C3%A1zky%20ke%20%C4%8Dl%C3%A1nk%C5%AFm/Kvalitn%C3%AD%20%C5%A1kola%209.%206.%20 2015/Kvalitni-skola-kriteria-a-indikatory-hodnoceni-konecna-verze-s-poznamkou-pod-carou.pdf
24 Model 3MP: 1. stupeň - individualizovaná pomoc učitele v rámci běžných vyučovacích hodin, monitorování pokroků dítěte (obvykle po dobu tří až šesti měsíců) . 2. stupeň - plán pedagogické podpory; pokud nedošlo k úpravě obtíží, je problematika konzultována s pracovníkem školního poradenského zařízení (školní psycholog, školní speciální pedagog), měl by být vytvořen strukturovaný plán pedagogické podpory (vyhodnocen cca po třecha až šesti měsících). 3. stupeň - přetrvávají-li obtíže žáka, je zapotřebí specializované intervence PPP k potvrzení či vyvrácení diagnóz SPU. Teprve ve třetím stupni předpokládáme využití specializované diagnostiky a intervence na odborném pracovišti či v koordinaci s ním. Diagnóza SPUCH může být stanovena teprve ve třetím stupni. Pokud se nebude jednat o SPUCH, bude péče dále pokračovat v rozsahu druhého stupně PO. S uvedeným modelem se lze podrobněji seznámit např. v materiálu Kateřiny Fořtové Metodika pro pedagogy. Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Viz FOŘTOVÁ, K. Metodika pro pedagogy. Jak pracovat s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami [online]. [cit. 2018-07-24]. Dostupné z: http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1434887210.pdf

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní psycholog na základní škole
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Školy a cestování žáků: školní zájezdy
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Volba ZŠ a postup v případě neshody rodičů
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě

Poradna

Jmenování ředitele
Problémy ve třídě
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy
DPČ
Zákoník práce
Výpověď
Úvazky

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních