Organizace školy - strana 16

  • Článek
„Jsem na poslední hodině, kde děti už trochu znuděně polehávají na lavici. Není divu po pěti hodinách sezení. Takže když zazvoní, všichni vyskočí a hurá ven. Jenže ono se ven nepůjde a většina dětí se jen přemístí do družiny, kde na ně čeká další program.“
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Situace v poslední době není vůbec jednoduchá. A ve školách to pociťujeme stejně jako v ostatních odvětvích. Někdy se věci zvládnou jednodušeji, jindy je potřeba provést razantní změnu. A právě o jedné takové změně ve školní družině je dnešní článek inspirovaný slovy pana doktora Mertina, která použil ve svém článku v Řízení školy 5/2022: „Když fouká vítr změn, někteří staví úkryty a jiní větrné mlýny.“ Neschovávejme se tedy před realitou, ale pojďme ji využít ve prospěch všech.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
S dobou vedlejších a hlavních prázdnin je spojeno případné povinné snížení úplaty za zájmové vzdělávání ve školní družině zřízené státem, krajem obcí nebo svazkem obcí. Cílem článku je připomenout základní pravidla uvedeného snížení úplaty.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Co a jak připravit na tác školou povinným strávníkům, kteří se po vyučování přiženou jako hladová povodeň? To je otázka, kterou si klade nejeden školní kuchař či nejedna školní kuchařka. Vařit ve školní jídelně znamená tak trochu tančit mezi vejci. Jídlo by mělo vybíravým dětem chutnat, zároveň však musí splňovat výživové hodnoty. Servírovaný pokrm nesmí být nezdravý a co si budeme povídat - vejít se do finančního limitu vyžaduje rovněž notnou dávku invence.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Pozn. redakce: Tento článek shromažďuje recepty, které vznikly v rámci soutěže Nejlepší recepty našich babiček. Zde vaří společně žáci školní družiny a obyvatelé Centra sociálních služeb. Díky spolupráci vzniká společně připravená kuchařka nejlepších receptů. Ve Speciálu pro školní jídelny 1/2023 jsme publikovali na straně 22-27 v článku Recepty i taková jídla, které nejsou vhodná pro školní stravování. Jednalo se především o představení projektu jako takového, za nedostatečné upřesnění a tím vzniklé nedorozumění se omlouváme. Tento článek je pokračováním výše zmíněné kuchařky.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
V jídelníčcích (nejen školních) jsou zastoupeny kombinace rostlinných i živočišných zdrojů potravin. Čím rozmanitější strava, tím více potřebných živin tělu doplníme. Pestrost jídelníčku zajišťují obiloviny, luštěniny, ovoce, zelenina a maso - zpravidla drůbeží, vepřové a hovězí. Z hlediska zdravé výživy bývá vedle vyšší konzumace ryb doporučováno také maso z divoce žijících zvířat. Zvěřina obsahuje minimum tuku, velké množství bílkovin, vitamínů a minerálů. V následujícím seriálu se můžete inspirovat recepty z různých druhů zvěřiny.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Prodává tradiční české koláče a kávu v Celetné ulici. Bývalý novinář Oskar Novák se rozhodl tento kulinářský poklad vrátit do historického centra Prahy a otevřel si kavárnu pro Čechy i turisty. Kde se vzal název Kolacherie a proč jsou jeho koláče tak výborné? Nejen to prozradil v našem rozhovoru.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Správné stolování je součástí etikety, kterou by měl každý znát. Děti by se měly s tímto tématem seznamovat již v raném věku, a to nejdříve v rodině, pak následně ve škole, popřípadě i v jiných institucích. Děje se to vůbec? A je to opravdu potřeba?
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Sýry jsou nezastupitelnou součástí našeho jídelníčku již od pradávna. Nejstarší zmínky pocházejí už ze starého Egypta. Jejich výhoda je dána vlastnostmi hlavní suroviny, ze které se vyrábějí, tedy mléka. Sýrů existuje mnoho druhů a dělí se do různých kategorií. Pojďme si tedy společně vytvořit základní přehled, aby nás při výběru toho správného nic nezaskočilo.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Jistě jste již asi zaznamenali, ve Sbírce zákonů byla zveřejněna vyhláška č. 13/2023 Sb., kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů. Z důvodu významného navýšení cen vstupních surovin se upravilo rozpětí finančních limitů stanovených v příloze č. 2 vyhlášky o školním stravování.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Cílem článku je shrnout povinné obsahové náležitosti vnitřního řádu školní jídelny, popsat doporučené charakteristiky vnitřního řádu a usnadnit sestavení vnitřního řádu pomocí check listu. Pokud se některé informace vztahují na školní jídelny pouze některého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Jsme soukromá lesní mateřská škola, školská právnická osoba, zřizovaná spolkem. Nemáme registrovanou výdejnu. Školní stravování zajišťujeme soukromou firmou, se kterou máme uzavřenou smlouvu o školním stravování, tato firma nám stravu také vydává (obědy, svačiny i přesnídávky). Ani tato firma není zapsána jako zařízení školního stravování. Tedy ani naše školka, ani stravovací firma nepobíráme na stravování žádné dotace (normativ). Je tedy v tomto případě mou povinností zajistit plnění spotřebního koše? Ve vyhlášce č. 107/2005 Sb. je definováno: „Typy zařízení školního stravování jsou a) školní jídelna, b) školní jídelna - vývařovna (dále jen ‚vývařovna‘), c) školní jídelna - výdejna (dále jen ‚výdejna‘), d) výdejna lesní mateřské školy.“ Nejsme ani jedno z výše jmenovaných zařízení, tudíž usuzuji, že se tato povinnost na nás nevztahuje?
