Školní mediace: restorativní způsob řešení konfliktů jako cesta ke zlepšování vztahů ve škole - 2. část: Externí školní mediace (prakticky)

Vydáno: 9 minut čtení

Konflikty k životu ve škole patří stejně jako učivo, obědy nebo vzduch. I pracovníci školy (a tedy i ředitelé) se mohou stát součástí emočně vypjatých situací. Externí mediace je pro školu nejdostupnější formou, jak využít přínosy mediace při řešení sporu. Nese s sebou nezanedbatelný náklad, ten je ale jednorázový a velmi efektivní. Vyřešení nebo zklidnění konfliktní situace totiž přináší úlevu nejen samotným aktérům sporu, ale často celé škole.

Školní mediace: restorativní způsob řešení konfliktů jako cesta ke zlepšování vztahů ve škole – 2. část: Externí školní mediace (prakticky)
Mgr.
Eva
Růtová
ředitelka programu Školní
mediace
ve spolku Restorativní škola, z. s.,
V zářijovém čísle
Řízení školy
jsme se věnovali tématu konfliktů ve škole a možnostem jejich řešení prostřednictvím
mediace
. Seznámili jsme se s tím, co
mediace
je a jak probíhá, a zaměřili se na situace, ve kterých je (a také není) vhodné po ní sáhnout. Podívali jsme se na školu jako na propletený sociální organismus, kde ke konfliktům přirozeně (a zákonitě) dochází.
Ukázali jsme si, že existence konfliktů ve škole o kvalitě vztahové kultury nevypovídá tolik jako způsob, jakým k řešení konfliktů přistupujeme a jak s nimi pracujeme.
Představili jsme si tři základní podoby fungování či využívání
mediace
v české

Související dokumenty

Pracovní situace

Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Školní psycholog na střední škole
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Školní metodik prevence
Adaptační kurzy
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Jednání výchovné komise
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)

Poradna

Podání léku dítěti s epilepsií

Články

Školní mediace: restorativní způsob řešení konfliktů jako cesta ke zlepšování vztahů ve škole