Aktuality - strana 248
Když Zastupitelstvo hl. m. Prahy schvalovalo v prosinci roku 2016 dokument Krajského akčního plánu vzdělávání hlavního města Prahy (KAP), všichni si přáli, aby tento dokument nezůstal jen vizemi o zavádění inovativních metod ve školství v rámci „velké Prahy“ a o podněcování žákovské, studentské a pedagogické iniciativy a kreativity. Díky červnové dotační výzvě MŠMT na implementaci tohoto akčního plánu může ale hl. m. Praha nejen podpořit a realizovat polytechnické vzdělávání, jehož podoba byla představena již v červnovém vydání Řízení školy, ale v Praze současně vznikne na 15 školách nové inspirativní prostředí pro společné sdílení a setkávání se učitelů, podporující nejen rozvoj jejich kompetencí, ale i posilující jejich chuť a odvahu k začleňování nových prvků do vzdělávání.
Radek Aubrecht je učitelem dějepisu a ZSV na pražském Gymnáziu Na Zatlance a je autorem několika publikací a řady článků. Se studenty vydal např. knihu Německy mluvící Praha, která byla letos přeložena i do němčiny, či je spoluautorem Maturitních otázek z dějepisu nakladatelství Fragment a Tutor. Třetím rokem v rámci společenskovědního semináře učí studenty pracovat se zdroji, k čemuž využívá mimo jiné tvorbu hesel na Wikipedii.
Seminář se zaměřuje na systém práce asistentů pedagoga. Této pracovní pozici se bude věnovat jak obecně, tak konkrétně. Je určen zejména asistentům pedagoga, kteří budou seznámeni s potřebnými legislativními normami,...
Tran Thu Tra přišla do Československa v roce 1991 jako tříletá se svou maminkou za otcem, který byl umístěn do jedné z československých fabrik tři roky předtím. Je absolventkou pražské pedagogické fakulty, kde vystudovala aprobaci německý a anglický jazyk, a v současnosti pracuje ve výkonné pozici zahraniční korporace. Podle Tran Thu Tra je nesprávné předpokládat, že když děti s odlišným mateřským jazykem umějí velmi dobře česky, automaticky znají i český kulturní kontext. Tran Thu (Tran Thu je příjmení, Tra je jméno) taktéž upozorňuje, že se většina učitelů zaměřuje spíše na výuku předmětů než na vzdělávání dětí. V rozhovoru říká, že "bez změny orientace na dítě místo na obsah nejenže učitelé nepochopí potřeby majoritních dětí, ale ani dětí s odlišným mateřským jazykem".
Je to jen pár týdnů, co v téměř třech stovkách středních škol v Česku proběhly Studentské parlamentní volby, v nichž si studenti „nanečisto“ vyzkoušeli volit poslance, a už se blíží volby prezidentské. Ty budou, jak už se stalo zvykem, opět přibližně o měsíc předcházet volbám reálným a proběhnou ve dnech 12. a 13. prosince. Vyučující, kteří chtějí svou školu do voleb zapojit, se mohou do 1. 12. přihlašovat na webových stránkách JSNŠ.cz – organizátora projektu. Registrované školy obdrží volební lístky, informační plakáty, samolepky na volební urny a pokyny pro voliče a studentské komise. Volit mohou studenti starší 15 let.
Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením (v mateřských a základních školách zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona).
V uplynulých dnech média uveřejnila rozhovor s nově zvolenou poslankyní za SPD Terezou Hyťhovou, která mimo jiné ve svých odpovědích reaguje na fotografii žáků první třídy základní školy v Teplicích. Na této fotografii bylo zachyceno velké množství dětí cizích státních příslušníků žijících v České republice.
Dne 30. listopadu 2017 proběhne v reprezentativních prostorách děkanátu 1. LF UK další ročník národní adiktologické konference Cena adiktologie. Letošní téma se zaměřuje na péči o děti v adiktologii - čeká Vás široká škála odborných příspěvků z celé řady specifických programů zaměřených na adiktologickou péči o těhotné, děti a dospívající.
