Organizace školy - strana 14

  • Článek
V předchozích číslech jsme vám představili metodický soubor Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience, zkráceně RRRR, který Society for All (SOFA) tento školní rok pilotuje na několika základních a středních školách. Od dalšího školního roku bude poskytnut školám jako inspirace, jak systematicky podpořit socioemoční učení a wellbeing žáků. V tomto článku se zaměříme na pátou tematickou oblast metodik s názvem Zvládání stresu.
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Vybíráte kurz pro vyučující a další pracovníky školy, anebo pro žáky a žákyně? Nabídka je velmi pestrá. Pozvánek na webináře i prezenční setkání, programy „na míru“ a nabídek konzultací máte jistě v mailové schránce desítky. Ale jak si vybrat a jak poznat kvalitní službu?
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Dnes vám opět nabídnu pár nápadů na májové kreativní tvoření s dětmi. I tento rok bych se ráda, alespoň na malou chvíli, věnovala druhé květnové neděli, kdy slavíme Den matek, ten letos vychází na 14. květen. Pojďte se dnes společně s dětmi inspirovat snadnými nápady na výrobky, které si vyrobíme. Jaké to budou a co na ně budeme potřebovat?
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Jaro už je cítit ve vzduchu a s ním přichází i nová radost a energie. Pro děti je jaro fascinující období plné nových podnětů a teplejší počasí doslova láká ven k pozorování přírody, ale také k venkovním aktivitám. Pobyt venku si můžeme zpestřit třeba Hejblíkovic písničkou, která je pro jarní čas jako stvořená a nabízí dětem prostor pro vlastní vyjádření a možnost popustit uzdu fantazii.
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Jednoho dne jsme se rozhodli využít nepotřebné krabice, které se hromadily ve školní jídelně. A zjistili jsme, že lze vyrobit nejen zajímavé věci, ale že jde s krabicemi hrát i různé hry. Kromě krabic z jídelny jsme přidali i kulaté krabičky od sýrů, menší krabičky od léků a také krabičky od zápalek a kancelářských papírů. Užili jsme si týden plný zábavy a naše aktivity a nápady nejsou zcela jistě u konce.
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Družina je sice součástí školy, ale není zaměřená ani na výkon ani není povinná. Slouží rodičům mladších žáků, aby netrávili odpoledne sami doma nebo se někde bezcílně netoulali, než oni přijdou z práce. Je pravda, že v družině neočekáváme takové soustředěné ticho jako při vyučování, děti si musejí trochu odpočinout, pobavit se, vydovádět. Při hře představuje alespoň minimální hluk integrální součást, ale když v místnosti přesáhne určitou míru, může pro některé děti výrazně zesilovat nepohodu i při hře.
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Zaměstnanec je v dlouhodobé pracovní neschopnosti, můžeme mu vyplatit dar z FKSP k životnímu jubileu po ukončení pracovní neschopnosti v následujícím roce?
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Uvažuji o zavedení měsíčních plateb za družinu, nyní u nás po dohodě se zřizovatelem žáci, resp. rodiče za družinu nic neplatí. Podle čeho bych měla stanovit výši? V okolí se výše v družinách liší. Je to od 50 Kč až po 250 Kč za měsíc.
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Informace MŠMT Zdroj: www.msmt.cz Ve Věstníku 2/2023 jsou uvedeny informace o Finančních prostředcích stanovených ministerstvem pro školy a pedagogickou práci školních družin, které jsou zřízené krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem...
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Myšlenka využít designéry ve výtvarné výchově zřejmě nepřekvapí. Co ale v takové chemii, přírodopisu a dalších na první pohled nesouvisejících předmětech? Program Co je vlastně design? pro školy si dal za cíl představit širší potenciál designu. Hravé, tvůrčí workshopy nabízejí nový pohled na staré předměty rámcového vzdělávacího programu, rozvíjejí kritické a kreativní myšlení žáků a učitelů. Podívejme se, jak v organizaci Designéři dětem uvádíme program do praxe.
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Zajímá vás, jak učit zážitkem to, o čem se nemluví? Jak prohloubit využití uměleckých technik v běžné výuce a nezůstat jen na povrchu? Tato a mnohá další „jak“ bude možné s lektorujícími umělci i dalšími účastníky diskutovat, objevovat a nacházet během Letní školy kreativního vzdělávání, kterou pro vás připravuje Společnost pro kreativitu ve vzdělávání.
