Organizace školy - strana 18

Vydáno: 20. 03. 2023
  • Článek
V šestém díle seriálu si přiblížíme na příkladu Základní školy ve Zdicích, jak je důležité pro úspěšné fungování dílen čtení a kultivování dětského čtenářství budování podnětného čtenářského prostředí ve škole.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Daří se vám učit hrou? V projektovém dni Minus na plus s Amosem se žáci přetahují lanem anebo si zahrají páku. Učí se tím zvládat těžkosti a získávají zkušenost, že sdílená starost je poloviční starost. A není slabost požádat o pomoc. Nevěříte? Tento program je vyhledávaný jak metodiky prevence, tak třídními učiteli.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Jak vypadá vaše ráno, když se nestihnete nasnídat? Nebo když doma zrovna nic není? Daří se vám být přes den produktivní a soustředit se na úkoly, které jsou před vámi? Že ne? Podobně jsou na tom mnozí žáci základních škol. Některé školy proto zavádějí snídaňové kluby, kde mohou děti, pedagogové, ale třeba i rodiče začít den společně se zdravou snídaní a naladit se tak na vyučování. Kluby jako jeden z nástrojů pro školy s vyšším počtem žáků se sociálním znevýhodněním nabízí i projekt Podpora rovných příležitostí v rámci výzvy NPO. Díky této výzvě jich dosud vznikly zhruba tři desítky.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Tématu podpory duševního zdraví a wellbeingu žáků je v poslední době věnována velká pozornost. Pro to, aby mohli žáci ve škole plně rozvíjet svůj potenciál, je klíčové bezpečné školní prostředí a pozitivní klima. Řešení, jak takové prostředí vytvářet a udržovat, školám nabízí finský program KiVa (z finského Kiusaamista Vastaan – „proti šikaně“), který obsahuje konkrétní metodiku, nástroje a postupy, jak účinně předcházet šikaně a jak ji řešit. Program je vědecky ověřený a stojí za ním empirické důkazy o efektivitě z více než 20 zemí světa. V současné době je dostupný na více než tisíci škol z různých zemí, mezi které se nově zařadily také české školy v rámci pilotního ověřování účinnosti programu pod taktovkou neziskové organizace Schola Empirica. Jak program KiVa hodnotí po prvním roce čeští učitelé a jak se mu na českých školách zatím daří?
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Za dveřmi ředitelny se odehrávají často nečekané věci. Pojďme se na některé z nich podívat blíže, vysvětlit si postoje vedení školy a hlavně zdůraznit, na co si dát pozor.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Národní plán obnovy (NPO) díky finanční podpoře, která je s ním spjata, otevřel možnost organizacím i regionům začít vážně směřovat ke kreativnímu vzdělávání. Na začátku své cesty stojí i Královéhradecký kraj, kde byla zřízena pozice regionálního koordinátora kreativního učení. Jaké cíle s sebou tato pozice přináší a proč kraj do nové výzvy vstoupil, nám popsala Ilona Havlíčková z Centra uměleckých aktivit.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Tento článek vznikal v předvánočním období, kdy v Praze poprvé sněžilo. A to mi připomnělo, že období školních lyžařských výcviků se blíží a s ním i otázky na zajištění bezpečnosti žáků.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Díky projektu Obědy do škol, který organizuje MPSV, budou i v aktuálním školním roce zdarma obědvat děti od 3 do 15 let, jejichž rodiče si nemohou dovolit hradit stravné z vlastních zdrojů. Obědy zdarma tak jsou jedním z důležitých opatření, které rodiny a jejich děti ze sociálně slabého prostředí motivuje k účasti v předškolním vzdělávání a přispívá k pravidelné docházce dětí do mateřské školy.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Přemýšlejí děti nad tím, co jedí? Vědí, odkud se vzaly potraviny na jejich talířku? Mají možnost vyzkoušet si přípravu jednoduchého pokrmu? Dáváme jim příležitosti k bližšímu poznávání například jednotlivých druhů ovoce a zeleniny? Mohou je děti s pomocí dospělých samy zpracovat? Následující seriál nabízí inspiraci, jakým způsobem můžeme děti blíže seznamovat s plody a rostlinami, které samy vypěstují.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Tématem článku jsou nové nebo důležité typické činnosti mateřské školy ve 2. pololetí školního roku 2022/2023, jejichž přípravě je vhodné věnovat náležitou pozornost. V případě, že se činnost týká pouze mateřských škol určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Kraj Vysočina je zřizovatelem přibližně stovky příspěvkových organizací, především v oblasti školství, sociálních věcí, kultury a zdravotnictví. Snahou kraje je z pozice zřizovatele vytvářet podmínky pro spolupráci těchto organizací napříč širokým spektrem, tj. odbourávat pověstný resortismus. Vhodnou formou takové spolupráce jeprojektorganizace Vysočina Tourism, která se zabývá cestovním ruchem, určený školám a spočívající v plánování výletů, exkurzí a vzdělávacích aktivit.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Koncem roku 2022 se Etická výchova, obecně prospěšná společnost, transformovala na zapsaný ústav Etická a charakterová výchova. Proč? Protože na charakteru záleží. A jak řekl Učitel národů: „Takový bude příští věk, jak jsou vychováváni příští jeho občané.“
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Přes sedmdesát procent základních škol má za sebou úpravu školních vzdělávacích programů týkající se nové informatiky, digitální kompetence a už sbírá zkušenosti s výukou. Vyplývá to z dotazníkového šetření Národního pedagogického institutu ČR ze září loňského roku. Školy, které už učí, však nadále mohou čerpat podporu, stejně jako ty, které se teprve připravují.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Komponenta 3.1 Inovace ve vzdělávání v kontextu digitalizace z Národního plánu obnovy (v gesci MŠMT) má za sebou první rok čerpání finančních prostředků přidělených školám na digitální technologie. Jak postupovat při závěrečném vyúčtování finančních prostředků za rok 2022 na digitalizaci škol a jak bude probíhat metodická podpora?
Vydáno: 24. 01. 2023
Musí být „svatý týden“ čerpán do 28. 4. 2023, nebo lze čerpat dny svatého týdne až v květnu, např. 9. 5. až 15. 5. 2023?
Vydáno: 16. 01. 2023