Škola ve fialovém
Už od rána se škola hemží studenty a studentkami a vyučujícími v nejrůznějších odstínech fialové – někteří přišli v tričku, jiní v mikině nebo rovnou ve fialovém setu. Ti, kteří doma ve skříni nic fialového nenašli, si o přestávce mohli nechat na školním dvorečku nastříkat na fialovo prameny vlasů. „My barvoslepí to máme těžký, manželka říkala, že ve skříni nic fialovýho nemám, tak jsem si aspoň po cestě do práce pustil Deep Purple,“ říká jeden z učitelů, který zrovna probíhá sborovnou. Fialová je barvou duševního zdraví a právě na podporu jeho významu v životě celé školy je dnešní den věnován aktivitám, které téma, o němž se stále často mluví jen potichu, přináší přímo do středu školního světa.
Zaujal vás tento článek? Inspirujte se dál. Všechny texty Učitelského měsíčníku s názvem: Týden pro wellbeing ve škole aneb když se do školy těším si můžete hezky najednou stáhnout v pdf jako bonus. |
Odpočinek pro duši: od pečení po jógu
Po polední pauze se studenti a studentky rozprchávají do různých koutů školy, kde na ně čeká pestrý program aktivit zaměřených na duševní zdraví a pohodu. Dobrovolně ho připravili jejich vyučující. „Všechno to bylo hned zarezervované, to nás taky překvapilo, jak veliký byl o jednotlivé aktivity zájem,“ říká školní psycholožka Barbora Soukopová a prochází plánek školy a program, který probíhá v jednotlivých učebnách. Všechny aktivity mají jedno společné – jsou navrženy tak, aby podpořily odpočinek a pohodu a seznámily studentstvo s možnostmi, jak se v běžném školním shonu zastavit a dopřát si chvilku pro sebe. Studující si mohli vybrat mezi sportovními aktivitami na hřišti nebo jógou v tělocvičně, výtvarně ztvárnit své emoce v podkrovním ateliéru, naučit se na spolužácích a spolužačkách základy relaxační masáže, upéct si podzimní pečivo nebo si zalézt do knižního pelíšku s oblíbenou knihou.
„Mě to moc baví a myslím si, že celá škola si to užívá,“ sdílí nadšeně jedna ze studentek. „Byl to skvělý nápad, uspořádat to hned na začátku školního roku, protože to pomohlo zmírnit stres z toho, co nás čeká – ať už je to maturita, nebo přijímačky.“
Dnešek ale nemusí vnímat jako výjimku. „Chceme připomenout studujícím, co všechno tady máme každý den, nejsou to věci, které máme připravené pro výjimečnou příležitost, ale dějí se ve škole každý den. Určitě chceme, aby vnímali, že tu mohou sportovat, kdykoliv potřebují, trávit čas v okolí školy, potkávat se s učiteli u tvoření, u meditace…,“ říká školní psycholožka, která si vzala na starost i vyzdobení nástěnek tak, aby všem studentům a studentkám vysvětlovaly, proč Fialový den probíhá a co je v dalším roce spolu s Nevypusť duši čeká.
Proč duševní zdraví ve školách?
Program Zázemí pro duši, který má letos v roční verzi premiéru hned na čtyřech středních školách, reaguje na alarmující statistiky o duševním zdraví mladých lidí. Data mluví jasně: 36 % dětí v Česku bojuje s duševními obtížemi a téměř polovina z nich neví, kam se obrátit, když potřebují pomoc. Více než 43 % studentů a studentek neví, komu se svěřit, a kolem 50 % si není jistých, zda se na škole vůbec někdo tématu duševního zdraví věnuje. U vyučujících je situace také vážná – 19 % vyučujících je ve vysokém riziku vyhoření a více než polovina se potýká s projevy stresu, přesto péče o sebe není součástí profesního vzdělávání.1)
Cílem programu Zázemí pro duši je proto nejen předat studentstvu praktické nástroje pro péči o sebe, ale také podpořit vyučující ve včasném rozpoznání varovných signálů duševních obtíží a poskytnout jim dovednosti pro zvládání vlastního stresu. Tím program pomáhá vytvářet podporující prostředí pro duševní zdraví, kde jak studenti a studentky, tak vyučující a vedení školy najdou bezpečný prostor a oporu.
„Gymnázium Boskovice je o lidech a je důležité, aby se ve škole cítili dobře. Od projektu očekávám, že nás učitelé seznámí s různými technikami týkajícími se sebepéče a taky s tím, jaké jsou varovné signály duševních obtíží u žáků. A že tyto znalosti a dovednosti budeme potom moci využívat dlouhodobě,“ říká ředitelka gymnázia Alena Svanovská.
Nikdo na to nemusí být sám
Na závěr Fialového dne se studující i vyučující scházejí ve školní aule, kde ředitelka organizace Nevypusť duši Bára Pšenicová spolu s Alenou Vlkovou, mentorkou programu Zázemí pro duši, roční program podpory duševního zdraví oficiálně představují těm, pro které je určený. Bára s úsměvem vysvětluje, že program nevnímá duševní zdraví jen jako téma několika málo workshopů, ale jako součást každodenního života ve škole: „Velmi často si myslíme, že změna přichází s jedním člověkem – s jedním učitelem, který víc naslouchá, s jednou ředitelkou, která je otevřená potřebám studujících, nebo s jedním žákem, který dodá odvahu ostatním. Ale ve škole, která je jako systém složená z mnoha pravidel, zvyklostí a vztahů, musí každý přispět svou trochou do mlýna, aby změna skutečně fungovala.“
Program Zázemí pro duši podle ní školám ukazuje, že na podporu duševního zdraví nemusí být samy – přináší workshopy, webináře, ukázky intervizí a supervizí a další podpůrné nástroje pro všechny, od studentů po vedení školy. Pilotní evaluace programu potvrzuje, že tento přístup přináší reálné výsledky: studující se lépe orientují ve službách, vědí, kde hledat pomoc, a věří, že najdou dospělého, který jim naslouchá. U vyučujících program posiluje jistotu, jak přistupovat k psychickým obtížím žáků a žákyň, a zároveň snižuje riziko vyhoření. „Naším přáním je, aby se školy staly bezpečným místem, kde se daří nejen vzdělávání, ale i duševnímu zdraví a celkovému rozvoji každého studenta i učitele,“ uzavírá Bára s úsměvem a potlesk publika naznačuje, že se boskovické gymnázium tomuto přání během dneška posunulo o kus blíž.
Na reportáž z fialového dne v Boskovicích se můžete podívat na YouTube kanále Nevypusť duši.
https://www.youtube.com/watch?v=lwiGUWWp00Q&ab_channel=Nevypus%C5%A5du%C5%A1i