Soutěž

  • Článek
Regína Hajná věří, že škola může být místem radosti, vztahů a skutečného růstu. Její hodiny jsou plné emocí, smíchu, divadla i moderních technologií – a děti díky tomu často zapomenou, že se vlastně učí. Namísto známek si odnášejí zážitky, nové dovednosti a pocit bezpečí. Učí srdcem, s jiskrou a nevyčerpatelnou energií, kterou dokáže přenést i na své okolí. Finalistka Zlatého Ámose se netají tím, že za největší ocenění považuje chvíle, kdy jí děti řeknou: „My jsme se vlastně učili, ale vůbec to tak nevypadalo.“ A když jí pak ke Dni učitelů připraví korunovaci se šerpou „Pro nás jste Zlatý Ámos vy“, ví, že její práce má hluboký smysl.
  • Článek
Finalistka ankety Zlatý Ámos Petra Hrubá ze ZŠ a MŠ Bohdalice působí na své žáky jako živel – v tom nejlepším slova smyslu. Je pro ně nejen učitelkou, ale i oporou, parťákem a inspirací. Věří v sílu důvěry, humoru, zážitků i pravidel, která dávají smysl. Češtinu učí se stejným nadšením a nadhledem, jako se svými žáky sjíždí řeku, slaňuje lanové parky nebo běhá češtinářské šifrovačky v zámecké zahradě. V rozhovoru mluví otevřeně o radosti z práce, která má smysl, ale i o tom, proč je někdy potřeba dát výkon stranou a upřednostnit srdce.
  • Článek
Eliška Havránková, vítězka Global Teacher Prize Czech Republic 2025, učí odborný výcvik uměleckých řemesel na Akademii Světlá nad Sázavou. Porotu zaujala svým inovativním přístupem k výuce, propojením tradičního řemesla s moderními technologiemi i schopností vést studenty k samostatnosti a odvaze tvořit. V rozhovoru vypráví, proč věří víc v inspiraci než v dril, co ji nejvíc dojímá na práci jejích žáků i proč by si znovu bez váhání vybrala právě zlatnictví.
  • Článek
Potenciál 3D tisku je fascinoval odmalička. Nyní, v 17 letech, vymysleli dva studenti, ekologie, jak svůj zájem proměnit v byznys a „odlehčit planetě“. Maximálně udržitelné podnikání vyneslo Jaroslavu Novotnému a Michalu Fossatimu nejenom první zisky, ale také titul JA Studentská firma roku 2024/2025 a účast na evropském veletrhu studentských firem v Athénách. Ve firmě Prismatica, kterou založili na začátku školního roku 2024/2025, se spolužáci z Prague British International School věnují 3D tištěným produktům s osobitým designem. Filament pro 3D tisk si díky vlastní technologii vyrábí z použitých PET láhví.
  • Článek
„Škola není cíl, ale začátek cesty,“ říká s úsměvem učitel biologie a milovník ornitologie Denis Urbanský ze Slezského gymnázia v Opavě, který postoupil do finále ankety Zlatý Ámos 2025. V rozhovoru odkrývá, proč je pro něj humor stejně důležitý jako respekt, proč se nebojí improvizovat a proč je důvěra tím nejpevnějším základem kvalitní výuky. Ať už jste v praxi dlouhá léta, nebo teprve hledáte svou učitelskou cestu, jeho myšlenky, nadhled a lidskost jsou inspirací, která má přesah daleko za zdi školní budovy.
  • Článek
Klára Goišová učí srdcem i rozumem. Její žáci o ní mluví s láskou, s úctou i s lehkým úsměvem – jako o paní učitelce, která se směje, naslouchá, podporuje a věří. Sama říká, že jejím úkolem není vést děti za ruku, ale jít kousek vedle nich, připravená podržet, když zakolísají. V rozhovoru otevřeně mluví o své cestě, pochybnostech i velké radosti ze společně prožívaných okamžiků.
  • Článek
Dotazníkové šetření ČŠI provedené napříč našimi školami u ředitelů, pedagogů i zákonných zástupců přineslo jedno jasné zjištění týkající se změny v soutěžích. A proto je namístě se ptát, jaká změna by to měla být a čeho by se měla týkat.
  • Článek
S Hankou Matoušů, ředitelkou Global Teacher Prize Czech Republic (GTP CZ), si povídal Daniel Pražák. Rozhovor vyjde také jako listopadový díl podcastu Hovory z kabinetu.
  • Článek
Celostátní finále 30. ročníku soutěže odborných znalostí a dovedností Autoopravář Junior 2025 proběhlo ve dnech 7.–9. dubna 2025 v prostorách společnosti ŠKODA AUTO, a. s., v Kosmonosech. Odborně zaměřená soutěž pro studenty středních škol, která propojuje střední odborné vzdělávání s praxí v automobilovém průmyslu, letos přivítala rekordní počet soutěžících – a poprvé v historii se do finále probojovaly i dívky. Premiéru měla také nová kategorie EV technik, zaměřená na elektromobilitu a práci s vysokonapěťovými systémy.
  • Článek
Jak se z člověka ze soukromého sektoru stane oblíbená učitelka technických předmětů a finalistka Zlatého Ámose? Lucie Zyková je důkazem, že když spojíte empatii, humor, odborné znalosti a schopnost naslouchat, může mít i chlapecká třída vlastní dirigentku rockového orchestru. „Když jsem si poprvé stoupla před třídu a uviděla obličeje žáků, věděla jsem, že je to výzva. Nesmí poznat, že mám větší strach než oni!“
  • Článek
Lukáš Knaute ze Základní školy Sezemice letos získal srdce poroty i dětí. Odnesl si titul Zlatý Ámos i Dětský Ámos. Není divu. Jeho přístup k žákům je laskavý, respektující a zároveň plný nápadů, které výuku proměňují v inspirativní dobrodružství. V rozhovoru prozrazuje, proč považuje za důležité psát každému žákovi osobní hodnocení nebo jak vzniká třídní knížka pohádek, a vysvětluje, proč je pro něj klíčový otevřený dialog s rodiči.
  • Článek
Moderní dějiny nejsou jen učivem. Jsou výzvou k interpretaci, otázkou postoje, tréninkem kritického myšlení. Mezinárodní soutěž Never again! nabídla studentům příležitost formulovat vlastní výklad věty „Už nikdy více“ – a ukázala, že když mladým lidem důvěřujeme, vytvoří obsah, který rezonuje i v nejvyšších patrech politiky.
  • Článek
„Látku umí vysvětlit velmi jednoduše a pochopitelně. Motivuje své žáky k nejlepším výsledkům, neshazuje je, když se jim něco nepovede.“ Tak podle studentů učí Jaromír Tomčík z prostějovské Střední odborné školy podnikání a obchodu, který uspěl v konkurenci více než dvou set nominovaných a jako jeden ze tří laureátů získal titul Ekonomický Ámos. Odborná porota v soutěži, kterou pořádá Institut ekonomického vzdělávání (INEV), již potřetí vybírala pedagogy, kteří významně přispívají k rozvoji finanční gramotnosti. Zajímalo nás, jak inovativní výuka oceněného učitele ekonomických předmětů vypadá v praxi.
  • Článek
Středoškolská literární soutěž Max&Franz vyhlašuje druhý ročník, první v počtu zájemců předčil očekávání.
  • Článek
Laureátka loňské ceny GTP ČR Pavlína Moravcová v následujícím rozhovoru prozrazuje, proč považuje vztahy mezi učitelem a žákem za klíčové, jak se jí osvědčilo odbourávání soutěživosti ve výuce a proč věří v respektující přístup namísto řízení a manipulace. Sdílí také svůj pohled na největší výzvy současného školství a tipy, jak si udržet motivaci i v náročných dnech.
  • Článek
Dům zahraniční spolupráce (DZS) už posedmé ocenil projekty, které díky mezinárodní spolupráci posouvají vzdělávání vpřed. Ocenění, která nesou název Ceny DZS, zviditelňují nejen úspěšné iniciativy, ale také motivují další organizace k zapojení do mezinárodních vzdělávacích aktivit.
  • Článek
Vítěz posledního ročníku ceny Global Teacher Prize ČR Karel Gamba vnímá učitelství jako cestu plnou objevování, výzev i hlubokých otázek. V našem rozhovoru mluví o inspirativních žácích, roli kritického myšlení, ale i o tom, jak překonával syndrom vyhoření. Dozvídáme se, jak se dostal k výuce, co ho formovalo, co považuje za nejtěžší na profesi učitele, ale například i to, jak vnímá aktuální situaci kolem kněze Marka Orko Váchy, který byl odvolán z funkce vikáře.
  • Článek
Soutěže a soutěžní přehlídky, ať již organizované spolkem Umělecká rada ZUŠ ČR (za podpory MŠMT), případně další národní nebo i mezinárodní umělecké soutěže, jsou nedílnou součástí vzdělávání žáků uměleckých škol.
  • Článek
Olga Kovaříková, učitelka z Přerova nad Labem, získala třetí místo v soutěži Global Teacher Prize Czech Republic. Svou cestu k ocenění nevnímá jako osobní úspěch, ale jako potvrzení, že učení může být radostné a inspirativní. V rozhovoru vypráví o těžkých začátcích, přístupu k hodnocení i o tom, proč si myslí, že děti nepotřebují perfektní výsledky, ale důvěru a prostor objevovat svět. „Moje hodiny nejsou dokonalé, ale snažím se vytvořit podmínky, kdy se děti nebojí ptát a bádají,“ říká.
  • Článek
Letošní laureátka ceny Gratias Tibi Veronika Dušková se věnuje osvětě o ekologických tématech, především o problémech spojených s rychlou módou. Své zkušenosti a tipy na udržitelný způsob života sdílí prostřednictvím sociálních sítí a přednášek, které získávají zájem nejen mladých, ale i široké veřejnosti. V rozhovoru prozradila, jak se její projekt VEDU clothing dostal na veřejnost a jak se jí podařilo propojit zábavu s vážným tématem ochrany planety.