Fondy
Jsem základní škola. Chtěli bychom založit transparentní účet, který by sloužil třídním fondům. Rodiče by měli přehled o hospodaření a je pohodlnější peníze posílat na účet než vybírat hotově do třídního fondů. Dále bychom účet využívali k financování příspěvků, např. Dobrého anděla. Nechceme ale zakládat spolek při škole. Může škola založiz takový účet nebo účty pro každou třídu zvlášť? Může být účet zřízen např. jako účet třídního fondu školy? Mohli by být správcem účtů třídní učitelé?
- Článek
České mateřské a základní školy mají poslední příležitost využít finanční podporu z Operačního programu Jan Amos Komenský (OP JAK). Tyto tzv. šablony, které školám poskytují peníze z evropských fondů, představují konkrétní možnost, jak školám pomoci zlepšit výukové procesy a vybavit je potřebnými nástroji pro efektivnější vzdělávání. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) ve spolupráci s Českou školní inspekcí (ČŠI) vytipovalo několik oblastí, kde mohou školy tyto finanční prostředky cíleně využít.
- Článek
Zkušenost s vlastními dětmi a současná učitelská praxe na základní škole mě vedou k tvrzení, že prvostupňové dítě může mít v třídním kolektivu dobré postavení bez ohledu na ekonomické poměry, ze kterých pochází, a na úroveň vzdělání svých rodičů. Mladší děti se obvykle kamarádí se spolužákem, který je jim příjemný, je zábavný, nekonfliktní nebo v něčem přínosném vyniká, ať už je to sport, hudba, nebo cokoli jiného. Míru oblíbenosti v třídním kolektivu nijak zásadně neovlivňují jeho školní výsledky ani úroveň materiálního zázemí.
V roce 2022 naše škola skončila ztrátou. V rezervním fondu jsme neměli žádné prostředky. V červenci nám náš zřizovatel poukázal mimořádný příspěvek na úhradu ztráty. Jak mám toto zaúčtovat? V roce 2023 mám po schválení účetní závěrky vytvořený účetní doklad MD 432/D 431.
Jsme nestátní nezisková organizace, škola a máme rezervní fond, do kterého vkládáme zlepšený/zhoršený HV. Nyní ho máme dost vysoký a chceme čerpat na další rozvoj (odměny, nákup nábytku do tříd). Můžeme ho čerpat v průběhu roku, nebo máme počkat, až spadne HV do ztráty a tím snížit rezervní fond? Zřizovatel je církev.
- Článek
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy opět z fondů EU podpoří mateřské a základní školy v celé republice. Ve vyhlášené výzvě Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Šablony III je připravena částka 3 mld. Kč.
Programy podpory ICM v letech 2011 – 2015 byly součástí Programů státní podpory práce s dětmi a mládeží na léta 2011 – 2015.
- Článek
Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání vyhlásil dne 23. června 2016 velmi žádanou výzvu na šablony pro mateřské a základní školy. Pro realizaci projektů v rámci šablon je vyčleněno 4,5 miliardy korun. Projekty v první vlně šablon mohou realizovat školy bez rozdílu velikosti podle svých potřeb v období 2016–2019.
- Článek
Ráda bych pořídila učitelům do sborovny malou kuchyňskou linku. Stávající uspořádání (mikrovlnka na lednici, konvice na nízkém stolku, nádobí v neodpovídající skříni aj.) je nevyhovující. Lze její pořízení financovat z FKSP (dle § 4 odst. 3 vyhlášky)?
- Článek
Jsme příspěvková organizace zřízená krajem, zaměstnancům přispíváme z FKSP na penzijní připojištění, ale náklady na bankovní poplatky za bezhotovostní převod necháváme proplatit zaměstnancům. Poplatky nesmí být nákladem FKSP a při 70 zájemcích o příspěvek 12x ročně by tento poplatek zatížil rozpočet školy (6 000 Kč). Tento postup máme uveden ve vnitřní směrnici, která je projednána s odborovou organizací. Nyní si jeden zaměstnanec na proplácení poplatku stěžuje a požaduje vysvětlení, na základě čeho jsme to dali do směrnice. Je tento postup nesprávný?
