• Oblíbené
  • Poznámka

Vyhlášení třetí vlny šablon pro mateřské a základní školy je tady!

Vydáno:

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy opět z fondů EU podpoří mateřské a základní školy v celé republice. Ve vyhlášené výzvě Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Šablony III je připravena částka 3 mld. Kč.

Vyhlášení třetí vlny šablon pro mateřské a základní školy je tady!
Mgr.
Lucie
Karešová
tajemnice Odboru administrace zjednodušených projektů, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Šablony III navazují na předchozí šablony z roku 2018 (Šablony II) a z roku 2016 (Šablony I). Kontinuálně je zachována většina podmínek z předchozí výzvy Šablony II, avšak blížící se konec operačního programu a s ním i časové a finanční limity se promítají i do šablon.
Mateřské a základní školy mohou předkládat své žádosti do vyčerpání alokace, nejpozději však do 29. června 2021 do 14:00 hodin.
Začátek realizace projektu je možné nastavit od 1. srpna 2020 (vždy jako první kalendářní den měsíce), a to nejdříve po konci realizace projektu v II. vlně šablon, pokud takový projekt škola má.
Z důvodu současné mimořádné situace je možné prodloužit projekt v II. vlně šablon o počet dnů uzavření školy a v takovém případě se mohou projekty školy z II. a III. vlny šablon překrývat právě o počet dnů uzavření školy. Důležité však je, že se v době realizace nesmí překrývat stejná aktivita ze dvou projektů – vždy je v době překryvu dvou projektů nejprve nutné dokončit realizaci konkrétní aktivity z II. vlny šablon (např. doučování) a teprve potom začít s realizací té samé aktivity (doučování – pokud je zvoleno) z navazujícího projektu v III. vlně šablon.
Žádost o podporu je možné do III. vlny šablon podat ihned, aniž by se škola rozhodla, zda požádá, nebo nepožádá o prodloužení současného projektu. Prodloužení projektu v II. vlně šablon tedy může nastat později než podání žádosti o podporu do III. vlny šablon.
Jaké jsou základní podmínky výzvy?
*
Princip šablon zůstává naprosto stejný – škola si vybírá aktivity z připravených šablon do výše svého maximálního rozpočtu. Během realizace aktivit škola dokládá výstupy jednotlivých aktivit – po schválení výstupu ze strany MŠMT jsou celkové náklady na danou aktivitu považovány za způsobilé. Ze strany MŠMT nejsou kontrolovány účetní doklady, zároveň není nutné zřizovat samostatný projektový účet.
*
Obdržené finanční prostředky lze využít napříč šablonami, tzn. že při samotné realizaci aktivit není nutné dodržovat výši celkových nákladů pro každou jednotlivou šablonu. Rozložení nákladů a využití finančních prostředků je plně v kompetenci školy.
*
S ohledem na konec operačního programu je možné projekty realizovat do 30. června 2023. V současné době je připravován navazující operační program a s ním i pokračování podpory školám prostřednictvím šablon.
*
Délku realizace projektu si škola volí podle svého uvážení v rozmezí 12–24 měsíců.
*
Minimální výše dotace je 100 000 Kč a maximální dle vzorce 200 000 Kč pro školu (MŠ/ZŠ) + 1 500 Kč na dítě/žáka. Počet žáků je stanoven podle statistického výkazu škol k 30. 9. 2019 a je zveřejněný přímo u výzvy. Počet žáků k 30. 9. 2020 bude možné uplatnit, až bude zveřejněn nový seznam škol s počty žáků – přímo u výzvy budou tyto počty zveřejněny na přelomu listopadu/prosince 2020.
*
Zálohová platba je opět ve výši 100 % a tato celá částka bude školám zaslána po vydání právního aktu. Pokud je škola zřízena obcí, je finanční částka zasílána prostřednictvím kraje a následně prostřednictvím obce. Pokud je škola zřízena svazkem obcí nebo krajem, obdrží ji škola prostřednictvím svého zřizovatele. Soukromé, církevní školy a školy zřízené MŠMT obdrží zálohovou platbu přímo z MŠMT.
*
Škola si musí zvolit dvě povinné šablony – jednu dle výstupu z dotazníkového šetření (jako doposud), druhou, povinnou šablonou pro mateřské a základní školy je „Projektový den ve výuce“. Na rozdíl od II. vlny šablon je projektový den ve výuce definován i obsahově se zaměřením polytechnické a environmentální vzdělávání, na podporu podnikavosti a na kariérové poradenství. Podrobný popis obsahu je uveden přímo v šabloně.
Jaké jsou podporované aktivity?
*
