Organizace školy - strana 17

  • Článek
Jsme soukromá lesní mateřská škola, školská právnická osoba, zřizovaná spolkem. Nemáme registrovanou výdejnu. Školní stravování zajišťujeme soukromou firmou, se kterou máme uzavřenou smlouvu o školním stravování, tato firma nám stravu také vydává (obědy, svačiny i přesnídávky). Ani tato firma není zapsána jako zařízení školního stravování. Tedy ani naše školka, ani stravovací firma nepobíráme na stravování žádné dotace (normativ). Je tedy v tomto případě mou povinností zajistit plnění spotřebního koše? Ve vyhlášce č. 107/2005 Sb. je definováno: „Typy zařízení školního stravování jsou a) školní jídelna, b) školní jídelna - vývařovna (dále jen ‚vývařovna‘), c) školní jídelna - výdejna (dále jen ‚výdejna‘), d) výdejna lesní mateřské školy.“ Nejsme ani jedno z výše jmenovaných zařízení, tudíž usuzuji, že se tato povinnost na nás nevztahuje?
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
FYKOS je skupina vysokoškolských studentů, kteří si kladou za cíl ve svém volném čase vzdělávat žáky středních škol ve fyzice a přidružených vědních oborech. Každoročně organizují řadu soutěží a dalších akcí popularizujících vědu. Pojďme si společně představit hlavní z nich.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Střední průmyslová škola zeměměřická a Geografické gymnázium Praha, takový je od 1. září 2021 nový název zeměměřické průmyslovky, která však existuje již od roku 1951. K tradičně vyučované geodézii se před necelými dvěma lety připojil i v Česku zcela nový obor – Gymnázium se zaměřením na geografii. Vzhledem k tomu, že škola již delší dobu přemýšlela nad rozšířením nabídky studijních oborů, byla geografie jasnou volbou, a to hned z několika důvodů. Jedná se o fakultní školu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, kolektivního člena České geografické společnosti, a škola je také domovem části organizačního týmu Zeměpisné olympiády či pedagogů z geografické sekce výše zmiňované fakulty.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
M&M je korespondenční seminář pro středoškoláky. To je něco jako celoroční vzdělávací akce (odtud „seminář“) a zároveň soutěž, která se koná na dálku – v dřívějších dobách prostřednictvím dopisů (odtud „korespondenční“), dnes většinou pomocí internetu. Jedná se o volnočasovou aktivitu, na kterou však bývají účastníci někdy omluveni ze školy – podobně jako třeba na matematickou olympiádu.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Odborné vzdělávání musí reagovat na proměnu pracovního trhu, ta je ovlivňována řadou faktorů, jako jsou nové technologie, materiály, zařízení a postupy v průmyslu i ve službách. Uvedené změny generují nové požadavky na kvalifikaci pracovníků a jejich kompetence; vznikají nové profese, stávající profese je často nutné doplnit o kompetence týkající se zejména digitálních technologií, které se stávají běžnou součástí jejich výkonu. Uvedené změny je třeba promítnout jak do soustavy oborů středního odborného vzdělávání, tak do obsahů počátečního i dalšího odborného vzdělávání.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Téma stanovení kritérií pro přijímání žáků k základnímu vzdělání je v oblasti správy školství stále aktuální. Školský zákon1) stojí na kritériu spádovosti dítěte, tj. místa trvalého pobytu.2) Tento článek se zabývá uplatňováním kritéria v podobě testování určitých znalostí a dovedností, testování „školní zralosti“ a podobně, a to jak u soukromých a církevních škol, tak i u veřejných základních škol. Proces přijetí dítěte k základnímu vzdělání začal v některých krajních případech připomínat až přijímací řízení obdobné tomu, jaké vyžadují střední školy s talentovými zkouškami. Všechny tyto přijímací procesy přitom vyžadovaly osobní přítomnost dítěte u zápisu, aby se dítě mohlo „testu školní zralosti“ podrobit.