Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základních školách: pilotní praxe v projektu "Podpora rovných příležitostí"

Vydáno: 12 minut čtení

Žáci se sociálním znevýhodněním tvoří v českém školství poměrně početnou skupinu, která ale dosud zůstávala spíše opomíjena. Počínaje tímto školním rokem přichází s výraznější podporou několika stovek škol vzdělávajících tyto žáky projekt „Podpora rovných příležitostí“, ve kterém rovněž se školami pilotně ověřujeme nový způsob identifikace žáků se sociálním znevýhodněním – identifikace, která by do budoucna měla pomoci určit, kolik žáků se sociálním znevýhodněním příslušná škola vzdělává, a tak pomoci vytvořit základ pro spravedlivější financování podpory ve vzdělávání těchto žáků.

Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základních školách: pilotní praxe v projektu „Podpora rovných příležitostí“
Doc. PhDr.
Zbyněk
Němec
Ph.D.
katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy; expert NPI pro přípravu reformy
Podpůrná opatření poměrně úspěšně (byť, pravda, s určitou administrativní náročností) fungují zejména ve vzdělávání žáků se zdravotním postižením – má-li škola v běžně třídě například žáka s poruchou pozornosti a hyperaktivitou (ADHD), s lehkým mentálním postižením, s těžkou formou dyslexie nebo třeba s poruchou autistického spektra, je běžnou praxí, že takový žák projde vyšetřením ve školském poradenském zařízení (PPP nebo SPC), které mu doporučí potřebná podpůrná opatření, a škola dostane od státu na základě doporučení i příslušnou finanční dotaci na pokrytí nákladů s realizací podpůrného opatření spojených.
Pokud má ale škola v běžné třídě například žáka z mimořádně chudé rodiny, žijícího na ubytovně neb

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní program EV a jeho tvorba
Upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
Odborný výcvik v kontextu praktického vyučování a druhu práce
Plány činnosti - srpen 2021
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Spolupráce pedagogických pracovníků
Bílá kniha
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia
Evaluace EV ve škole
Školní kurikulum – tvorba ŠVP
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Mediální vzdělávání
Školní družina a kritéria ČŠI
Začínající učitelé
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku

Poradna

Počet žáků ve třídě
Žák v zahraničí
Proplácení nadúvazkových hodin zástupce ředitele základní školy
Uznaní kvalifikace učitelce praktických činností na ZŠ
Navýšení kapacity školní jídelny
Zdanění čerpání fondu u příspěvkové organizace
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Kvalifikace učitelky ZŠ
Uznání kvalifikace na 1. stupeň pro výuku na 2. stupni základní školy
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku
Výuka Aj
Problémy ve třídě
Způsob jmenování zástupce statutárního orgánu
Úvazek učitelky v 1. třídě
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Dozor při odvozu do nemocnice - odborná poradna, odpověď na dotaz
Škola v přírodě
Doprovod do školy
Pobyt žáka v zahraničí