Ze současných diskusí o školství vystupuje často téma maturit, plateb školného na vysokých školách, snižování počtu žáků v základních školách, avšak málokdy se v diskusi objeví (a vůbec už ne jako námět zajímavý pro širší společnost) téma právního vymezení mateřské školy a dítěte předškolního věku v ní, tedy právních subjektů.
Mateřská škola a dítě předškolního věku jako subjekty práva
Mgr.
Daniel
Hanuš
student 4. ročníku oboru Právo Právnické fakulty UK Praha
V tomto případě musím specifikovat, že zde
mateřská škola
vystupuje jako
subjekt právních norem, a to jako jejich adresát. Mateřská škola je školskou právnickou osobou, je
samostatným subjektem práva odlišným od svého zřizovatele.
Jejím statutárním orgánem je
ředitel, který je příslušný k rozhodování ve věcech školské právnické osoby
dle § 131 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen „ŠZ“).Jak zmiňuje
Doporučení veřejného ochránce práv k naplňování práva na rovné zacházení v přístupu k předškolnímu vzdělávání
, je
zřízení mateřské školy, resp. poskytování předškolního vzdělávání, veřejnou službou
dle § 2 odst. 3 ŠZ a uvedené ustanovení je potřeba chápat v souvislosti s ustanovením § 2 odst. 2 a § 35 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „o obcích“), dle kterých pečuje obec o potřeby svých občanů, mezi které také náleží uspokojování potřeby výchovy a vzdělávání.1)Zařazení, cíle a činnost mateřské školy ve školském systému jsou primárně upraveny v § 7odst. 3 ŠZ, kde je vyjmenována ve výčtu jako jedna z druhů škol.
Organizaci vzdělávání v mateřských školách upravuje § 23 ŠZ, který uvádí v odst. 1, že se mateřská škola stejně jako základní a střední škola organizačně dělí na třídy.
K organizaci předškolního vzdělávání se ještě vyjadřuje § 34ŠZ, který specifikuje, že
předškolní vzdělávání se organizuje pro děti ve věku zpravidla od tří do šesti let.
Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání pak v § 1a odst. 2 specifikuje, že předškolní vzdělávání má 3 ročníky.
V prvním ročníku mateřské školy
se vzdělávají děti, které v příslušném roce
dovrší nejvýše 4 roky věku. Ve druhém ročníkumateřské školy se vzdělávají děti, které v příslušném roce
dovrší 5 let věku. Ve třetím ročníkumateřské školy se vzdělávají děti, které v příslušném školním roce
dovrší 6 let věku
, a děti, kterým byl povolen
odklad povinné školní docházky.
Nutno zdůraznit také
přednostní příjímání dětí k předškolnímu vzdělávání, kterému se věnuje v rámci organizace předškolního vzdělávání § 34 odst. 4 ŠZ, který uvádí, že k předškolnímu vzdělávání se přednostně přijímají děti
v posledním roce před zahájením povinné školní docházky.
Pokud nelze dítě v posledním roce přijmout z kapacitních důvodů, zajistí obec, v níž má dítě místo trvalého pobytu, zařazení dítěte do jiné mateřské školy. Jak uvádí Bayerová (2008, s. 10—12), vychází tato povinnost z § 179 ŠZ, v němž je mj. uvedeno, že obec je povinna zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením povinné školní docházky pro děti s místem trvalého pobytu na jejím území a pro děti umístěné na jejím území v dětském domově. Za tímto účelem mateřskou školu buď zřídí, nebo zajistí předškolní vzdělávání v jiné mateřské škole zřizované jinou obcí nebo svazkem obcí.V takovém případě je
obec povinna za každé dítě
s místem trvalého pobytu na jejím území, které navštěvuje mateřskou školu zřízenou jinou obcí,
hradit této obci její neinvestiční výdaje
podle § 178 odst. 6 ŠZ a připadající na jedno dítě této školy, pokud se dotčené obce nedohodnou jinak.2)Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů v § 1a odst. 3 pak stanoví, že do jedné třídy mateřské školy lze zařadit děti z různých ročníků, § 2 odst. 2 se vyjadřuje k naplněnosti třídy mateřské školy do počtu 24 dětí. Lze tak tedy vytvořit v rámci třídy věkově heterogenní skupinu, čehož využívají jednak mateřské školy v menších obcích, kde počet dětí naplní pouze jednu třídu; dále mateřské školy na okrajích měst se stejnou skutečností; ale také ty mateřské školy, které pracují podle alternativních vzdělávacích programů; mateřské školy se specializacemi; mateřské školy s týmem pracovníků, jež edukační práci s dětmi věkově heterogenních tříd z různých důvodů preferují; a také tam, kde si tento typ tříd vyžádali rodiče dětí.