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Mezigenerační vzdělávání považujeme v Post Bellum za jedno z velmi důležitých a aktuálních témat. Mezigeneračnímu dialogu se věnujeme dlouhodobě, je podstatou naší práce s pamětníky a žáky a studenty. V současné době máme na našem Gymnáziu Paměti národa hned dva projekty – Akademii a mezigenerační divadelní dílnu. Abychom vám je trochu přiblížili, přinášíme dvojrozhovor s Tamarou Pomoriški (TP), režisérkou Divadla Paměti národa, a Kateřinou Rettovou (KR), organizátorkou Akademie při GPN.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Do podpory zavedení metod kreativního učení se pustil i Olomoucký kraj. Z Národního plánu obnovy získalo Inovační centrum Olomouckého kraje dotaci na projekt Zvyšování kompetencí aktérů kreativního vzdělávání. Povídali jsme si s koordinátorkou projektu Karolínou Balcárkovou o tom, co olomoucké školy čeká a čeho mohou aktuálně využít.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Žáci se sociálním znevýhodněním tvoří v českém školství poměrně početnou skupinu, která ale dosud zůstávala spíše opomíjena. Počínaje tímto školním rokem přichází s výraznější podporou několika stovek škol vzdělávajících tyto žáky projekt „Podpora rovných příležitostí“, ve kterém rovněž se školami pilotně ověřujeme nový způsob identifikace žáků se sociálním znevýhodněním – identifikace, která by do budoucna měla pomoci určit, kolik žáků se sociálním znevýhodněním příslušná škola vzdělává, a tak pomoci vytvořit základ pro spravedlivější financování podpory ve vzdělávání těchto žáků.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Cílem článku je shrnout základní pravidla konání společné části maturitní zkoušky, popsat podmínky konání společné části maturitní zkoušky cizinců dle Lex Ukrajina a upozornit na zjištění České školní inspekce související s touto částí maturitní zkoušky. Text článku se vztahuje na střední školy všech zřizovatelů.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Od roku 2020 je naše škola zapojena do programu Erasmus+. Náš projekt, jehož název zní „Vzdělávejme se, inspirujme se, vyvíjejme se“, je zaměřen na mezinárodní výjezdy pedagogických zaměstnanců. Učitelé naší školy absolvovali např. metodické kurzy na Maltě a v Německu a jazykové kurzy v Irsku, Anglii a Španělsku. Já jsem se v rámci tohoto projektu zúčastnila metodického vzdělávacího kurzu v Helsinkách.
Vydáno: 20. 02. 2023
  • Článek
„Díky práci s filmem a reflexi dochází k něčemu mimořádnému, co běžný vzdělávací proces neumožňuje tak často: najednou tu nejsou na jedné straně ‚oni‘ (učitelé), kteří něco sdělují, a na druhé straně ‚oni‘ (žáci), kteří jsou poučováni. Najednou jsme tu ‚my‘ (všichni společně), kteří sledujeme často velmi osobní zpověď hrdinů dokumentárního filmu,“ říká Vlasta Urbanová, pedagožka a lektorka.
Vydáno: 20. 02. 2023
  • Článek
Vzdělávací oddělení organizace Post Bellum zpracovává pamětnické příběhy na portálu Paměť národa a dostává je k mladým lidem, žákům, studentům a učitelům. To se velmi dobře daří pomocí zážitkových workshopů, lektorských programů a kinopříběhů. Všechny tyto programy využívají různé vzdělávací metody. Účastníci jsou v nich aktivně zapojováni a na základě konkrétních příběhů, které jsou často plné velmi náročných a vyhrocených životních situací pamětníků 20. století, si nejen uvědomují své postoje k demokratickému zřízení a hodnotě lidských práv, ale příběhy jim také ukazují, že svět není černobílý a že se na jednu historickou událost lze často dívat z různých úhlů pohledu. Učitelé si všechny tyto programy mohou objednat na webových stránkách skoly.pametnaroda.cz.
Vydáno: 20. 02. 2023
  • Článek
V 7. díle seriálu se dozvíte, že pokud učitel dobře sleduje a vyhodnocuje čtenářské preference a potřeby žáků, může dílny čtení systematicky využívat k rozvíjení rozmanitých čtenářských dovedností.
Vydáno: 20. 02. 2023
  • Článek
„Takový bude příští věk, jak budou vychováni jeho příští občané,“ říká J. A. Komenský. Dobrou demokratickou společnost nelze vytvořit bez dobrých jedinců. Na charakteru záleží. Jací lidé a s jakými hodnotami budou opouštět školy, je stejně důležité jako to, jaké vědomosti, dovednosti a kompetence si pro svůj život odnesou.
Vydáno: 20. 02. 2023
Vydáno: 06. 03. 2023
Vydáno: 13. 03. 2023