Wellbeing a citron na školách

Vydáno: 3 minuty čtení

Téma wellbeingu na školách velmi rezonuje i ve Vzdělávání Paměti národa. Na základě našich edukačních programů uváděných již řadu let vnímáme, že jedním z nejdůležitějších faktorů je vytvářet bezpečné prostředí podporující pohodu, otevřenost a celkovou spokojenost žáků i pedagogů. Díky našim kvalitně vypracovaným programům a s pomocí motivovaných a zkušených lektorů se nám to daří. Proto vám chceme naše programy nabídnout nejen jako podporu ve výuce moderní historie, ale také jako programy podporující wellbeing.

Wellbeing a citron na školách
MgA.
Jitka
Míčková
projektová vedoucí workshopů Vzdělávání Paměti národa
A jak s wellbeingem souvisí citron?
Citron
se zdá být na první pohled kyselý, možná plný pecek, žlutý a šťavnatý. Jaký ale doopravdy je, zjistíme, až když ho rozkrojíme a ochutnáme. A podobně se to často děje i s lidmi kolem nás. Na základě nějakých faktorů a prvních vjemů si o jednom myslíme to, o druhém ono. V každém z nás jsou zakořeněné určité předsudky, které nám pomáhají orientovat se v životě. Co když se ale stane, že náš první dojem je mylný? Jak se asi cítí takový člověk, kterého jsme schovali do nějaké škatulky a tu jsme nechali už napořád uzavřenou? A jaké pocity máme my, když nám nějaký kolektiv dá nálepku např. „macho“, a ať děláme, co děláme, nemůžeme ji ze sebe sundat? Můžeme pak být spokojeni? Cítíme se psychicky zdravě a namotivováni se dál pokoušet o nějakou změnu? Chceme v dané společnosti navazovat funkční a podpůrné vztahy, abychom naplno rozvinuli svůj potenciál a dokázali vést spokojený a plnohodnotný život?
Právě citron se objevuje v naší
lektorské dílně
nazvané
Víc než citron
a otevírá téma předsudků, škatulek a integrace jedince do kolektivu a společnosti. Na základě hry s citronem inspirované publikací A. S. Winkelmann
More Than Culture: Diverzita v mezinárodní práci s mládeží
se snažíme výše uvedená témata rozvinout, pojmenovat a konkretizovat.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus.
Program pracuje s příběhem pamětníka Ivana Lefkovitse, který přichází do zcela nového a pro něho odlišného školního prostředí. Ivan už na první pohled vypadá jinak a je jen na spolužácích, jakou nálepku mu dají a jak se k němu zachovají.
Hlavní myšlenkou programu je usnadnit příchod žáků z jiných kultur do českých tříd, ale také otevírat to, co se děje kolem nás i v nás. Žáci mají po seznámení s Ivanem prostor i pro vlastní zážitky a vzpomínky. Příběh Ivana se stává inspirací popřemýšlet o vlastních zkušenostech, zamyslet se, zda sami žáci někdy někoho zařadili do škatulky nebo zda jim samotným byla udělena nálepka, o kterou nestáli.
Od počátku programu se snažíme ve třídě budovat pozitivní, otevřenou a vstřícnou atmosféru, aby se žáci nebáli mluvit nebo se ptát. Během závěrečné reflexe hledáme se žáky odpovědi na tyto otázky: Co jsem cítil, když se mi něco podobného dělo? Za kým mohu jít, koho poprosit o pomoc? Jak se mám k tomu nejlépe postavit? Na co si dát pozor, abych to já sám také nedělal, a proč je dobré své škatulky občas otevřít?
Lektorský program
Víc než citron
je určený žákům a studentům základních a středních škol, trvá dvě vyučovací hodiny a lze si ho objednat na stránkách https://skoly.pametnaroda.cz/lektorske-programy/.