Naše cesta k ŠVP aneb "Tvorba školního vzdělávacího programu jako cesta týmové spolupráce"

Vydáno: 9 minut čtení

Článek popisuje proces tvorby školního vzdělávacího programu v Mateřské škole V Lukách Rakovník podle revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (RVP PV) z ledna 2025. Představuji jednotlivé fáze – od formulace vize školy přes budování komunikační kultury a zapojení rodičů až po týmovou práci na obsahu školního vzdělávacího programu (ŠVP). Text ukazuje, jak může být tvorba ŠVP nejen odborným, ale i komunitním procesem, který vychází ze sdílených hodnot, otevřeného dialogu a pedagogické reflexe.

Naše cesta k ŠVP aneb „Tvorba školního vzdělávacího programu jako cesta týmové spolupráce“
1. část: Počátek procesu tvorby nového ŠVP
Mgr. et Mgr.
Jana
Kovářová
ředitelka MŠ V Lukách, Rakovník
V mateřské škole jsme se na revizi Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, která byla zveřejněna v lednu 2025, začali připravovat s výrazným předstihem. Již od roku 2022 jsme sledovali vývoj a diskuse kolem plánovaných změn a postupně jsme promýšleli, jakým způsobem se promítnou do našeho školního vzdělávacího programu.
Prvním klíčovým krokem byla formulace a komunikace nové vize školy. S kolegyní zástupkyní jsme proto iniciovaly výjezdní setkání v Akademii Libchavy1), kde jsme pod odborným mentorským vedením strávili jeden a půl dne intenzivní prací na definování základních principů vize. S kolegyní Radkou Bradáčovou jsme se zámě