- Článek
Jsme škola, příspěvková organizace zřízená krajem. Dáváme do výpůjčky 2 třídy ZUŠ, která má stejného zřizovatele. V tomto případě dochází vlastně k refundování nákladů na energie, služby atd. To znamená, že si např. náklady na elektrickou energii snižujeme o náklady, které vznikly ZUŠ. Problém je ovšem se službami, kam dáváme poměrné náklady na mzdu uklízečky, včetně odvodů na sociální, zdravotní, zákonné pojištění a FKSP. Můžeme si tyto refundované náklady na FKSP dávat do přídělu FKSP? (Vždyť např. refundované náklady na sociální pojištění také zůstávají sociálnímu pojištění, i když naše náklady na sociální pojištění jsou o to nižší.) Můžeme si jednoduše nechat refundovanou částku na FKSP v tomto fondu? Ve službách se náklady sníží.
- Článek
Realizace projektů Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost pro základní a střední školy pod názvem „EU peníze školám“ již značně postoupila. Proto bude tento článek věnován zkušenostem z administrativních kontrol monitorovacích zpráv a z realizovaných kontrol na místě. Zaměříme se na nedostatky a chyby především ve výstupech jednotlivých šablon, ale také v dalších podkladech, které realizaci výstupů dokládají. Pro příjemce v oblasti podpory 1.5 EU peníze středním školám je tento článek důležitým vodítkem, které jim pomůže vyvarovat se podobných chyb.
- Článek
Čerpání z FKSP PaedDr. Jan Mikáč 1. Je možné z FKSP vyplatit peněžní dar propuštěným zaměstnancům?2. Je možné z FKSP zaplatit odměnu za práci předsedovi ZO ČMOS?3. Je možné...
- Článek
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy (dále jen „NAEP“) vznikla v roce 2007 jako součást Domu zahraničních služeb (dále jen „DZS“). Agentura koordinuje evropské vzdělávací programy v české republice a ve svěřených oblastech zprostředkovává čerpání prostředků Evropské unie. Pravidelně seznamuje veřejnost s možnostmi vzdělávání v zahraničí, zejména v Evropské unii. Mezi úkoly agentury dále patří pořádání kurzů a seminářů či propagace českého školství v zahraničí.
- Článek
Dar z fondu kulturních a sociálních potřeb Blažena Petrlíková Příspěvková organizace vede účetnictví, není plátcem DPH, zřizovatelem je město. Ve vnitřní směrnici má organizace pokyn k poskytnutí věcného daru...
- Článek
Jsme střední škola, příspěvková organizace zřízená krajem. Hotovostní výdaje a příjmy z fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) probíhají přes pokladnu školy, protože FKSP vlastní pokladnu nemá. Můžeme vyúčtování těchto výdajů a příjmů z FKSP přes pokladnu školy provádět např. jednou za kalendářní čtvrtletí? Jedná se nám o úsporu nákladů za poplatky z účtu. Stejně tak poplatky a úroky z účtu FKSP, které se také převádějí na účet školy, neboť FKSP tyto náklady nezatěžují.
- Článek
Jsme škola, příspěvková organizace s vlastní školní jídelnou, zřizovatelem je kraj. Přispíváme na obědy a večeře zaměstnanců. Je možné přispívat na ně z FKSP odlišnou částkou?
- Článek
Celková výše darů z FKSP může činit nejvýše 15 % ze základního přídělu. Nevyčerpanou část limitu lze převádět do dalšího roku pro stejný účel, a to nad stanovený limit. Od kterého roku je možné částku takto načítat (toto ustanovení bylo i ve staré vyhlášce z roku 1989)?
- Článek
Jsme základní škola zřízená městem. Nejsme plátci DPH. V příštím roce organizujeme zájezd pro naše zaměstnance do zahraničí. Smlouvu s CK jsme uzavřeli již letos. Letos nám také přijde faktura na částečné zaplacení zájezdu. Může být tato faktura zálohová a následně v roce 2011 vyúčtovaná? V případě, že to nelze, je možno zaplatit fakturu – daňový doklad, třeba jako první splátku odpovídající 40 % celkové částky zájezdu? Popřípadě prosím o radu, jak jinak problém řešit.
- Článek
Dary u příležitosti životního výročí, ukončení pracovního poměru, narození dítěte David Borovec Jsme škola. Existuje možnost uhradit kytičku nebo malý dárek (např. z FKSP) při životním jubileu, ukončení pracovního...