Kalendář - strana 217
Na vzdělávacím festivalu PREF (Prague Education Festival) EDUin na hlavním slavnostním večeru vyhlásil projekty, které považuje za nejdůležitější inovace pro budoucnost českého vzdělávání. Vybíral z oceněných projektů všech proběhlých šesti ročníků ceny EDUína.
V pátek 22. listopadu se uskutečnilo výroční setkání členů Digikoalice, které zorganizovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Digikoalice je platforma MŠMT, která v současné době propojuje 185 organizací, jejichž společných cílem je rozvoj digitálního vzdělávání v Česku.
Pocit únavy, fyzické i duševní vyčerpání, nechuť do práce nebo cynismus a hněv vůči žákům. To všechno cítí až čtvrtina učitelů.
„Přála bych si, aby se svoboda ve vzdělávání podle potřeb každého člověka stala realitou. Doufám, že si to život (a mladá generace) vynutí.“
Vylít na sebe kýbl ledové vody, sníst co nejvíce skořice, tančit v otevřených dveřích jedoucího auta nebo spolknout tabletu do myčky na nádobí. To jsou jen příklady některých výzev (tzv. challenges), které se pravidelně objevují na sociálních sítích. Některé z nich jsou pozitivní, jiné mohou být vtipné, mnoho z nich je však nebezpečných, a to až smrtelně.
Soutěž Společně otevíráme data Nadace OSF je jediná soutěž pro aplikace postavené na otevřených datech v Česku. Jejím smyslem je podpořit vznik nových služeb pro veřejnost a zviditelnit společenský a ekonomický potenciál otevřených dat a open source technologií. Ocenění získávají aplikace, které přispívají k většímu zapojení jednotlivců do veřejného dění, pomáhají lidem v každodenním životě, vnášejí transparentnost do fungování veřejné správy, kombinují využití otevřených dat a open source nebo upozorňují na významný společenský problém. Letos Nadace OSF uspořádala už 7. ročník soutěže. Vyhlášení vítězů proběhlo 26. listopadu v novém coworkingovém prostoru WeWork.
Mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků
Ve středu 27. listopadu od 17 hodin se v Modřanském biografu uskuteční slavnostní prezentace projektu Příběhy našich sousedů, který dětem přibližuje vzpomínky deseti proslulých i méně známých pamětníků z Prahy 12, jejichž životy významně ovlivnily dějinné události 20. století, které se odehrály na území České republiky.
Je patrně drzost od nevyučujícího dětského psychologa klást následující otázku: Proč jsou fyzika a chemie ve škole důležitější předměty než hudebka a výtvarka nebo tělocvik? A co takové „ruční práce“ nebo etická výchova? Už vůbec si netroufám zeptat se, proč musí být povinná matematika u maturity. Kdo to tak rozhodl? Jaké jsou pro to odborné pedagogické důvody?
Česká školní inspekce zveřejňuje tematickou zprávu, která je souhrnným výstupem inspekční činnosti zaměřené na vzdělávání v tématech souvisejících s bezpečností v dopravě na základních školách ve školním roce 2018/2019.
Projděte si unikátní mapu vzdělávacích podmínek v Česku
Učitelům chybí zpětná vazba
Podle ředitelů školek rodiče nemají o vánoční provoz zájem.
Jak inkluzi zvládají učitelé a jak rodiče?
Celkem 1381 výtvarných děl přišlo do soutěže, kterou vyhlásil Řídicí orgán Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání. Úkolem soutěžících z řad žáků ZŠ, gymnázií a ZUŠ bylo co nejlépe vystihnout, co pro ně znamená heslo „Škola hrou“, které je neodmyslitelně spjaté s osobností Jana Amose Komenského. Ti nejlepší byli oceněni hodnotnými cenami, které jim 28. listopadu 2019 předal náměstek pro řízení sekce EU a ESIF Václav Velčovský v rámci Výroční konference OP VVV.
Pedagogičtí a sociální pracovníci, zástupci veřejného a neziskového sektoru i podnikatelé a zájemci z řad veřejnosti se sešli ve čtvrtek 28. listopadu v Centru současného umění DOX v Holešovicích na odborné konferenci nazvané Osobní prosperita – cesta udržitelného rozvoje společnosti. V programu zaměřeném zejména na prevenci a zmírňování následků chudoby se účastníci seznámili s principy budování osobní prosperity a s kultivací výuky zdravých finančních návyků napříč generacemi. Oznámen byl vznik nové nezávislé platformy „Naše peníze“. Zásadním tématem byla také integrace mladých lidí z dětských domovů. Zazněl i příspěvek propojující téma klimatických změn a ekonomicko-sociálních dopadů.
„Večer jsem nemohl vůbec usnout. Musel jsem pořád přemýšlet, jak bude asi pokračovat závodní hra. Potichu jsem se vykradl z postele, sebral mobil ze stolu a šup s ním zpátky pod peřinu, abych nevzbudil Nůďáka. Hra byla stále napínavější. Usnul jsem až pozdě v noci.“
Ve čtvrtek 28. listopadu se v Praze konala Výroční konference Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Hlavním tématem konference bylo společné vzdělávání a jeho podpora z OP VVV. Její podtitul zněl Společně: most k úspěchu. Kromě odborných prezentací a workshopů úspěšných projektů byla na programu také panelová diskuse, v rámci které Stanislav Štech, Jana Straková a Hana Stýblová debatovali o implementaci společného vzdělávání.