Již od nepaměti se člověk učí z přírody. Je její přirozenou součástí, a proto je na ní závislý. Jeho první přírodovědná poznávání začínají již po jeho narození.

Tajemství přírody
Objevné cesty vlastního poznávání
Mgr.
Tomáš
Kudrna
 
provozní ředitel, Lach-Ner, s.r.o.
prof. RNDr.
Pavel
Beneš
CSc.
katedra chemie a didaktiky chemie PedF UK, Praha
prof. RNDr.
Lenka
Hubáčková
 
ZŠ Litvínovská, Praha 9
PhDr.
Václav
Pumpr
CSc.
Obchodní akademie Dušní 7 a Krupkovo nám. 4, Praha
Dítě vnímá teplo, chlad, ticho, hluk, světlo, tmu, začíná pozorovat své okolí. Později vnímá pohyb, umí popisovat okolní objekty a poznávat jejich vlastnosti. Začíná získávat kromě jiných i
přírodovědnou (pre)gramotnost.
Pro její dostatečný rozvoj ale nestačí pouze pozorovat okolní prostředí. Dítěti musí být nabídnuty takové motivující podněty, aby se právě tato (pre)gramotnost dostatečně rozvíjela, a to již v předškolním věku. Nejde o to, aby se děti něco učily nazpaměť jako ve starověku a středověku. Hlavní náplní má být hra, a to taková, která dětem usnadní jejich učení na základní škole.
Dle poznatků OECD je zřejmé, že
rozvoj přírodovědné (pre)gramotnosti již v předškolním a raném školním věku
se významně podílí na budoucím zájmu studentů o přírodovědné a technické studijní obory, o jejichž studium klesá v České republice zájem.
Problém v kvalitním předškolním vzdělávání a vzdělávání v raném školním věku není způsoben jen vysokým počtem dětí ve třídách, věkem, případně nedostatečnou kvalifikací pedagogických pracovníků, ale i nedostatkem vhodných motivačních pomůcek. Proto byla vytvořena učební pomůcka „Tajemství přírody – souprava pro pokusy v MŠ a ZŠ“ (vznikala souběžně s řešením Výzkumného záměru Univerzity Karlovy v Praze, Pedagogické fakulty, v dílčím projektu „Modernizační trendy v didaktice chemie“).
Souprava pro pokusy v MŠ a ZŠ je bezpečnou, přenosnou a
kompletní pomůckou pro provádění přírodovědných pokusů
již v předškolním vzdělávání. Pomůcka má hlavně pomoci motivovat děti v MŠ a později i žáky 1. stupně ZŠ prostřednictvím jednoduchých, ale efektních demonstračních pokusů k zájmu o získávání již zmiňovaných přírodovědných poznatků. Souprava obsahuje tištěnou brožuru s návody na 100 přírodovědných pokusů, nezbytné látky, laboratorní a další pomůcky, které jsou potřebné pro jejich provedení.
Cílem autorů této pomůcky je
motivovat děti a později žáky k poznávání základů přírodních věd a světa
kolem nás, a to především cestou smyslového poznávání spojeného s odhalováním různých záhad a tajů.
Sledování pokusů
a následná diskuze kolem nich bude pro děti a žáky efektivním nácvikem cíleného pozorování a učením se jednoduchému vyjadřování toho, co pozorovali, popřípadě vyvozováním některých závěrů.
Při
výběru pokusů i materiálního obsahu
této soupravy byl kladen důraz především na zpřístupňování pokusů dětem předškolního i raného školního věku, a proto usilovali autoři o maximální jednoduchost jejich prezentace. Po několikerém ověřování pokusů v praxi upravovali postupy a obsah celé soupravy tak, aby všechny pokusy byly opravdu lehce realizovatelné a zcela bezpečné.
Proč autoři vytvořili tuto pomůcku?
Odpověď je jednoduchá. V dosavadních metodických příručkách pro učitele i v učebnicích pro první stupeň základní školy byla u přírodovědných pokusů věnována pozornost pouze biologii, popř. fyzice. Chemická část přírodovědného vzdělávání byla opomíjena. Šlo o neintegrovaný přístup k základům přírodovědného vzdělávání. A ještě horší to bylo a je s rozvojem přírodovědné (pre)gramotnosti s využitím pokusů v mateřské škole, kde tato (pre)gramotnost nebyla prakticky rozvíjena.
Poslání této pomůcky je tudíž naprosto zřejmé. Nejenže
pomáhá rozvíjet přírodovědnou (pre)gramotnost
již v předškolním vzdělávání, ale poskytuje možnosti zpřístupnit a rozvíjet přírodovědné poznatky jednoduchými pokusy společně pro obory chemie, fyzika a biologie, ale též pro oblast ochrany životního prostředí a péče o zdraví člověka.
Propojenost se životem
nám dokáže také využití běžně dostupných potravin, ovoce, zeleniny, koření a rostlin při pokusech.
Při využití této pomůcky nejde pouze o realizaci jednoduchých pokusů. Jedná se o ucelený rozvoj poznávání, který napomáhá dítěti v chápání okolního světa a dále ho motivuje k dalšímu pozorování, vyjadřování, učení a objevování. Zároveň jde také o
náměty k naplnění očekávaných výstupů
daných Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání, a to ve všech vzdělávacích oblastech, a Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání, zejména ve vzdělávacích oblastech Člověk a jeho svět a Člověk a zdraví.
Pokusy v soupravě jsou rozděleny do
patnácti oddílů
(např. Pokusy s vodou, Pokusy se vzduchem, Pokusy s papírem atd.). Každý z těchto oddílů obsahuje několik různě složitých pokusů. Zda je jejich obtížnost vhodná pro děti předškolního věku či pro děti na prvním, nebo dokonce až na druhém stupni základní školy se autoři soupravy snažili napovědět pedagogům počtem hvězdiček u nadpisu každého pokusu. Avšak
„hvězdičkové“ rozdělení pokusů
je třeba chápat jen jako orientační, protože i některé vícehvězdičkové pokusy mohou realizovat vyučující MŠ, pokud to uznají za vhodné. Vysvětlení pokusu pak záleží pouze na pedagogovi. V mateřské škole se může například i „čarovat.“
Významnou součástí celého projektu jsou webové stránky www.lach-ner.com/prirodovedne-pokusy. Na těchto stránkách si každý bude moci najít vysvětlení pokusů z tištěné brožury, další pokusy, vazbu vybraných pokusů na rámcové vzdělávací programy, k některým pokusům i omalovánky, fotografie výsledků (popř. videozáznamy jejich průběhu) a dále
náměty vyučujících pro obohacení výuky
všech uživatelů soupravy.
Některé pedagogy by mohl odradit strach z použití různých chemických látek. I na toto autoři při vytváření soupravy mysleli. Všechny pokusy, používané látky a pomůcky byly vybrány tak, aby byly bezpečné. V naprosté většině jsou zvoleny látky používané v běžném životě. Pokud bude pedagog dodržovat správný pracovní postup, nehrozí žádné nebezpečí. Co by měl mít ale „zakódováno“ v paměti je, že než bude dětem pokus předvádět, měl by si ho předem sám vyzkoušet. Ne vše se mu může podařit rychle a napoprvé.
Tato nová pomůcka poskytuje řadu možností pro využití různých forem a metod práce.
Děti provádějí jednoduchá pozorování, případně i samy experimentují, objevují, popisují okolní jevy, soutěží, učí se prožitkem. To znamená, že pro aktivního a nadšeného pedagoga se daná pomůcka může stát potřebnou a bude díky ní vymýšlet nové a nové využití pro rozvoj přírodovědné (pre)gramotnosti dětí.
Pro zájemce uvádíme, že NIDV organizuje v roce 2013 ve spolupráci s autory soupravy akreditované semináře pro vyučující MŠ a 1. st. ZŠ:
13. 5. a 30. 9. v Českých Budějovicích 4. 11. v Olomouci
27. 5. v Jihlavě 18. 11. v Liberci
21. 10. v Ústí nad Labem 4. 12. v Pardubicích

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon