Podpoření aktivit pedagogů středních škol při práci s talentovanou mládeží formou nového programu Excelence středních škol

Vydáno:

Vyspělý stát se kromě jiného pozná podle toho, jakým způsobem dovede využít vědomostní potenciál svých obyvatel, tedy jak dovede vést své školství, aby rozumový potenciál nebyl promrhán, ale přinesl výsledky, se kterými pro svůj společenský rozvoj předem počítá a bez kterého se neobejde v období náročné ekonomické a technické konkurence. Zejména z tohoto úhlu pohledu si naše školství musí více než dosud vážit žáků, kteří dostatečně prokázali a prokazují, že mají nadání a talent.

Podpoření aktivit pedagogů středních škol při práci s talentovanou mládeží formou nového programu Excelence středních škol
Mgr.
Patrik
Kubas
Odbor vnějších vztahů a komunikace MŠMT
V souladu s Dlouhodobým záměrem rozvoje vzdělávání a vzdělávací soustavy na roky 2011–2015 a Národním programem reforem České republiky 2011 (schváleným usnesením vlády České republiky ze dne 27. dubna 2011, č. 314) byl připraven a od září je realizován rozvojový programu
Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích v roce 2011 – Excelence středních škol 2011.
Program má za cíl výrazně podpořit motivaci středních škol ke
zkvalitnění vzdělávání talentovaných žáků
v návaznosti na jejich výsledky v soutěžích vyhlášených MŠMT ve školním roce 2010/2011. Ministerstvo každoročně finančně podporuje na
osm desítek soutěží, do kterých se zapojuje kolem 467 tisíc žáků základních a středních škol.
Daná kritéria v programu umožňují identifikovat kvalitu vzdělávacího procesu škol tím, že porovnávací hodnoty vycházejí z výsledků testů a zkoušek ze soutěží (testy i zkoušky mají v převážné části srovnatelnou úroveň náročnosti).
Plošnost a průkaznost hodnocení škol je zajištěna také vysokou účastí žáků na soutěžích
(v průměru se 35 % žáků každoročně zapojuje do vědomostních soutěží).
Předpokládá se, že v programu bude v následujících letech
oceněno 3–5 tisíc žáků
a
objem finanční podpory
by mohl dosáhnout až trojnásobku výše finančních prostředků, které jsou v letošním roce na tento program k dispozici. Školám i jejich zřizovatelům se programem otevírá
možnost srovnání
v dalším parametru (mimo úspěšnosti u maturit a v přijímacím procesu na VŠ), jak úspěšná je jejich práce.
Realizací programu se podařilo zakomponovat do naší vzdělávací soustavy další
prvek kvalitativního hodnocení výuky
a zájmového vzdělávání, který dokáže
finančně ocenit podporu talentovaných žáků
na středních školách, kterou jim poskytují nejlepší pedagogičtí pracovníci. V souladu s vyjádřením oslovených odborníků se pro
hodnocení výsledků pedagogů
zvolilo kritérium výsledků žáků v soutěžích vyhlašovaných MŠMT, které mají dlouholetou tradici, kladou vysokou náročnost na žáka a jsou objektivně hodnoceny.
Do pilotního ročníku bylo pro hodnocení vybráno 15 celostátních soutěží, z nichž devět má oborovou návaznost na mezinárodní soutěže. Prioritu měly technické a přírodovědné soutěže (11 soutěží), menší je počet humanitních soutěží (4 soutěže).
Bodově se hodnotily výsledky žáků v krajských, ústředních a mezinárodních kolech.
Hodnotily se výsledky jen nejdéle trvající kategorie daných soutěží:
Matematická olympiáda, Fyzikální olympiáda, Turnaj mladých fyziků, Astronomická olympiáda, Soutěž v programování, Celostátní matematická soutěž žáků SOŠ a SOU, Biologická olympiáda, Chemická olympiáda, Němčina pro bystré hlavy, České hlavičky, Středoškolská odborná činnost (18 oborů), Soutěže v cizích jazycích (6 jazyků), Olympiáda v českém jazyce, Soutěž v grafických předmětech, Zeměpisná olympiáda. V letošním a příštím roce se předpokládá
rozšíření programu na 40 soutěží
(včetně odborných a vyššího počtu humanitních soutěží).
Celková výše rozdělených finančních prostředků v programu byla stanovena na rok 2012 ve výši 20 milionů Kč.
V září 2011 byl zveřejněn obsah programu
Hodnocení žáků a škol podle výsledků v soutěžích v roce 2011 – Excelence středních škol 2011
a v průběhu dvou měsíců se do něho
přihlásilo 291 středních škol.
Z toho počtu bylo 161 gymnázií (55 %), 37 středních průmyslových škol (13 %), 23 obchodních akademií (8 %), 15 středních odborných škol (5 %), 15 středních odborných škol spojených s VOŠ (5 %) a 33 ostatních SŠ (11 %). Církevní školy podaly 5 žádostí.
Samy školy bodově hodnotily podle nastavených kriterií výsledky 1 116 žáků.
Školy se dopustily v 7 % žádostí
chybného bodování
(zařazení a obodování žáků ze soutěží, které nebyly zařazeny do programu).
Bodový systém
byl nastaven tak, aby první tři soutěžící v ústředních a krajských kolech obdrželi 1 bod.
Úspěšní řešitelé ústředních kol
(tj. ti, kteří získali nejméně 60 % bodů z maxima možných) obdrželi také 1 bod. Účastníci mezinárodních soutěží – úspěšní řešitelé – získali 1 bod a v případě medailového umístění obdrželi ještě další bod. U
soutěží technických a přírodovědných
se výsledný počet bodů násobil koeficientem 1 a u humanitně zaměřených soutěží koeficientem 0,2 (viz tabulka níže).
Jihomoravský kraj
využil
finanční možnosti programu
nejlépe a obdržel dotaci ve výši 2 036 964 Kč. Druhou nejvyšší finanční částku získal
Moravskoslezský kraj
s necelými 2 miliony Kč. Naopak
nejméně dotací na tento program
žádaly školy z kraje Vysočina – 716 520 Kč. Jen tři kraje žádaly finanční prostředky nižší než 1 milion Kč (Vysočina, Karlovarský a Středočeský). Podle získaných zpráv byla
informovanost škol o programu
na dobré úrovni a školy měly velký zájem se programu zúčastnit.
Celkem 65 škol dostane částku přesahující 100 000 Kč.
Nejúspěšnější školou v tomto programu bylo Gymnázium Brno – Řečkovice, které získalo dotaci na mzdy pedagogů ve výši 586 864 Kč. Dále následovalo Gymnázium Brno, tř. Kpt. Jaroše s dotací ve výši 494 740 Kč a na třetím místě v pořadí úspěšnosti se umístilo Gymnázium České Budějovice, Jírovcova, s dotací 453 796 Kč. Do dvacátého místa se umístilo 6 SOŠ.
Finanční prostředky z tohoto programu jsou určeny jako mzdové prostředky pro pedagogy, kteří se podíleli na vzdělávání talentovaného žáka v hodnoceném oboru.
MŠMT předpokládá, že zavedením tohoto
systému podpory talentovaných žáků
bude motivovat pedagogy i žáky k většímu zapojení do všech soutěží odborných a do vědomostních soutěží vyhlašovaných a spoluvyhlašovaných MŠMT. V současné době probíhá
evaluace pilotního ročníku
a připravuje se rozšíření programu o více soutěží a věkových kategorií.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon