Zlatá karabina 2019

Vydáno:

Funkce zástupce ředitele je velmi náročná a často i nevděčná. Ne náhodou má jediná příručka pro zástupce ředitele podtitul Mezi mlýnskými kameny. Proto jsme se před šesti lety rozhodli opomíjené zástupce ocenit a založili jsme cenu Zlatá karabina. V rámci ní odborná porota každoročně uděluje zlatou, stříbrnou a bronzovou karabinu a oceňuje i mimořádné počiny. V tomto vydání pro vás máme rozhovor se čtyřmi z pěti oceněných v roce 2019, držitele Zlaté karabiny vyzpovídáme v dalším, lednovém vydání. To už budeme znát vítěze Zlaté karabiny 2020, můžete se těšit i na rozhovory s nimi.

Zlatá karabina 2019

Co říkáte na své ocenění v soutěži Zlatá karabina?

Jan Podlena, Sportovní soukromá ZŠ Litvínov, držitel Stříbrné karabiny: Jsem potěšen, že jsem jako první v historii soutěže získal dvě Karabiny. Hned v prvním ročníku za Mimořádný počin na základě nominace pana ředitele Škramlíka a druhou na základě nominace kolegyň a kolegů. Obojího si velmi vážím, je to uznání mojí práce, kterou vykonávám víc jak dvacet let, a důkaz, že to tedy snad nedělám úplně blbě.
Cenu z rukou pana náměstka Andryse (ČŠI) přebírá Jan Podlena, držitel Stříbrné karabiny 2019 a první podruhé oceněný účastník v historii této soutěže
Irena Bělohradová, ZŠ Polešovice, držitelka Bronzové karabiny: Ocenění mě samozřejmě potěšilo. Když jsem se dozvěděla, že mě do soutěže nominovaly kolegyně, byla jsem dojatá o to více.
Zdeňka Mikesková, ZŠ a MŠ Ostrava-Zábřeh, držitelka ocenění Karabina za mimořádný počin: Velice mne potěšilo, dojalo a nesmírně si jej vážím.
 
Gabriela Sloupová, ZŠ Glowackého Praha 8, držitelka ocenění Karabina za mimořádný počin: Konkurence byla veliká. Ocenění je pro mě odměnou za odváděnou práci.
Zdeňka Mikesková získala cenu za mimořádný počin a dárky za redakci Řízení školy předává Dagmar Findová

Jakou dobrou radu byste dal/dala někomu, kdo v roli zástupce ředitele začíná?

Jan Podlena: Vypůjčím si jednu v Litvínově velmi oblíbenou radu od ikony našeho ledního hokeje Ivana Hlinky. Ten před obtížnými zápasy hráčům říkal: „Hlavně se z toho nepo…!“ Myslím, že je to klidně použitelné i pro začínající zástupce. Osvědčilo se mi zachovat klid a rozvahu i ve složitějších a hektických situacích a v komunikaci s ostatními být upřímný, otevřený, jednat férově, partnersky a napřímo. Také pomáhá mít smysl pro humor a umět se zasmát i sám sobě.
Irena Bělohradová: Doporučuji udělat si jasno v tom, jaké mám jako zástupce pravomoci a kompetence. Stanovit si, s čím chodí učitelé za mnou a s čím za ředitelem. Dále doporučuji neodkládat nepříjemná rozhodnutí, ona bohužel nikam nezmizí. Naslouchejte ostatním, hledejte řešení, dělejte prostředníka, ale naučte se myslet i na sebe a říct si: Dnes už dost, venku je krásně, jdu se projet na kole.
Zdeňka Mikesková: Hledat způsoby, ne důvody, s chladnou hlavou a veselou myslí.
Gabriela Sloupová: Přistupovat k pozici zástupce s pokorou, být důsledný, pracovitý, mít oči otevřené a naslouchat.
Romana Hrdličková za redakci Řízení školy předává cenu Ireně Bělohradové, která získala Bronzovou karabinu 2019

Co by zástupcům ředitele usnadnilo práci?

