Tématu duševního zdraví se na EKO gymnáziu Brno věnujeme aktivněji od doby, kdy začalo být více a více zřejmé, jakým způsobem se na něm u studentů podepsalo období covidu-19. Začali jsme realizací dvou projektů zaměřených na péči o duševní zdraví (nazvali jsme je Pokoj v duši 1 a 2) formou specializovaných přednášek a workshopů a poté jsme se rozhodli pravidelně pořádat Wellbeing Day.
Wellbeing Day – příklad dobré praxe
Markéta
Librová
školní metodička prevence na EKO gymnáziu Brno
V rámci projektové výuky i u Wellbeing dne jsme čerpali především z vlastních zdrojů. Projektové dny, které se zaměřovaly na taková témata, jako jsou vhodné a nevhodné techniky zvládání stresu, důležitost spánku, riziko nadměrného užívání moderních technologií nebo práce s emocemi, vznikly ve spolupráci školní metodičky prevence a psycholožky Lucie Fráňové, která se zaměřuje na preventivní práci se třídními kolektivy. Ze zpětných vazeb studentů bylo zřejmé, že takové aktivity vítají a ocenili by jich mnohem více, třeba i šířeji zaměřených.
Na základě této zpětné vazby přišla naše spoluzřizovatelka Sylvie Schmiedová s nápadem uspořádat pro studenty den zaměřený na péči o duševní i fyzické zdraví. Výsledkem byl první ročník našeho Wellbeing dne. Jeho cílem je nejen poskytnout studentům možnost odreagovat se, ale také učit se sami sobě v náročných situacích porozumět, pracovat se svou psychikou a dokázat se uvolnit. Uskutečnil se poslední pracovní den před pololetními prázdninami, aby studenti plynule navázali odpočinkem v rámci volného dne a mohli tak pozitivní účinek ještě prohloubit.
Část aktivit zajistili pod dohledem našich pedagogů externisté, využili jsme ale především zkušeností našich pedagogů, kteří se péči o své zdraví aktivně a různými způsoby věnují. Pro studenty bylo zajímavé poznat je i z jiné stránky než jen jako vyučující konkrétních předmětů. Každý z nich navíc pojal svůj workshop trochu jiným způsobem, a studenti tak mohli vybírat nejen podle tématu samotného, ale i podle způsobu, jakým byl workshop veden – sebezkušenostní zážitek, práce se zvukem a tichem, přednáška a diskuse, práce s pracovními listy, nácvikové aktivity, cvičení s lehkou či středně těžkou obtížností, kontakt se zvířaty, použití výtvarných technik a další. Každý workshop trval 60 minut a za den byl zopakován celkem čtyřikrát. Dopoledne se aktivit účastnil nižší stupeň gymnázia, po obědě ho vystřídal vyšší stupeň. Každý se mohl zúčastnit celkem dvou workshopů, a to včetně kantorů.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus. |
V rámci příprav bylo potřeba vyřešit několik důležitých otázek. Neosvědčilo se například zapisování na workshopy během svačinové a obědové pauzy – výsledkem byla tlačenice a zmatek se zapisováním. Letos i díky nápadům studentů vyzkoušíme jiný způsob.
S ohledem na efektivitu daných aktivit a po poradě se všemi lektory jsme maximální kapacitu každého workshopu nastavili na celkem 15 studentů, abychom zajistili co nejlepší podmínky a individuální přístup ze strany lektora. U cvičení a uvolňovacích technik jsme studenty předem přes Edookit informovali o tom, že budou potřebovat převlečení, případně podložku na cvičení. Co se týče ostatních aktivit, všechny pomůcky byly zajištěny ze strany lektorů. Podrobný rozpis všech aktivit a také informace o přihlašování do workshopů byly v Edookitu zveřejněny zhruba s týdenním předstihem.
Po skončení celého dne dostali studenti hromadnou zprávou přes Edookit odkaz na zpětnovazební dotazník (vytvořen přes Google formulář), kde byly uzavřené i otevřené otázky týkající se jak výběru aktivit, tak způsobu realizace a přípravy. Na základě jejich zpětných vazeb jsme následně upravili podobu dalšího ročníku, který se uskutečnil ve čtvrtek před Vánoci, a stal se tak spolu s třídními besídkami a vánočním koncertem příjemnou tečkou za kalendářním rokem.