Školský ombudsman řešil v uplynulém školním roce dva tisíce stížností. Jednalo se zejména o spory mezi učiteli a vedením školy, rodiči a učiteli a mezi žáky navzájem. Hlavním tématem ombudsmana Ladislava Hrzala bylo řešení šikany na školách, výsledky své činnosti shrnul ve výroční zprávě.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodickou pomůcku pro snadnější implementaci obecného nařízení o ochraně osobních údajů (dále též „GDPR“) a zákona o zpracování osobních údajů v podmínkách školství. Toto evropské nařízení, které je přímo aplikovatelné, musí být plně zavedeno do 25. 5. 2018 v celém rozsahu v členských státech EU.
Pozvánka na vernisáž výstavy a vyhlášení vítězů studentské komiksové soutěže Bohouš a Dáša mění svět
Problém šikany, mezinárodní konflikty nebo šetrná spotřeba - to je jen několik z řady témat, které žáci základních a středních škol zpracovali v komiksech zaslaných do soutěže Bohouš a Dáša mění svět. Komiksovou soutěž pro studenty základních a středních škol pořádal už posedmé vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni. Tématem letošního ročníku bylo Soutěž nebo spolupráce?. Vernisáž výstavy nejlepších studentských komiksů ze soutěže, na níž budou slavnostně vyhlášeni vítězové, proběhne 15. listopadu od 13 hodin v Galerii ve věži Novoměstské radnice na Praze 2. Ceny vítězům předá člen poroty, ilustrátor a kreslíř komiksů Karel Jerie.
Nejen jako ministr školství, ale zejména jako otec a dědeček jsem nesmírně pobouřen vlnou nenávistných mailů, komentářů a útoků na sociálních sítích, s níž bojuje základní škola v teplických Proseticích.
Konzultační linka pro žadatele a příjemce ve výzvách na šablony pro mateřské, základní, střední a vyšší odborné školy byla Řídicím orgánem Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání zřízena počátkem tohoto roku. Tým konzultační linky denně zodpoví průměrně 60 telefonických a 30 e-mailových dotazů. Například za září jich bylo bez mála 2000.
Mezi důležité kompetence učitele patří kritické myšlení, komunikační schopnosti a informační gramotnost. Učení je celoživotní proces a tablet není hračka, ale učební pomůcka. To je jen úzký výběr témat, o kterých se hovořilo na konferenci s názvem Jsme připraveni?, kterou na začátku listopadu pořádala vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB) ve spolupráci se společností Samsung Electronics Czech and Slovak a Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy.
Petra Mazancová vede Učitelskou platformu, která vznikla z energie kolem diskusí o přijetí kariérního řádu. Učitelé chtějí od politiků jasnou shodu na dlouhodobé vizi vzdělávání, aby nedocházelo k překotným změnám a pedagogové dostali pro svou práci více stability, a požadují, aby politici konečně začali řešit, že učitelská profese není pro středoškoláky atraktivní a žádné větší změny ve vzdělávání nelze očekávat, pokud se do školství nebude více investovat. Pro své vize a cíle Učitelská platforma získala taktéž podporu třicítky významných osobností.
Taťána Šárovcová je učitelkou ekonomie na pražské Karlínské obchodní akademii a vyšší odborné škole ekonomické a je jednou ze zakladatelek iniciativy Učitelé z Marsu. Ti chtějí zlepšit praktickou připravenost absolventů, a proto se rozhodli inovovat výuku ekonomie s využíváním aktuálních témat, sdílením výukových materiálů a předáváním zkušeností. Před koncem školního roku poprvé vyzkoušeli nový výukový koncept a vypadá to, že se Učitelé z Marsu vydali správným směrem.
350. výročí úmrtí Jana Amose Komenského (2020) a zároveň 430. výročí jeho narození (2022) připomene Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy společně s Ministerstvem kultury řadou vzpomínkových akcí, jejichž příprava začne už v příštím roce.
Pozvánka do Edupointu na Peďák+ na workshop 21. listopadu
Uvažujete o studiu na Univerzitě Karlově? Navštivte Informační den UK. Formou prezentací jednotlivých fakult v posluchárnách a na informačních stáncích představíme naši studijní nabídku. Uvítáme všechny zájemce o studium – přijďte a zeptejte se na cokoliv, co vás zajímá.
O grant ve výši až 800 tisíc korun a odbornou konzultační podporu mohou ode dneška až do konce března příštího roku žádat školky z Karlovarského, Ústeckého, Libereckého, Středočeského kraje a z Prahy. Nadace Proměny Karla Komárka a její grantový program Zahrada hrou nabízejí pomoc při obnově nebo založení školní zahrady, která bude zdravě a všestranně rozvíjet děti.