Proč je důležité učit středoškoláky, jak se efektivně učit?

Vydáno: 10 minut čtení

Dospívání je klíčovým obdobím formování kognitivních funkcí nezbytných pro efektivní a samostatné učení. Podle vývojové psychologie se přibližně od 12. roku rozvíjí abstraktní myšlení, logická a mechanická paměť, schopnost konceptualizace, zobecňování i metakognice. Tedy dochází ke změnám, které poskytují dospívajícím nástroje pro inovaci přístupu k učení a vytvářejí základ pro účinné studijní strategie. V souladu s tím se postupně od druhého stupně základní školy proměňuje i formát učení se. Stále více záleží na iniciativě žáků, jejich samostatnosti, zodpovědnosti a schopnosti plánovat.

Proč je důležité učit středoškoláky, jak se efektivně učit?
Využití poznatků o čtenářském chování a preferovaných studijních strategiích žáků při rozvoji dovedností samostatného a aktivního učení
Mgr.
Veronika
Fiedlerová
Česká školní inspekce
Možná proto u žáků středních škol tak nějak automaticky počítáme s tím, že se učit, respektive pracovat s textovými materiály, které k učení využívají, už umějí. Očekáváme, že ve výkladu učitele zachytí to podstatné a napíšou si zápisky, které jim budou při učení užitečné, přečtou zadané texty anebo texty, které si k učební látce sami vyhledají, určí klíčové a
relevantní
informace, propojí více zdrojů, odhalí souvislosti. Předpokládám