Práva a povinnosti související s poskytováním podpůrných opatření od 1. 9. 2016, 1. část

Vydáno: 15 minut čtení

Článek uvádí souhrn základních práv a povinností zákonných zástupců dětí, žáků, zletilých žáků a studentů, vedení školy a jednotlivých pedagogických pracovníků. Jeho cílem je napomoci školám při přípravě činnosti od 1. 9. 2016. V článku se používá znění školského zákona účinné od 1. 9. 2016.

 

Práva a povinnosti související s poskytováním podpůrných opatření od 1. 9. 2016
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialistka na školskou problematiku
Práva využívaná zákonnými zástupci dětí, žáků a zletilými žáky a studenty - volba školy a podmínky přijetí ke vzdělávání
Prvotním právem zákonných zástupců dětí, žáků a zletilých žáků a studentů je právo svobodně zvolit školu, ve které se bude dítě, nezletilý žák, zletilý žák nebo student vzdělávat. Zákonný zástupce žáka má právo zvolit základní školu, ve které bude žák plnit povinnou školní docházku (§ 36 odst. 5 školského zákona). To znamená, že má právo zvolit
a)
buď základní školu spádovou,
b)
nebo jinou než spádovou základní školu. Přitom jinou než spádovou školou může být jak jiná „běžná“ základní škola, tak škola zřízená pro žáky s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem.
Jak je známo, na právo zvolit spádovou základní školu navazuje povinnost spádové školy vymezená v § 36 odst. 7 školského zákona: Ředitel spádové školy je povinen přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu a žáky umístěné v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, a to do výše povoleného počtu žáků uvedené ve školském rejstříku.
V této souvislosti je vhodné připomenout rozsudek Okresního soudu ve Vyškově z 15. 3. 2016 v případu chlapce s autismem, kterého odmítla přijmout jeho spádová škola a poté dalších 14 škol v okolí jeho bydliště. Soud rozhodl, že se obec dopustila diskriminace na základě zdravotního postižení tím, že místní škole nepomohla zajistit podmínky k tomu, aby se v ní chlapec mohl vzdělávat. Uvedený rozsudek potvrdil dvě důležité skutečnosti:
-
dítě má právo na inkluzivní vzdělávání v místě bydliště v souladu s čl. 24 Úmluvy o právech osob se zdravotním postižením, nezajištění takového vzdělávání je diskriminací dítěte kvůli jeho postižení,
-
povinnost zajistit podmínky pro takové vzdělávání má také obec, a to v souladu s § 177 odst. 2 a § 178 odst. 1 školského zákona.1)
Jestliže zákonný zástupce dítěte (uchazeče) zvolí základní školu pro děti nebo žáky s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem, pak je přijetí ke vzdělávání v uvedené škole (resp. zařazení dítěte do třídy zřízené pro žáky) podmíněno doporučením školského poradenského zařízení (§ 16 odst. 9 školského zákona, § 20 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných).2)
Na uvedené právo uchazeče, resp. jeho zákonného zástupce, požádat o přijetí ke vzdělávání ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona a povinnost doložit žádost doporučením školského poradenského zařízení navazuje povinnost školy vymezená ustanovením § 21 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb.:
Při podání žádosti podle § 20 odst. 1, nejpozději však do 7 dnů ode dne, kdy zletilý žák nebo zákonný zástupce žáka projeví zájem o tento způsob vzdělávání, je škola povinna informovat zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka o
a)
organizaci vzdělávání, rozdílech ve srovnání se stávajícím vzděláváním a souvisejících organizačních změnách,
b)
struktuře školního vzdělávacího programu a skladbě předmětů včetně předmětů speciálně pedagogické péče,
c)
možnostech školy zabezpečit poskytování podpůrných opatření doporučených pro vzdělávání žáka,
d)
dopadech vzdělávání ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 zákona na možnosti rozvoje vzdělávacího potenciálu žáka a
e)
možnostech dalšího vzdělávání a profesního uplatnění.
Dále je dle ustanovení § 21 odst. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb. přílohou žádosti o přijetí ke vzdělávání ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona kromě doporučení školského poradenského zařízení ke vzdělávání ve škole zřízené podle § 16 odst. 9 zákona také písemné vyhotovení poučení obsahující informace uvedené v § 21 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. a podpis zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka stvrzující, že uvedeným informacím porozuměl. Je zřejmé, že v praxi uvedené písemné poučení obsahující informace podle § 21 odst. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. připraví škola, uchazeč nebo zákonný zástupce uchazeče je podepíše a následně se dané poučení připojí jako příloha k žádosti.
Pro úplnost dodejme, že jestliže zákonný zástupce dítěte (uchazeče) zvolí některou z výše uvedených škol (škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona) a žádost o přijetí bude doložena doporučením školského poradenského zařízení, neznamená to automaticky, že bude dítě (uchazeč) ke vzdělávání v uvedené škole přijato. Uvedené školy (školy dle § 16 odst. 9 školského zákona) nejsou školami spádovými a přijímají uchazeče ke vzdělávání na základě stanovených kritérií. Pokud se dítě (uchazeč) na základě stanovených kritérií v rámci přijímání (správního řízení) umístí v celkovém pořadí uchazečů na takovém místě, které překračuje „kapacitu“ školy, uchazeč není přijat.
Jestliže má zákonný zástupce dítěte (uchazeče) zájem o to, aby se jeho dítě vzdělávalo ve škole vymezené § 16 odst. 9 školského zákona a školské poradenské zařízení vzdělávání v dané škole nedoporučí, škola dítě (uchazeče) nemůže přijmout. Zákonný zástupce dítěte však má možnost využít právo do 30 dnů ode dne, kdy obdržel doporučení školského poradenského zařízení, požádat právnickou osobu zřízenou a pověřenou ministerstvem prováděním revizí o revizi doporučení (§ 16b odst. 1 školského zákona). Právnickou osobou zřízenou a pověřenou ministerstvem prováděním revizí je Národní ústav pro vzdělávání.3)
V současné době není předškolní vzdělávání povinné a vůči mateřským školám nejsou vymezeny školské obvody. Novela školského zákona (zákon č. 178/2016 Sb.) s účinností od 1. 1. 2017 zakotvuje povinnost předškolního vzdělávání a s účinností od 1. 9. 2017 (a následně od 1. 9. 2018 a 1. 9. 2020) podmiňuje přednostní přijetí k předškolnímu vzdělávání ve veřejné mateřské škole místem trvalého pobytu uchazeče v příslušném školském obvodu a určitým věkem uchazeče. Proto lze očekávat, že v budoucnu se bude situace přijetí k předškolnímu vzdělávání řešit analogicky k přijetí k základnímu vzdělávání, jak je známe v současné době.
I v současné době platí (stejně jako v případě základních škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona), že přijetí k předškolnímu vzdělávání v mateřských školách zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona je podmíněno tím, že je žádost o přijetí doložena doporučením školského poradenského zařízení.
Vzdělávání ve střední škole nebo vyšší odborné škole není povinné. V uvedených případech zákonný zástupce nebo zletilý žák nebo student svobodně volí, zda se bude žák, zletilý žák nebo student vzdělávat. A pokud se bude vzdělávat, má právo svobodně zvolit školu. I v tomto případě platí, že uchazeče při přijímání ke vzdělávání nelze diskriminovat z důvodu jeho zdravotního postižení. Současně však platí, že v případě některých oborů vzdělání musí uchazeč prokázat zdravotní způsobilost vzdělávat se v daném oboru vzdělání. Také v případě středních a vyšších odborných škol zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona je nutné k přihlášce ke vzdělávání doložit doporučení školského poradenského zařízení.
Pro úplnost je vhodné dodat, za jakých podmínek lze použít doporučení zařazení žáka se zdravotním postižením do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené pro žáky se zdravotním postižením vydané do 31. 8. 2016 (tj. vydané podle vyhlášky č. 73/2005 Sb., v platném znění) a na základě tohoto dokumentu zařadit dítě, žáka nebo studenta do školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona. Podle § 32 odst. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb. doporučení zařazení žáka4) se zdravotním postižením do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené pro žáky se zdravotním postižením vydané přede dnem nabytí účinnosti této vyhlášky se považuje za doporučení zařazení žáka do školy zřízené podle § 16 odst. 9 zákona, a to po dobu odpovídající účelu doporučení, nejdéle však po dobu 2 let ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky.
Na závěr části o postupu spojeného s podáním žádosti o vzdělávání je nutné zdůraznit „univerzální“ povinnost školy v případě, že se v rámci přijímání ke vzdělávání budou zletilému uchazeči nebo zákonnému zástupci uchazeče poskytovat sdělení upravená vyhláškou č. 27/2016 Sb. Podle § 1 odst. 2 vyhlášky č. 27/2016 Sb. jsou veškerá sdělení upravená danou vyhláškou poskytována žákovi nebo zákonnému zástupci žáka srozumitelným způsobem.
V níže uvedené tabulce jsou jednotlivá oprávnění rekapitulována a uvedena do souvislosti s povinnostmi jednotlivých osob.
 I-----------------------I-------------------I------------------------------I-----------------------I I Právo zákonného       I Právní předpis    I Související povinnosti       I Právní předpis        I I zástupce uchazeče,    I                   I zákonného zástupce uchazeče, I                       I I zletilého uchazeče    I                   I zletilého uchazeče nebo      I                       I I                       I                   I školy                        I                       I I-----------------------I-------------------I------------------------------I-----------------------I I Právo svobodně zvolit I § 36 odst. 5      I Ředitel spádové školy je     I § 36 odst. 7          I I základní školu        I školského zákona  I povinen přednostně přijmout  I školského zákona      I I                       I                   I žáky s místem trvalého       I                       I I                       I                   I pobytu v příslušném školském I                       I I                       I                   I obvodu a žáky umístěné v     I                       I I                       I                   I tomto obvodu ve školském     I                       I I                       I                   I zařízení pro výkon ústavní   I                       I I                       I                   I výchovy, ochranné výchovy    I                       I I                       I                   I nebo ve školském zařízení    I                       I I                       I                   I pro preventivně výchovnou    I                       I I                       I                   I péči, a to do výše           I                       I I                       I                   I povoleného počtu žáků        I                       I I                       I                   I uvedené ve školském          I                       I I                       I                   I rejstříku.                   I                       I I-----------------------I-------------------I------------------------------I-----------------------I I Právo zvolit školu    I § 16 odst. 9      I - Povinnost zákonného        I § 16 odst. 9          I I pro děti, žáky,       I školského zákona, I zástupce dítěte, žáka,       I školského zákona      I I studenty s mentálním, I § 20 odst. 1      I zletilého žáka nebo studenta I § 20 odst. 1,         I I tělesným, zrakovým    I vyhlášky č.       I doložit žádost o přijetí ke  I § 21 odst. 1 vyhlášky I I nebo sluchovým        I 27/2016 Sb.       I vzdělávání doporučením       I č. 27/2016 Sb.        I I postižením, závažnými I                   I školského poradenského       I                       I I vadami řeči,          I                   I zařízení                     I                       I I závažnými vývojovými  I                   I - Povinnost školy při podání I                       I I poruchami učení,      I                   I žádosti podle § 20 odst. 1   I                       I I závažnými vývojovými  I                   I vyhlášky č. 27/2016 Sb.,     I                       I I poruchami chování,    I                   I nejpozději však do 7 dnů ode I                       I I souběžným postižením  I                   I dne, kdy zletilý žák nebo    I                       I I více vadami nebo      I                   I zákonný zástupce žáka        I                       I I autismem              I                   I projeví zájem o tento způsob I                       I I                       I                   I vzdělávání, informovat       I                       I I                       I                   I zletilého žáka nebo          I                       I I                       I                   I zákonného zástupce žáka o    I                       I I                       I                   I skutečnostech uvedených      I                       I I                       I                   I v § 21 odst. 1 vyhlášky      I                       I I                       I                   I č. 27/2016 Sb.               I                       I I                       I                   I - Povinnost uchazeče, resp.  I                       I I                       I                   I jeho zákonného zástupce,     I                       I I                       I                   I připojit k žádosti o přijetí I                       I I                       I                   I písemné vyhotovení poučení   I                       I I                       I                   I obsahující informace uvedené I                       I I                       I                   I v § 21 odst. 1 vyhlášky      I                       I I                       I                   I č. 27/2016 Sb. a podpis      I                       I I                       I                   I zletilého žáka nebo          I                       I I                       I                   I zákonného zástupce uchazeče  I                       I I                       I                   I stvrzující, že uvedeným      I                       I I                       I                   I informacím porozuměl         I                       I I-----------------------I-------------------I------------------------------I-----------------------I I Právo požádat NÚV o   I § 16b odst. 1     I Povinnost žádat o revizi ve  I § 16b odst. 1         I I revizi doporučení     I školského zákona  I stanovené lhůtě              I školského zákona      I I vydaného školským     I                   I                              I                       I I poradenským zařízením I                   I                              I                       I I-----------------------I-------------------I------------------------------I-----------------------I I Právo použít          I § 32 odst. 2      I Povinnost školy akceptovat   I § 32 odst. 2 vyhlášky I I doporučením zařazení  I vyhlášky         č.       I doporučení vydaná před 1. 9. I č. 27/2016 Sb.        I I žáka se zdravotním    I 27/2016 Sb.       I 2016, pokud jsou splněny     I                       I I postižením do školy,  I                   I podmínky vymezené            I                       I I třídy, oddělení nebo  I                   I § 32 odst. 2 vyhlášky        I                       I I studijní skupiny      I                   I č. 27/2016 Sb.               I                       I I zřízené pro žáky se   I                   I                              I                       I I zdravotním postižením I                   I                              I                       I I vydané do 31. 8. 2016 I                   I                              I                       I I podle pravidel        I                   I                              I                       I I stanovených           I                   I                              I                       I I § 32 odst. 2 vyhlášky I                   I                              I                       I I č. 27/2016 Sb.        I                   I                              I                       I I-----------------------I-------------------I------------------------------I-----------------------I I Právo na poskytování  I § 1 odst. 2       I Povinnost školy předávat     I § 1 odst. 2 vyhlášky  I I sdělení upravených    I vyhlášky č.       I žákovi nebo zákonnému        I č. 27/2016 Sb.        I I vyhláškou č.          I 27/2016 Sb.       I zástupci žáka srozumitelným  I                       I I 27/2016 Sb.           I                   I způsobem veškerá sdělení     I                       I I srozumitelným         I                   I upravená vyhláškou č.        I                       I I způsobem              I                   I 27/2016 Sb.                  I                       I I-----------------------I-------------------I------------------------------I-----------------------I 
1 Viz Soud: obec diskriminovala chlapce s autismem tím, že mu nezajistila inkluzivní vzdělávání. [online]. [2016-06-05]. Dostupné z: http://www.ceskaskola.cz/2016/03/soud-obec-diskriminovala-chlapce-s.html.
2 Zdůrazněme, že podle § 16 odst. 9 školského zákona lze zařadit do třídy, studijní skupiny nebo oddělení zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona nebo přijmout do takové školy pouze dítě, žáka nebo studenta s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem, a to mimo jiné tehdy, shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, žáka nebo studenta by samotná podpůrná opatření podle § 16 odst. 2 školského zákona nepostačovala k naplňování jeho vzdělávacích možností a k uplatnění jeho práva na vzdělávání. Odsud plyne, že přijetí uchazeče do školy zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona nemusí předcházet pokus o individuální integraci uchazeče do „běžné“ školy a následné „selhání“ tohoto pokusu.
3 Viz Důvodová zpráva k zákonu č. 82/2015 Sb., změna zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
4 Pojem „žák“ používaný ve vyhlášce č. 27/2016 Sb. je legislativní zkratkou (viz § 1 odst. 1) . To znamená, že pod pojmem „žák“ se chápe dítě, žák i student.