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
FYKOS je skupina vysokoškolských studentů, kteří si kladou za cíl ve svém volném čase vzdělávat žáky středních škol ve fyzice a přidružených vědních oborech. Každoročně organizují řadu soutěží a dalších akcí popularizujících vědu. Pojďme si společně představit hlavní z nich.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Střední průmyslová škola zeměměřická a Geografické gymnázium Praha, takový je od 1. září 2021 nový název zeměměřické průmyslovky, která však existuje již od roku 1951. K tradičně vyučované geodézii se před necelými dvěma lety připojil i v Česku zcela nový obor – Gymnázium se zaměřením na geografii. Vzhledem k tomu, že škola již delší dobu přemýšlela nad rozšířením nabídky studijních oborů, byla geografie jasnou volbou, a to hned z několika důvodů. Jedná se o fakultní školu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, kolektivního člena České geografické společnosti, a škola je také domovem části organizačního týmu Zeměpisné olympiády či pedagogů z geografické sekce výše zmiňované fakulty.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
M&M je korespondenční seminář pro středoškoláky. To je něco jako celoroční vzdělávací akce (odtud „seminář“) a zároveň soutěž, která se koná na dálku – v dřívějších dobách prostřednictvím dopisů (odtud „korespondenční“), dnes většinou pomocí internetu. Jedná se o volnočasovou aktivitu, na kterou však bývají účastníci někdy omluveni ze školy – podobně jako třeba na matematickou olympiádu.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Odborné vzdělávání musí reagovat na proměnu pracovního trhu, ta je ovlivňována řadou faktorů, jako jsou nové technologie, materiály, zařízení a postupy v průmyslu i ve službách. Uvedené změny generují nové požadavky na kvalifikaci pracovníků a jejich kompetence; vznikají nové profese, stávající profese je často nutné doplnit o kompetence týkající se zejména digitálních technologií, které se stávají běžnou součástí jejich výkonu. Uvedené změny je třeba promítnout jak do soustavy oborů středního odborného vzdělávání, tak do obsahů počátečního i dalšího odborného vzdělávání.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Téma stanovení kritérií pro přijímání žáků k základnímu vzdělání je v oblasti správy školství stále aktuální. Školský zákon1) stojí na kritériu spádovosti dítěte, tj. místa trvalého pobytu.2) Tento článek se zabývá uplatňováním kritéria v podobě testování určitých znalostí a dovedností, testování „školní zralosti“ a podobně, a to jak u soukromých a církevních škol, tak i u veřejných základních škol. Proces přijetí dítěte k základnímu vzdělání začal v některých krajních případech připomínat až přijímací řízení obdobné tomu, jaké vyžadují střední školy s talentovými zkouškami. Všechny tyto přijímací procesy přitom vyžadovaly osobní přítomnost dítěte u zápisu, aby se dítě mohlo „testu školní zralosti“ podrobit.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Mezigenerační vzdělávání považujeme v Post Bellum za jedno z velmi důležitých a aktuálních témat. Mezigeneračnímu dialogu se věnujeme dlouhodobě, je podstatou naší práce s pamětníky a žáky a studenty. V současné době máme na našem Gymnáziu Paměti národa hned dva projekty – Akademii a mezigenerační divadelní dílnu. Abychom vám je trochu přiblížili, přinášíme dvojrozhovor s Tamarou Pomoriški (TP), režisérkou Divadla Paměti národa, a Kateřinou Rettovou (KR), organizátorkou Akademie při GPN.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Do podpory zavedení metod kreativního učení se pustil i Olomoucký kraj. Z Národního plánu obnovy získalo Inovační centrum Olomouckého kraje dotaci na projekt Zvyšování kompetencí aktérů kreativního vzdělávání. Povídali jsme si s koordinátorkou projektu Karolínou Balcárkovou o tom, co olomoucké školy čeká a čeho mohou aktuálně využít.
Vydáno: 21. 02. 2023
  • Článek
Žáci se sociálním znevýhodněním tvoří v českém školství poměrně početnou skupinu, která ale dosud zůstávala spíše opomíjena. Počínaje tímto školním rokem přichází s výraznější podporou několika stovek škol vzdělávajících tyto žáky projekt „Podpora rovných příležitostí“, ve kterém rovněž se školami pilotně ověřujeme nový způsob identifikace žáků se sociálním znevýhodněním – identifikace, která by do budoucna měla pomoci určit, kolik žáků se sociálním znevýhodněním příslušná škola vzdělává, a tak pomoci vytvořit základ pro spravedlivější financování podpory ve vzdělávání těchto žáků.
Vydáno: 21. 02. 2023