Projektový den „Vlastní cestou k umění“ v Národní galerii Praha nabízí žákům 8. a 9. tříd výjimečnou příležitost, jak si hledat vztah ke světu umění a otevřít se novým otázkám, perspektivám i způsobům komunikace, které z umění pramení. Umožňuje žákům poznávat skrze umění sama sebe i druhé, a to s respektem a otevřeností k nejednoznačnosti a rozmanitosti. V době, kdy se mladí lidé rozhodují, kam se chtějí v životě ubírat, nabízí galerie prostor, kde mohou uplatnit vlastní volbu a zjistit, jaký jazyk umění je jim nejbližší.
Jak si každý prošlapává vlastní cestu k umění aneb Projektový den v Národní galerii Praha
Mgr.
Kristýna
Říhová
Ph.D.
edukátorka NGP a didaktička výtvarné výchovy a galerijní
edukace
Expozice 1939–2021: Konec černobílé doby, instalovaná ve 2. patře Veletržního paláce od roku 2023, nabízí řadu témat a otázek, které jsou ideální příležitostí ke společenskému dialogu i učení. Patří mezi ně například svoboda projevu, hledání identity, vztah jednotlivce a společnosti, vliv politiky na umění nebo různé způsoby, jak umění vypráví příběhy a otevírá nové pohledy na svět kolem nás. Právě hledání vlastního hlasu a způsobu, jak jej vyjádřit, se přirozeně propojuje s obdobím dospívání. Zdá se nám proto důležité nabízet studentům prostor, kde se mohou svobodně rozhodovat na základě vlastních preferencí, které vycházejí ze sebereflexe a ochoty klást si otázky typu V čem jsem dobrý?, Co mě zajímá?, S čím nesouhlasím? či Jak mohu vyjádřit svůj názor, postřeh nebo pochybnost?. Právě pro tento typ otázek připravil tým edukátorů a lektorů Národní galerie Praha
projektový den „Vlastní cestou k umění“
– otevřený, hravý a zároveň reflektivní prostor pro společné i individuální hledání odpovědí na složité společenské otázky.
Program je postaven na principu volby: každý student si předem vybírá
jeden ze čtyř workshopů
, které probíhají paralelně
v expozici
. Tato volba není jen organizační – je to první krok k osobnímu vztahu s uměním. Vědomě se rozhodnout, jak chci čas v galerii strávit, jestli chci tvořit výtvarně, či spíše audiovizuálně, nebo naopak hlavně diskutovat a promýšlet slovem. Ve všech čtyřech workshopech jde primárně o setkání s obrazem, o otevření dialogu mezi tím, co vidím, a tím, jak viděnému rozumím. Mluvíme v tomto kontextu
o vizuální gramotnosti, kulturní kompetenci
, ale zejména také
o kompetenci komunikativní
. Rozvoj této
kompetence
vede jak ke schopnosti porozumět ostatním, tak ke schopnosti srozumitelně a adekvátně vyjádřit své myšlenky, záměry, postoje či emoce prostřednictvím širokého spektra komunikačních strategií a výrazových prostředků. A právě ve světě umění nalézáme obrovskou příležitost prozkoumat komunikaci v často netradičních a zároveň velmi komplexních systémech vizuálních výpovědí. Na
jazyky umění
se v projektovém dni zaměřujeme primárně a právě z tohoto cíle vyplývá nabídka – studenti volí mezi dramatickými, výtvarnými či badatelskými způsoby poznávání umění.
Pro studenty, kteří inklinují k dramatickému vyjádření, nebojí se vstoupit do role a experimentovat se zvuky, je připraven workshop, v němž zkoumají vystavené sochy jako zvláštní objekty inspirující k tvorbě vlastní rozhlasové hry. Pro studenty, kteří rádi věci promýšlejí, rádi si kladou otázky a nebojí se filozofování, je určen workshop, kde skrze hru a skupinovou debatu hledají hranice v umění. Výtvarně laděné workshopy jsou v nabídce dva. První je určen pro ty, co inklinují k prostorové tvorbě a práci kurátora. V tomto workshopu se žáci inspirují prací umělce Dominika Langa, architekta expozice. Pomocí LEGO® kostek vytvářejí vlastní
interpretace
děl přímo v prostoru expozice a poznávají tak site specific možnosti umělecké intervence. Druhý je určen žákům, kteří preferují dvourozměrné médium – dostávají příležitost reagovat na vybraná díla pomocí kresby, koláže nebo krátkého videa. V tomto workshopu se pracuje i s mobilním telefonem jako nástrojem pro dokumentaci a tvorbu.
Klíčovým prvkem celého dne je malý počet účastníků v jednotlivých skupinách (maximálně 15 žáků). Díky tomu je možné vést individuální konzultace, podporovat samostatnou práci a vytvářet bezpečné prostředí pro vyjádření. Lektorský tým je složen z odborníků z různých oblastí – výtvarné pedagogiky, dramatické výchovy, teorie umění – což umožňuje studentům nahlédnout nejen do světa umění, ale i do profesí, které se k němu vážou.
Projektový den v NGP tak není jen o poznávání umění, ale i o poznávání sebe sama. Skrze volbu, tvorbu a dialog si studenti prošlapávají vlastní cestu k umění. Cestu, která se nevyhýbá hlubokému promýšlení a rozhovorům o světě kolem nás. Program ukazuje, že umění může být nejen inspirací, ale i nástrojem osobního růstu. Projektový den v Národní galerii je ideální pro velké skupiny až 60 studentů. Je tedy vhodnou volbou i pro mimopražské školy, které by chtěli přijet autobusem. Případně jej můžete využít i pro adaptační kurzy prvních ročníků středních škol jako příležitost seznámit se navzájem netradičním způsobem.
Více informací najdete na webu NGP v sekci Vzdělávací programy – Pro školní skupiny.