Školy s nejhoršími maturitními výsledky by se měly zavřít, tvrdí politici. Nikdo se přitom nezajímá o osudy tamních neúspěšných dětí a školy místo větší podpory sklízejí jen zavržení.
Česká školní inspekce meziročně sleduje školy s vysokou neúspěšností v maturitní zkoušce. V posledním vydání prověřovala na 42 škol1), v nichž více než polovina žáků nebyla k maturitě připuštěna nebo v ní pohořela. Navíc ve dvou třetinách hodnocených škol se během posledních tří školních let vzdělávali žáci, kteří dokonce třikrát neuspěli u maturitní zkoušky (nejčastěji ve společné části) a následně byli znovu přijati do stejného maturitního oboru. Na jednu hodnocenou školu připadá v průměru 4,3 takových žáků.
Inspekce za neúspěchem škol vidí předně chybějící síto při zápisu. Školám, které na pomyslné dno spadly, proto primárně doporučuje, aby zrušily své neúspěšné obory a do budoucna děti na vstupu třídily. Inspekce dále upozorňuje, že učitelé na těchto školách jsou často neaprobovaní v důležitých předmětech, předčasně odcházejí a nemají kvalitní profesionální vztahy s vedením. Ředitelé čtyř pětin navštívených škol podněcují pedagogický rozvoj jen v malé míře, přičemž důležité oblasti pedagogických procesů sice většinou vyhodnocují, avšak s jejich výsledky dále nepracují. V neposlední řadě se školy potýkají s vysokou absencí žáků, kteří mají nízkou míru motivace ke vzdělávání a chy