Z personálních šablon jsou k dispozici školní asistent, speciální pedagog, školní psycholog, sociální pedagog, chůva a školní kariérový poradce. „Speciální“ školy (zřízené dle § 16 odst. 9 školského zákona) nemohou využít personální šablony zaměřené na podporu inkluzivního vzdělávání. Z personálních šablon tak mohou využít chůvu (MŠ) a školního kariérového poradce (ZŠ). Stejně jako v II. vlně šablon je jedna personální šablona nastavena na úvazek 0,1/měsíc (vyjma psychologa – ten je opětovně ve výši 0,5 úvazku/měsíc).
*
Pro vzdělávání pedagogů jsou zařazeny tři šablony: sdílení zkušeností pedagogů prostřednictvím návštěv (pro MŠ i ZŠ), tandemová výuka (pro ZŠ) a nová šablona zahraničních stáží (pro MŠ i ZŠ).
*
Pro rozvoj počítačových dovedností je nabízena šablona využití ICT ve vzdělávání.
*
Pro obohacení výuky je kromě povinného projektového dne ve výuce možné si vybrat projektový den mimo školu, ve kterém si škola sama stanovuje témata. Jako extrakurikulární aktivity jsou nabídnuty kluby pro žáky v několika variantách včetně nové varianty ICT a doučování žáků ohrožených školním neúspěchem.
*
Mateřské i základní školy si mohou volit šablonu tematických setkávání s rodiči, v jejímž rámci mohou uspořádat i komunitně osvětové setkání ve škole a blízkém okolí.
Jak si připravit aktivitu zahraničních stáží?
*
Zahraniční stáže jsou určeny pro pedagogické pracovníky mateřských i základních škol.
*
Na stáž je možné vyjet do všech zemí EU a dále do Velké Británie, Norska a na Island.
*
Stáže mohou být zaměřeny na aktuální témata, která školy řeší, zvláště s přihlédnutím ke společnému vzdělávání dětí a žáků. Stáže nesmějí být cíleně zaměřeny na zvyšování jazykových kompetencí pedagogů (na jazykové kurzy).
*
Stáže musejí probíhat ve školách či organizacích věnujících se vzdělávání dětí/žáků a za tím účelem je třeba uzavřít smlouvu s daným subjektem.
*
Stáž musí trvat min. pět dní s průměrným počtem šest hodin denně (tj. minimálně celkem 30 hodin stáže pro jednoho pedagoga.
*
Základní údaje ke stáži je třeba zadat do kalkulačky indikátorů, protože pro výpočet celkových nákladů na stáž je důležitý nejen počet stážistů a počet dní, ale i země stáže a vzdálenost od školy. Teprve po výpočtu finančních nákladů na stáže v kalkulačce je možné volit příslušnou šablonu v IS KP14+.
A co indikátory?
*
Nastavení indikátorů je v principu stejné jako v II. vlně šablon.
*
Ke každé šabloně náleží číselné vyjádření výstupu = výstupový indikátor (např. 54000 – počet podpořených osob). Pokud škola realizuje šablonu, potom je výstupový indikátor splněn okamžikem úspěšného ukončení aktivity. Pokud by škola aktivitu z jakéhokoliv důvodu nerealizovala, potom bude vracet finanční prostředky za tuto aktivitu zpět MŠMT a zároveň nebude splněn výstupový indikátor (nesplnění není sankcionováno!).
*
V projektu je nutné stanovit i výsledkové indikátory v souvislosti se zvolenými šablonami – výsledkové indikátory zůstávají stejné jako v II. vlně šablon: 52510 (pedagogové, kteří uplatňují získané poznatky a dovednosti ve své praxi), 60000 (pedagogové, kteří se vzdělávali minimálně 24 hodin) a 51010 (škola jako příjemce dotace, ve které se díky finanční podpoře zvýší kvalita výchovy a vzdělávání). Nesplnění výsledkových indikátorů je sankcionováno – výše sankcí jsou uvedeny v právním aktu.
*
Nastavení výsledkových indikátorů do žádosti o podporu je velmi dobře vysvětleno v kalkulačce indikátorů na listě Souhrn přímo u jednotlivých indikátorů, případně se lze také poradit na konzultační lince pro šablony.
Nejste v tom sami!
Veškeré informace k Šablonám III najdete u výzev 02_20_80 (pro všechny kraje vyjma hl. m. Praha) a 02_20_81 (pro Prahu) na webu operačního programu https://opvvv.msmt.cz/aktualni-vyzvy.
S dotazy k aktivitám, podmínkám výzvy, vyplňování žádostí o podporu nebo k realizaci aktivit se můžete obrátit na oficiální konzultační linku MŠMT pro šablony každý pracovní den od 9 do 15 hodin na tel. 234 814 777 nebo e-mailem na dotazyzp@msmt.cz.
S výběrem aktivit a sestavením projektu školám dlouhodobě pomáhají krajská pracoviště Národního pedagogického institutu (bývalý NIDV) nebo místní akční skupiny (MAS) v daném území.

Sdílení dokumentu

Poznámka k dokumentu