Studentská iniciativa "Otevřeno" chce proměnit přípravu pedagogů

Vydáno:

Na brněnské pedagogické fakultě se rodí nový projekt, jenž usiluje o inovace ve vzdělávání. Stojí za ním přitom samotní studenti, kteří tak reagují na stávající podobu výuky na běžných školách i na jejich fakultě a chtějí pomoci s hledáním a zaváděním nových cest.

Studentská iniciativa „Otevřeno“ chce proměnit přípravu pedagogů
Tomáš
Čakloš,
člen Akademického senátu Pedagogické fakulty MU
Téma inovace výuky: Otevřeno. Tímto sloganem na sebe upozorňuje nová nezávislá iniciativa studentů Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, která byla odstartována 1. prosince 2015. Studenti, jež se dali dohromady z různých oborů napříč fakultou, spustili webové stránky otevreno.org a snaží se aktivizovat své příznivce také na Facebooku. Hledají pro svůj projekt podporu a od jeho spuštění zaznamenávají velké ohlasy.
V POZADÍ JE VIZE PLNÁ IDEÁLŮ
Budoucí pedagogové zahájili svou činnost vydáním prohlášení, které formuluje 21 idejí pro vzdělávání v 21. století. Tuto vizi tvoří body zaměřené třeba na kritické myšlení, zpětnou vazbu nebo demokratické pojetí výchovy. Myšlenky jsou podrobně rozváděny a snaží se propojovat hlavní ideu otevřenosti, která je zakotvena již v názvu iniciativy.
Celé prohlášení je zastřešeno posláním, v němž studenti kladou důraz na přípravu pro praxi. Chtějí, aby fakulta formovala pedagogy, kteří dokážou „citlivým a efektivním přístupem zaujmout své žáky pro učení a osobní rozvoj“, stojí v prohlášení.
A snaží se transformovat vzdělávání na místě, kde se jeho budoucnosti rozhoduje - tedy právě na pedagogických fakultách.
OTEVŘENOST CHÁPANÁ JAKO DISKUZE A SPOLUPRÁCE
Studenti zdůrazňují, že se nestaví proti fakultě, ale naopak chtějí spolupracovat s každým, kdo o to bude stát - předně tedy se svými vyučujícími. Jedním z hlavních nástrojů k takové spolupráci mají být studentské oborové rady, které by rádi sestavili na jednotlivých oborech.
Právě studentským radám se věnuje Vendula Malaníková, členka týmu, která je zároveň předsedkyní studentské komory fakultního akademického senátu. Ačkoli právě volení studentští senátoři celou iniciativu vedou, její tým je podstatně širší a čítá momentálně asi dvě desítky studentů z různých oborů na škole. „Shodou skvělých okolností se povedlo vytvořit skupinu lidí, kteří mají chuť něco měnit, diskutovat, otevírat se novým věcem,“ doplňuje Malaníková.
INICIATIVA VYVOLÁVÁ KLADNÉ OHLASY
Projekt se snaží být platformou pro komunikaci mezi studenty a vyučujícími a jako takový přijímá od studentů různé podněty. Ty se začaly hromadit již v prvních dnech po spuštění a podle organizátorů je mezi nimi rovněž mnoho podpory od lidí z praxe a nabídek spolupráce od vzdělávacích organizací; Hospodářské noviny mezi tím píší o nové generaci pedagogů. Studenti také například organizují debaty, kde diskutují se svými spolužáky, jak by měl celý proces probíhat.
Sami jsou přitom přesvědčeni, že mohou různé věci nabídnout kdekomu. Spolužákům chtějí pomáhat, aby byl slyšet jejich hlas, vyučujícím slibují konstruktivní zpětnou vazbu a možnosti šíření jejich vlastních projektů. Vnějším partnerům, jako jsou školy nebo různé neziskovky, pak nabízejí sdílení inspirace a spolupráci na proměně vzdělávání dle jejich potřeb.
Iniciativu na fakultě vítá také její nový děkan Jiří Němec a oceňuje, že studenti nejsou lhostejní ke kvalitě svého vzdělávání a chtějí se nad přípravou pedagogů zamýšlet. „Vážím si toho, že mohu být nápomocen změnám prostředí naší fakulty. Jsem opravdu rád, že se rodí jádro angažovaných studentů, a věřím, že se bude rozšiřovat napříč všemi obory,“ shrnuje vyhlídky Němec.
STUDENTI MAJÍ VELKÉ AMBICE
Projekt „Otevřeno“ avizuje rozjetí svých smělých plánů s nadcházejícím jarním semestrem 2016. „Jako jeden z klíčových cílů vzdělávání na všech úrovních vnímáme výchovu k demokratickým principům. Vycházíme z předpokladu, že pokud člověk jako žák nebo student zažívá demokratický přístup už ve své škole, má dobře nakročeno k tomu, aby si jej osvojil také do života,“ uvádí tým Otevřena, proč chce začít právě s touto oblastí. „Usilujeme tedy o posilování občanského rozměru celé pedagogické přípravy,“ dodávají.
Studenti tak chtějí vyjít vstříc novému dlouhodobému záměru Masarykovy univerzity, v němž rektor Mikuláš Bek představil za pilíře vysoké školy vedle výzkumu a vzdělávání právě její společenskou odpovědnost.
Ani tady přitom ambice projektu nekončí. Organizátoři v něm vidí velký potenciál a vzhledem k ohlasům by jej rádi rozšířili na další pedagogické fakulty. Ve spolupráci s jejich studenty tak připravují iniciativu, která bude obecněji usilovat o inovace ve vzdělávání pedagogů v ČR.
Více na webové stránce otevreno.org a na facebook.com/otevreno.org.