Maturitní zkouška
Forma konání profilových zkoušek musí být stanovena 7 měsíců před konáním první profilové zkoušky. Dle legislativy ředitel školy stanoví témata a zkušební úlohy písemné zkoušky a způsob jejího konání. Dále dle legislativy se zkoušky profilové části maturitní zkoušky se konají formou:
vypracování maturitní práce a její obhajoby před zkušební maturitní komisí,
ústní zkoušky před zkušební maturitní komisí,
písemné zkoušky,
písemné práce,
praktické zkoušky, nebo
kombinací dvou nebo více forem podle písmen a) až e).
Pokud ředitel školy stanoví pro konání zkoušek z dalších zkušebních předmětů kombinaci 2 forem uvedených v § 15 až 18 vyhlášky o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou a postupuje se při konání jednotlivých částí zkoušky podle ustanovení této vyhlášky vztahujícího se k příslušné formě zkoušky, může být část písemné části v rámci praktické zkoušky zpracována i formou testových otázek?
MŠMT vydává aktualizovanou metodiku v reakci na novelu školského zákona a vyhlášky v roce 2025. Prostřednictvím této metodiky MŠMT shrnuje informace týkající se ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou a provedené změny.
Může být jmenován předsedou maturitní komise a komisařem vysokoškolský učitel vykonávající přímou pedagogickou činnost 15 let na VŠ, který učí na střední škole 3 roky? Obornou kvalifikaci v příslušném oboru splňuje.
Existuje zákonná lhůta, kdy nejpozději musí ředitel školy studentům zveřejnit konkrétní rozpis – harmonogram ústních maturitních zkoušek? Studenti sice 2 měsíce před konání MZK vědí, kdy budou školní maturity začínat a kdy končit, ale nevědí, který konkrétní den/termín přijde právě na ně?
Mohu spojit do jedné učebny na písemnou práci maturitní zkoušky z Čj studenty gymnázia a SOŠ (dva různé obory), když mají různá zadání, ale stejnou časovou dotaci?
Prosím kdo tvoří maturitní komisi a jaká jsou hlasovací práva jednotlivých členů?
- Článek
Změny za období březen 2025 Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Zákon č. 35/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance Č. 35/2025 Sbírky...
- Článek
Ve Škole da Vinci věříme, že inovace ve vzdělávání jsou klíčem k rozvoji studentů i celého školského systému. Přestože jsou všechny aktivity, které ve škole realizujeme, plně v souladu s rámcovými vzdělávacími programy, naši studenti často při přijímacím řízení na vysoké školy narážejí na různé administrativní překážky. Univerzity např. vyžadují dokumenty potvrzující informace, které již vyplývají z platné legislativy, nebo nastavují podmínky přijímacího řízení způsobem, který jde přímo proti principům kurikulární reformy či prokazuje základní neznalosti školského zákona. Protože chceme našim studentům usnadnit cestu na vysoké školy a zároveň přispět k lepšímu sladění středoškolského a vysokoškolského vzdělávání, rozhodli jsme se nenechat si problém pro sebe a podniknout kroky k jeho řešení.
Přesto že, alespoň pokud vím, většina středních škol zůstala u bodového hodnocení maturitní zkoušky z českého i cizího jazyka, tak jak bylo nastaveno Cermatem (pro písemnou a ústní část společné části maturitní zkoušky) i po její změně na profilovou část. Rozhodli jsme se vrátit zpět a sjednotit způsob hodnocení u všech částí profilové maturitní zkoušky a upustit od bodového hodnocení. Jak konstatuje vyhláška č. 177/2009 Sb. i její metodický výklad: „…Stanovením kritérií můžete (nikoli musíte nebo doporučujeme) určit princip bodového hodnocení, …“. Zajímala by mne potenciální rizika a doporučení z hlediska legislativy a její praxe. Na co si dát pozor? Skutečnosti, že bude jednak třeba zachovat poměr 40 : 60 %, a jednak výsledná hodnocení řádně odůvodnit, jsem si vědom.
Jsme odborná škola, v ŠVP máme výstup AJ v ústní části profilové zkoušky B1/B2 (nižší úroveň) a B2/C1 (vyšší úroveň). V RVP je úroveň B1. Mohu já, jako ředitelka školy, požadovat pro nahrazení certifikát na úrovni B2?
Má stejně jako v předešlém školním roce na základě Opatření obecné povahy z 27. 11. 2023 žák ukrajinské národnosti, který přišel do České republiky v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na Ukrajině, redukovaný nejnižší počet slov v písemné práci z českého jazyka (200 slov) a právo předložit seznam četby pouze s 15 tituly?
Platí toto opatření i pro letošní školní rok, nebo bude vydáno jiné, popř. bude platit, že letošní ukrajinští maturanti již toto zvýhodnění mít nebudou?
Na našem Gymnáziu se povinně maturuje z dvou předmětů profilově, tj. se povinně skládá maturitní zkouška ze 4 předmětů. V zákoně je dáno, že je možné nahradit jednu povinnou zkoušku z cizího jazyka pouze v případě, že koná žák povinnou profilovou zkoušku alespoň ze 4 předmětů. Mám nyní tři otázky. -Pokud si u nás na škole žák zvolí ve státní části matematiku, nelze mu uznat v profilové části zkoušku z cizího jazyka jako povinnou v žádném případě, i kdyby měl další profilové zkoušky nepovinné. Je to tak? -Pokud si žák na naší škole zvolí matematiku ve státní části, v profilové maturuje například z ČJ, ZSV a INFORMATIKY, lze uznat certifikátem anglický jazyk jako nepovinnou zkoušku?
Žák střední školy v jarním řádném termínu nebyl u maturitní zkoušky úspěšný ze dvou předmětů, a ani v podzimním opravném termínu není opět úspěšný ani z jednoho předmětu, který opakoval. Jak bude vypadat jeho druhý opravný termín MZ, který se uskuteční až následující školní rok v jarním období? Bude znova opakovat jen neúspěšně opakované dva předměty nebo si zopakuje celou maturitní zkoušku včetně dříve úspěšně provedených didaktických testů nebo praktické zkoušky?
- Článek
Změny za období červen až srpen 2024 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Nařízení vlády č. 110/2024 Sb., kterým se mění nařízení...