V celé řadě mateřských škol však
zařazují děti do tříd přibližně podle věku. Tyto třídy nejsou zpravidla „věkově čisté“, poněvadž i tady je možné zařadit společně sourozence, různě staré děti ze stejného místa bydliště apod.
Předškolní vzdělávání, jež mateřská škola poskytuje, upravuje část druhá ŠZ v § 33 až § 35. K cílům předškolního vzdělávání se vyjadřuje § 33, který hovoří o tom, že předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení pravidel chování základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami.
Předškolní vzdělání
je tedy v oblastech specifikovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání (2006) tím prostředkem, který
napomůže dítěti přemostit se od nezávazné hry ve známém, dítě akceptujícím, domácím prostředí, do prostředí, v němž jsou nastavená určitá pravidla, jímž se musí dítě přizpůsobit a zapojit se do skupiny ostatních dětí, v níž není středem pozornosti rodičů.
Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání v § 1odst. 1 uvádí, že
mateřská škola spolupracuje se zákonnými zástupci dětí
a dalšími fyzickými a právnickými osobami s cílem vyvíjet aktivity a organizovat činnosti ve prospěch rozvoje dětí a prohloubení vzdělávacího a výchovného působení mateřské školy, rodiny a společnosti.Mateřská škola vytváří specifické sociální prostředí, které je naplňováno různými vztahy, ale také procesy, v rámci nichž je dítě rozvíjeno, obohacováno edukačními vlivy ze strany kvalifikovaných odborníků a sociálními vlivy mezi dětmi navzájem. Dítě v rámci tohoto procesu tedy vystupuje jako ten, komu jsou vzdělávání a výchova určeny (edukant), jinými slovy ten, na koho je výchovně-vzdělávací proces zaměřen, ale také ten, který je zároveň aktivním spoluúčastníkem vlastního rozvoje, tedy subjektem edukačního procesu.
Jako vzdělávací instituce poskytuje mateřská škola vzdělávání dětem ve specifikovaném věku prostřednictvím v současné době odborně vysokoškolsky vzdělaných pedagogů, nebo by tomu tak mělo být, což ustanovuje zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů (dále jen „ZPP“) v § 6 odst. 1, kde je specifikováno, že učitel mateřské školy získává kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na pedagogiku předškolního věku.
Podle téhož zákona však
jako učitelé dále mohou působit absolventi s vyšším odborným vzděláním
získaným ukončením akreditovaného vzdělávacího programu vyšší odborné školy v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů předškolního vzdělávání, a absolventi se středním vzděláním s maturitní zkouškou získaným ukončením vzdělávacího programu středního vzdělávání v oboru vzdělání zaměřeném na přípravu učitelů předškolního vzdělávání.Ustanovení § 6odst. 2 ZPP pak upravuje vzdělání učitele mateřské školy, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě nebo škole zřízené pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Přípravné vzdělávání pedagogů mateřských škol je významným prvkem v současném vzdělávání pedagogických pracovníků
a je zde reálná potřeba průběžného zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků v předškolním vzdělávání vzhledem ke zvyšování poznatkové a profesionální základny oboru předškolní pedagogika.Je na něj nutno položit důraz minimálně ze dvou důvodů. Tím prvním je skutečnost, že pedagog v mateřské škole je tím, kdo dítě jako subjekt vzdělávání (edukanta) „má na starosti". Toto je upraveno ve vyhlášce č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, kde se péči o zdraví a bezpečnosti dětí věnuje § 5, který v odst. 1 stanoví, že právnická osoba, která vykonává činnost mateřské školy, vykonává dohled nad dítětem od doby, kdy je pedagogický pracovník převezme od jeho zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby až do doby, kdy je pedagogický pracovník předá jeho zákonnému zástupci nebo jím pověřené osobě. Předat dítě pověřené osobě lze jen na základě písemného pověření vystaveného zákonným zástupcem dítěte.
Druhým důvodem pak je skutečnost, že
pedagog zde zároveň vystupuje v roli toho, kdo dítě vzdělává (edukátora)
. Tyto dvě roviny od sebe nelze oddělit, jsou vzájemně komplementární.1 VARVAŘOVSKÝ, P.
Doporučení veřejného ochránce práv k naplňování práva na rovné zacházení v přístupu k předškolnímu vzdělávání
. In [online]. 2010. Brno : Kancelář veřejného ochránce práv, 8.12.2010 [cit. 2011-05-05]. Dostupné z WWW: http://www.ochrance.cz/fileadmin/user_upload/diskriminace/Doporuceni-skolky-orig.pdf.2 BAYEROVÁ, M. Předškolák v mateřské škole. In
Právo a rodina
. 2008, roč. X., č. 11/2008, s. 10-11. ISSN 1212-866X.