Psychologické bezpečí je pevným základem školy

Vydáno: 10 minut čtení

Než se ponoříte do četby tohoto článku, zamyslete se, jaké pocity ve vás vyvolá myšlenka na pracovní den. Je to klid, podpora a důvěra, nebo spíš úzkost z nového pracovního týdne či obava z negativního hodnocení kolegů nebo rodičů? A jak vzpomínáte na školní léta? Cítili jste se přijímaní a podporovaní, nebo jste se báli udělat chybu a být jiní? Odpověď napoví, zda jste byli v psychologicky bezpečném prostředí.

Psychologické bezpečí je pevným základem školy
Mgr. et Ing.
Irena
Konečná
ředitelka Institutu firemní kultury, www.infk.cz
Terezie
Krásenská
MSc
konzultantka firemní kultury a akreditovaná Business Coaching Psychologist, působí na Vysoké škole aplikované psychologie a v Institutu firemní kultury
Psychologicky bezpečné prostředí se často chápe zjednodušeně jako prostředí, kde se „všichni cítí dobře“. Jenže to je mýtus, který pramení z nepochopení skutečného významu. Nejde o pohodlí ve smyslu vyhýbání se konfliktům, ale o vědomé budování důvěry, která umožňuje otevřeně čelit výzvám a růst – společně, ne izolovaně. Právě v tom spočívá jeho skutečná hodnota pro školu jako celek. Není to měkký přístup, ale pevný základ školy, která nechce jen fungovat, ale chce se rozvíjet.
Jak si děti i dospělí prožívají pocit bezpečí a sounále