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
V 9. díle seriálu se dočtete, jak učitelé zapojení do projektu Pomáháme školám k úspěchu v Libereckém kraji využívají při realizaci dílen čtení podpory svých kolegů prostřednictvím formátu učící se skupiny.
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Každoročně si členové žákovského parlamentu ze Základní školy Masarova v Brně zvou na své „horké křeslo“ zajímavé osobnosti a ptají se jich na to, co je nejvíce zajímá. V minulých letech pozvali například ředitele školy a vedoucího školní jídelny. Tento rok na křeslo usedl starosta městské části Brno-Líšeň Břetislav Štefan.
Vydáno: 18. 04. 2023
  • Článek
Vzdělávací oddělení organizace Post Bellum zpracovává pamětnické příběhy na portálu Paměť národa a dostává je k mladým lidem, žákům, studentům a učitelům. To se velmi dobře daří pomocí zážitkových workshopů, lektorských programů a kinopříběhů. Učitelé si všechny tyto programy mohou objednat na skoly.pametnaroda.cz.
Vydáno: 18. 04. 2023
V rámci veřejnosprávních kontrol kontrolujeme mimo jiné i evidenci k neodhlášeným a neodebraným jídlům v MŠ/ZŠ. Jde nám o správný a jednotný postup u příspěvkových organizací zřízených ÚSC v rámci našeho městského obvodu. Je nám jasné, že zorientovat se v zákoně a vyhlášce nemusí být pro každého jednoduché, zvlášť když některé používané pojmy, nejsou přesně popsány, proto bychom Vás poprosily o Váš názor. Máme dotaz k dotovaným obědům v MŠ. Jedná se o příspěvkovou organizaci zřízenou ÚSC. Jde o případ, kdy je dítě nepřítomno v MŠ od pondělí do čtvrtku a rodič stihne včas dítě odhlásit stravu na pondělí. V průběhu pondělí se dítě jeví v pořádku, rodič přihlásí dítě od úterý zpět do MŠ (strava je přihlášena). Dítě však opět nedorazí. Vedoucí školní jídelny tento den (úterý) považuje za první den neplánované nepřítomnosti s nárokem na dotovanou stravu. S vedoucí školní jídelny se rozcházíme v názoru co je „plánovaná“ nepřítomnost dítěte. Vedoucí školní jídelny má za to, že plánovaná nepřítomnost je nepřítomnost dítěte o které rodič dopředu ví a neplánovaná nepřítomnost je ta, kterou rodič dopředu neví (nemoc) a nedokáže vždy včas odhlásit z docházky a potažmo ze stravy. Náš názor je ten, že ve výše popsaném případu jde o souvislou nepřítomnost dítěte v MŠ od pondělí do čtvrtku, kdy první den rodič stihl odhlásit dítě ze stravy a v ostatní dny už dítě nemá nárok na dotovanou stravu. Neplánovanou nepřítomnost vnímáme, že jde o nepřítomnost, která souvisí s osobní situací dítěte. Jelikož vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování v platném znění uvádí neplánovanou nepřítomnost (tj, bez ohledu na její důvod) a neomezuje jí pouze na neplánovanou nepřítomnost z důvodu nemoci a zdravotních potíží, může proto jít i o neplánovanou nepřítomnost z jiných osobních důvodů. Pokud rodič nestihne včas odhlásit dítě má nárok první den této neplánované nepřítomnosti na dotovanou stravu. Plánovanou nepřítomnost dítěte chápeme jako situaci, kdy škola z objektivního důvodu nemohla zajistit činnost předškolního vzdělávání, k němuž je dítě přihlášeno a jichž by se mělo účastnit (předškolní děti, děti s odloženou školní docházkou, které úplatu za předškolní vzdělávání nehradí) nebo se mohlo účastnit (děti 3-6 let u nichž není povinná předškolní docházka, úplatu za předškolní vzdělává ní hradí). Tato situace např. nastává je popsána u středoškolského vzdělávání …..“Například během „svatého týdne“, rozumíme-li jím období, kdy škola neuskutečňuje pro žáka ani vyučování ani jiné činnosti, na nichž by měl nebo mohl být žák ve škole účasten, jde o „plánovanou nepřítomnost“ ve škole“ viz stanovisko Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy/Č.j.: MSMT-17742/2012-20 ze dne 30. dubna 2012.Domníváme se, že takto lze stanovisko aplikovat i na předškolní a základní vzdělávání, kdy je z tohoto stanoviska zřejmé, že plánovaná nepřítomnost dítěte/žáka/studenta ve škole nastává z objektivních příčin na straně školy nikoliv subjektivních příčin na straně dítěte/žáka/studenta a v takových případech je strava automaticky školou odhlášena. Domníváme se, že situace, kdy rodič o nepřítomnosti dítěte dopředu ví a včas odhlásí dítě z docházky a potažmo ze stravy nelze považovat v kontextu vyhlášky č. 107/2005 Sb., o školním stravování v platném znění za plánovanou nepřítomnost, jelikož strava nebyla vůbec připravena a rodiči tak nevznikly žádné náklady (ani v souvislosti s dotovaným obědem). Dále vnímáme, že postupem vedoucí školní jídelny, která souvislou nepřítomnost dítěte dělí dále na základě přihlášek rodičů na plánovanou a neplánovanou nepřítomnost, dochází k čerpání dotované stravy i v jiné dny než jen v první den nepřítomnosti dítěte.
