Peer program Dívčího spolku

Vydáno:

„Každý druhý uživatel internetu se stal obětí počítačové kriminality. To znamená, že každý druhý z nás...“ počítá Bára žáky v lavici. Začíná přednáška o bezpečném chování na internetu, kterou společně s dalšími lektory pravidelně prezentujeme na základních školách.

Peer program Dívčího spolku
Diana
Burdová
studentka Smíchovské střední průmyslové školy, zakladatelka tzv. peer programu
Preventivní peer program pro 1. i 2. stupeň základních škol (se zaměřením na kybernetickou bezpečnost a kyberšikanu) lektorujeme a koordinujeme my, studenti Smíchovské střední průmyslové školy. Od září do prosince roku 2018 jsme obešli přes 25 základních škol, uskutečnili přes 100 přednášek a oslovili přes 2 000 žáků základních škol v Praze a okolí.
Díky tomu, že jsme vrstevníci (anglicky „peers“) žáků, dokážou se s námi lépe ztotožnit a poměrně snadno nabyté dovednosti a postoje uplatnit v praxi. Principem peer programů je aktivní zapojení vrstevníků s cílem formovat jejich postoje a účinně ovlivňovat jejich rizikové chování. Jde o nejúčinnější programy v rámci všeobecné prevence, jak potvrzuje např. studie Roberta Bergeret-Drownse (děkana univerzity v New Yorku).
První dojmy Šárky Pražákové, lektorky přednášky kyberšikana a sexting, zněly: „Když za mnou přišla předsedkyně spolku Diana Burdová s tím, jestli se chci zapojit do tohoto peer programu, byla jsem lehce skeptická. Míchaly se ve mně pocity, jestli to zvládnu, jestli dokážu dětem předat všechny důležité informace, jak vůbec prezentaci zpracovat. Čím déle jsem pracovala, tím více jsem se do tématu ponořovala a nacházela nové zajímavé informace. I po několikaměsíčním lektorování stále na prezentaci pracuji. Vylepšuji její obsah, svůj projev a komunikaci se žáky. Díky peer programu jsem našla něco, co mě skutečně baví a naplňuje.“
Téma kybernetické bezpečnosti je nám blízké, protože Smíchovská střední průmyslová škola jako jedna ze dvou škol v ČR získala akreditaci MŠMT k výuce tohoto inovativního oboru. Žáci na základních školách často nevědí, co dělat, když se rozšíří jejich intimní snímek po sociálních sítích. Nevědí, za kým jít a na koho se obrátit. Nechtějí se ještě více ztrapnit před kamarády, nechtějí, aby se rodiče zlobili, bojí se řešit kyberšikanu, a tak raději neřeší vůbec nic. Ukazujeme dětem (hlavně pomocí skutečných příběhů), jaké následky může přinést jejich neuvážené jednání na internetu, ať už jde o zveřejňování osobních údajů, fotografií a videí, nebo o vyjadřování se v komentářích pod libovolným příspěvkem na sociálních sítích. Ze začátku nám nepřišlo vhodné přednášet tuto prezentaci na prvním stupni. Zdálo se zbytečné vyprávět malým dětem o něčem, s čím se zatím nemohou setkat. Ovšem psycholožka na pražské základní škole se nám svěřila, že problémy se sextingem řešili se žáky už v páté třídě a s kyberšikanou, bohužel, ještě dříve. Začali jsme ihned lektorovat žáky už od třetích tříd.
Nyní máme celkem tři programy, z nichž nejžádanější je přednáška Kybernetická bezpečnost pro 4. až 9. třídy. Po odborné stránce garantuje tuto přednášku doc. JUDr. Jan Kolouch, Ph.D., který je specialistou v oboru kyberkriminality a vyučujícím na Policejní akademii ČR. Po ní následuje přednáška Kyberšikana a sexting pro 3. až 9. třídy, kterou garantuje Martin Kožíšek, manažer pro bezpečnost na internetu ve společnosti Seznam.cz a autor knihy
Bezpečně na internetu
. Pro žáky 2. stupně základních škol pořádáme interaktivní program Genderová volba povolání, jejíž odbornou garantkou se stala JUDr. Lucie Zachariášová, specialistka z Úřadu vlády pro rovnost žen a mužů v ČR.
Velmi zajímavé jsou také reference od metodiků a metodiček prevence anebo od samotných žáků, kteří se našich programů účastnili.
Reference Ing. Ivany Žáčkové, metodičky ICT na FZŠ Barrandov II.: „Žáci více komunikovali, nestyděli se, ptali se i odpovídali na otázky. Byla jsem velmi překvapena, že se nenašel nikdo, kdo by práci studentek narušoval.“
Reference Věry Vaňkové, metodičky prevence na ZŠ Mendíků: „Lektorky zaujaly nejenom svými odbornými znalostmi, ale i praktickými zkušenostmi a postřehy. Pohotově reagovaly na často rádoby vtipné dotazy a živě se žáky diskutovaly.“
Reakce žáků ze Základní školy Školní v Praze na přednášku Kyberšikana a sexting:
„Tato přednáška byla pro mě velice zajímavá, naučná a nová, jelikož jsem takové věci nikdy neslyšel (kromě kyberšikany), a pojmy, které zazněly, byly pro mě také novinkou. Slečna byla velice přívětivá a všechno nám dopodrobna vysvětlila. Moc děkuju paní lektorce, protože prezentace se mi velice líbila a bavila mě.“ Honza M., 9. A
„Hodně informací jsem už před přednáškou věděla, ale jedna věc, co mě překvapila, byl dosah nahé fotky jedné holčiny z příběhu, který lektorka vyprávěla. Jinak na přednášce bylo hezké právě to, jak měla slečna hodně příkladů lidí ze svého života. Za mě tedy přednáška byla poučná i pro ty, co už něco vědí.“ Hanka B., 9. A
„Líbilo se mi to, protože lektorka byla sympatická a hodná. Bylo vidět, že o tématu hodně ví, a také bylo pěkné, jak měla připravené osobní zkušenosti a příběhy, které se staly dětem stejně starým, jako jsme my.“ Eliška M., 9. A
Reference doc. JUDr. Jana Koloucha, Ph.D., garanta přednášky Kybernetická bezpečnost: „Přednáška lektorek z Dívčího spolku Smíchovské střední průmyslové školy je kromě kybernetické bezpečnosti zaměřena i na problematiku kybernetických útoků a bezpečného chování online. Jejich vystoupení je na odborné úrovni, ale zároveň zůstává poutavé a srozumitelné. Lektorky vytvářejí výborné interaktivní prostředí a vtáhnou žáky do výkladu. Osobně chci podpořit další podobně vydařené preventivní programy, neboť jen skutečně účinná prevence může výrazně snížit dopad kybernetických útoků.“
Kontakt: dianaburdova@divcispolek.cz
Více na http://divcispolek.cz/peer.

Související dokumenty

Pracovní situace

Jak na modrou velrybu
Žákovská a studentská samospráva
Daňové zvýhodnění na dítě starší 18 let, které studuje na škole v zahraničí
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže
Přiznání svéprávnosti nezletilému dle nového občanského zákoníku
Organizace odborné praxe - směrnice
Nový metodický pokyn k prevenci a řešení šikany
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních
Mimoškolní akce školy – účastníci akce
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Maturitní a závěrečná zkouška podzim 2021, opravná a náhradní maturitní zkouška, opakování ročníku
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Komisionální zkouška žáka střední školy
Školy a cestování žáků - varianty organizace akce
Den, do kterého je žák, student žákem, studentem školy ve školním roce 2019/2020
Základní stavební prvky komunikace s rodiči

Poradna

Ubytování v internátu
Problémy ve třídě
Dobrovolnická práce
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz