Třídnická hodina (TH) nepatří mezi formy podpory wellbeingu, jejichž výsledky jsou viditelné lusknutím prstu. K vytváření bezpečného prostředí, které je pro ni nezbytné, je potřeba vytrvalost, dlouhodobost a systematičnost. Naše zkušenosti ale potvrzují, že to má smysl.
Třídnické hodiny jako nástroj podpory wellbeingu žáků a učitelů ve škole
Jana
Pekařová
Učitelská platforma, učitelka na ZŠ Skálova Turnov
Před několika lety jsme se u nás ve škole rozhodli, že určitě nechceme jít cestou třídnických hodin, při kterých se řeší omluvenky. Vždyť předcházet problémům, hledat možnosti řešení ještě předtím, než nastanou, sdílet se žáky, nechat je promluvit, zapojit je do chodu školy a třídy, na tom všem můžeme stavět. Při vzdělávání se chceme opírat o dobré vztahy a bezpečné klima ve třídě.
Sezení v kruhu, pravidla podtrhující bezpečné prostředí, utváření prostoru pro otevřenou komunikaci a naslouchání
– to je několik podmínek pro to, aby TH mohla být pro své účastníky přínosem. A když se na začátku nedaří vše podle představ? Trpělivě odkazujeme na třídou vytvořená pravidla, postupně dodáváme důvěru všem zúčastněným, hledáme možnosti, jak motivovat žáky k zapojení do nabízených aktivit.Ale proč? Proč věnovat čas třídnickým hodinám, které může především zpočátku vnímat jako ohrožující i samotný učitel? Důvodů je mnoho – seznamujeme se, udržujeme zdravé vztahy, učíme se podporovat jeden druhého, řešíme záležitosti preventivně, ale i intervenčně. Někdy TH poslouží jako prostor pro řešení krizových situací (zde doporučuji využít odborníky např. ze školního poradenského pracoviště či z neziskových organizací). A nezapomeňme na zvyšování pocitu bezpečí žáků a na jejich sociální vývoj, vnímání sebe sama ve skupině, hledání svých jedinečností i toho, na čem můžeme jako skupina stavět.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus. |
„Těžíme“ ze vzniklých situací, z nálady třídy a jednotlivců, z událostí, které se ve třídě při TH stanou, z náznaků, které vycítíme. Otevírají se nám nová témata, na jejichž základě vytváříme cíl další TH.
Doporučení k zavádění TH:
1.
Přesvědčení učitelů, že TH mají smysl.
Toto je nejdůležitější podmínka, aby TH fungovaly a posouvaly žáky i klima ve třídě k cílům TH. Proces, kdy učitelé přijmou TH za své, hodně závisí na přímé komunikaci, sdílení obav (respektování nejistot učitele ve vedení TH) a nabídnutí podpory (školní poradenské pracoviště, sdílení mezi učiteli, školení či workshop na vedení TH apod.).2.
Pravidelné zařazení TH do rozvrhu.
Je na každé škole, kde najde prostor pro zařazení TH do rozvrhu. Na prvním stupni jsme zvolili disponibilní hodinu, na druhém stupni předmět výchova ke zdraví. Naše pojetí TH totiž zapadá do výstupů RVP (např. „respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky“, „posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů“). Zatím máme TH jednou za 14 dní. V rámci revize RVP bychom ocenili, kdyby TH byla již pevně ukotvena, a to jednou týdně.3.
Zvědomění cílů TH.
Co je pro mě jako učitele důležité? Co chci ve třídě podporovat? Na čem chci stavět? Primárním cílem je pro nás podpora pozitivních vztahů a bezpečného prostředí ve třídě.4.
Forma TH.
Primárně sezení v kruhu, na jednotlivé aktivity je možné formy měnit – hodí se skupinová práce, samostatná práce, metoda „sněhové koule“ (postupné sdílení s více lidmi) atd.5.
Zvědomování pravidel TH.
Každá třída si vytvoří svá pravidla, nám se osvědčila např. tato: mluví jenom jeden, z kruhu se nevynáší informace, respektuji názor druhého, aktivně naslouchám…6.