Jan Podlena: Kdyby měli tak skvělou spolupráci se svými řediteli, jakou jsem měl a mám já, a taky tak skvělý pedagogický tým. To jim pak role zástupce půjde jako po másle.
Irena Bělohradová: Mně osobně by usnadnilo práci, kdyby se všechny informace vždy dostaly ke všem učitelům ve stejnou chvíli. Předešlo by to mnoha zbytečným nedorozuměním a sporům.
Zdeňka Mikesková: Mít před nástupem do funkce vystudované Funkční studium 1.
Gabriela Sloupová: Mít konzultanta na jiné škole. Existuje sice publikace Rukověť pro zástupce ředitele základních škol, ale osobním konzultacím se nic nevyrovná.
Starosta obce Psáry Milan Vácha blahopřeje k získání ceny za mimořádný počin Gabriele Sloupové, kterou zastupuje její kolega

Jak vnímáte současnou dobu, kdy výuka probíhá na dálku?

Jan Podlena: Tato situace je opravdu velmi nešťastná pro všechny. Nejvíc negativně dopadá asi na ty nejmenší žáky. Chtěl bych touto cestou poděkovat paním učitelkám v 1. a 2. třídách za jejich snahu zvládnout s dětmi maximum možného. Chci také poděkovat rodičům za perfektní podporu a pomoc. Klobouk dolů i před všemi učiteli, jak zodpovědně s žáky na dálku pracují, i když je to daleko náročnější, než kdyby je měli ve třídě.
Irena Bělohradová: Vnímám tuto situaci jako komplikaci a zároveň jako výzvu. Je to jen náhražka, přes počítač vidíme reakce žáků a jejich prožívání jen omezeně. Na druhou stranu se učíme, jak používat techniku, objevujeme nové aplikace a nástroje. Byla by škoda na ně úplně zapomenout, až se školy otevřou.
Zdeňka Mikesková: Naše škola je velmi dobře vybavena z projektu EU. Oproti jaru nyní intezivněji využíváme cloudové aplikace, žáci se učí přes Google Meet a Google Classroom. Všichni žáci, i ti nejmladší, komunikují se svými vyučujícími přes své žákovské e-maily.
Gabriela Sloupová: Uzavření škol je pro všechny strany nepříjemné. Všichni máme ovšem stejný cíl, i na dálku udržet úroveň vzdělanosti žáků a snažit se je nadále motivovat ke studiu.

Na co jste ze své práce nejvíc pyšný/pyšná?

Jan Podlena: Že mě to „zástupcování“ na Sportovce i po tolika letech pořád ještě baví.
Irena Bělohradová: Na to, že se nám od jara podařilo vytvořit jednotný systém, jak ve výuce na dálku postupovat. Využíváme Classroom a další Google nástroje. Podařilo se nám nakoupit techniku pro žáky, kteří na jaře byli bez ní, to byla velká komplikace pro všechny zúčastněné.
Zdeňka Mikesková: Na to, že se mohu spolupodílet na inovacích, projektech a posouvat školu stále viditelně vpřed.
Gabriela Sloupová: Že se mi podařilo navázat spolupráci se školami v zahraničí a zmodernizovat výuku cizích jazyků. Žáci se díky tomu hodně zlepšili.
Ocenění 6. ročníku soutěže Zlatá karabina 2019 společně se členy poroty se členy poroty a redakcí Řízení školy

Související dokumenty

Pracovní situace

Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Schéma posuzování návratu ze zahraničí školami podle mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví
Pracovní volno a očkování proti COVID-19
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Cíle profesního učení
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Rozvoj pedagogických pracovníků
Komisionální zkouška žáka střední školy
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Jmenování třídních, uvádějících a provázejících učitelů
Učitel autoškoly a adaptační období
Podnapilý rodič
Úvazek
Úvazek
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Přespočetné hodiny
Platová třída
Odměna za očkování
Prodloužení zkušební doby
Daňová uznatelnost dárků pro žáky soukromé mateřské školy