Vydáno: 06. 04. 2023
Základní škole byla prostřednictvím datové schránky doručena dne 27. 3. 2023 žádost o přijetí k základnímu vzdělávání od školního roku 2023/2024. Jedná se o dítě, které nemá trvalé bydliště ve školském obvodu této školy. Samotná žádost netrpí vadami, pouze byla podána předčasně. 1) Jak má v případě takového podání ředitel ZŠ dále postupovat, když žádost o přijetí dítěte k základnímu vzdělávání byla podána mimo dobu zápisu stanovenou ředitelem (§ 46 odst. 1 školského zákona), tj. 13. dubna 2023? Má ředitel řízení o žádosti zastavit usnesením pro zjevnou právní nepřípustnost [§ 66 odst. 1 písm. b) správního řádu] nebo má postupovat jinak? Jak? 2) Jak postupovat v případě, že zákonný zástupce podá žádost v průběhu dubna, kdy má v souladu s § 36 odst. 4 školského zákona povinnost přihlásit dítě k povinné školní docházce, ale v jiný termín (před nebo po), než jaký stanovil ředitel školy pro zápis?
Vydáno: 04. 04. 2023
Z organizačních důvodů bychom potřebovali mít pro žáky 3. a 4. ročníku základní školy jednou týdně odpolední vyučování (1 x za 14dní střídavě dvouhodinovku - předmět informatika). To znamená, že by měli 4 hodiny, pak pauzu na oběd - a pak ještě 2 hodiny. 4. hodina končí v 11.50. Je možné, aby pauza na oběd byla pouze 30 minut - a odpolední výuka pak byla v čase 12. 20 - 13. 50 (dvouhodinovka by byla bez přestávky). Jedná se nám o to, aby děti mohly odejít co nejdříve po vyučování na kroužky. Případně prosím o radu, jak zorganizovat.
Vydáno: 29. 03. 2023
  • Článek
Buddy program Stojím při Tobě / Stand By Me je určený pro střední i základní školy a mladé lidi ve věku 13–24 let. Zaměřuje se na žáky a studenty, kteří mají omezené příležitosti či znevýhodnění. Pomáhá jim budovat vztahy s vrstevníky a zažít úspěch. Program působí pozitivně jako prevence šikany, outsiderství, absencí ve výuce, konfliktů v kolektivu, psychických problémů spojených s pocitem vyloučení, zhoršujícího se prospěchu a předsudků. Cílovými skupinami jsou nováčci v kolektivu, děti a mládež se speciálními potřebami / v akutní tíživé životní situaci / s psychickými problémy nebo držící se dlouhodobě mimo kolektiv vrstevníků a také žáci z Ukrajiny / s OMJ.
Vydáno: 21. 03. 2023
  • Článek
Projekty Paměti národa vedené organizací Post Bellum jsou známé tím, že hovoří o historii a edukují o ní cestou, která je neotřelá, vzbuzuje emoce, propojují generace i samotné účastníky a mohou být docela dobrodružné, ostatně jako historie sama. Je tomu tak i v případě projektu Vyprávěj příběhy, který jsem měla možnost vést na přelomu let 2021/2022 v Královehradeckém kraji. Tento projekt je vytvořen pro žáky prvního stupně a učitelé ho realizují v rámci výuky.
Vydáno: 21. 03. 2023
  • Článek
Ať už vybíráte kurz pro žáky a žákyně, nebo pro vyučující a další pracovníky školy, nabídka se neustále rozrůstá. Mailové schránky se plní pozvánkami na webináře i prezenční setkání, programy...
Vydáno: 21. 03. 2023