Mluvení o pocitech, vnímání, reflektování.
Často se témata ve škole točí kolem faktů. V rámci TH se pojďme otevírat, pojďme nechat mluvit žáky o tom, co je trápí, co jim dělá radost, sdílet, reflektovat to, co se ve třídě dařilo, ale i to, co by se mohlo změnit, aby jim bylo líp. Pojďme se i společně zasmát, zahrát si společně hru, uvolnit atmosféru.Formy podpory třídnických hodin
Při zavádění třídnických hodin se nám osvědčilo myslet na dostatečnou podporu učitelského sboru. Ne všem jsou témata, která se mohou na TH objevit, blízká. Může dojít k oprávněným obavám, jak se v konkrétních situacích jako třídní učitel zachovat, abych situaci zvládl. V takových případech je dobré toto ve škole pojmenovat a vytvořit plán, „co dělat, když se na TH objeví téma, na které si netroufám“. Doporučuji obtíže komunikovat s vedením školy, případně se školním poradenským pracovištěm. Je lidské žákům říci, že se k tématu, které náhle v TH vyvstane, vrátíme příště, že se na něj musím připravit. Tím jako učitel ukazuji dětem, že jsem plně kompetentní ve svém rozhodování a otevřený dalším možným řešením.
1) Sdílení mezi učiteli.
Připravit TH společně, mluvit nahlas o svých nápadech i obavách? Nechat nahlédnout „pod pokličku“ kolegu, kterému věřím a který mi dá zpětnou vazbu k plánované TH? Najděme si společný prostor, kdy budeme sdílet radosti i obavy z uskutečněných TH.2) Podpora školního poradenského pracoviště.
Naplánovat TH s výchovnou poradkyní, metodikem prevence, speciálním pedagogem? Vybrat si osobu, která je mi lidsky blízká? Takovou, která mi pomůže řešit aktuální záležitost v mé třídě? Neplánujeme tak každou TH, ale někdy se „druhé oči“ mohou hodit, případně se objeví téma, se kterým třídnímu pomůže někdo další – např. téma „duševní zdraví“ připraví třídní spolu se školní psycholožkou apod.3) Vhodná inspirativní školení, sebezkušenost.
Jako škola v tomto ohledu čerpáme ze sdílení celé řady individuálních zkušeností, z nápadů a podnětů, které si členové našeho pedagogického sboru přivážejí ze vzdělávacích akcí, z letních škol, ze školení Učitelnice a dalších. A tam, kde cítíme potřebu, si zveme konkrétní odborníky k nám.4) Sdílené materiály, inspirace.
Je mnoho zdrojů, které stojí za zmínku. Na školní sdílený disk si postupně přidáváme různé zdroje, které mohou naše TH inspirovat – odkazy na veřejně dostupné materiály, pracovní listy, různé kartičky a pomůcky. Několik užitečných odkazů, kde se dá začít, nabízím na závěr tohoto článku. Velkou inspirací jsme si také sami pro sebe.A co dál?
Jsme na cestě. Učíme se z chyb. Sdílíme. A řešíme, jakým způsobem ve vedení TH dál. Už víme, že se můžeme vzájemně v učitelském sboru podpořit, nebojíme se sdílet úspěchy a neúspěchy. Vnímáme velký smysl v TH, a to především vzhledem k vytváření bezpečného prostředí pro žáky, víme, že každý žák má ve třídě místo, že do ní patří.
Na konci školního roku jsme reflektovali zavádění TH u nás ve škole. Zjišťovali jsme, jak často opravdu TH probíhá, zda je ve třídě bezpečné prostředí při TH tvořeno i prostřednictvím kruhu, zda učitelé vědí, kde čerpat inspiraci. Naším cílem je nyní posunout „občasné TH“ v některých třídách na „pravidelné TH“, „kruh občas“ na „kruh pokaždé“, a to prostřednictvím vytváření důkazů, že TH smysl mají a že díky TH mohou učitelé předcházet problémům, které by ve třídě mohly nastat v budoucnu.

Tipy do TH:
Videa: