Praktická výuka moderního vaření

Vydáno:

Asociace zřizovatelů školních jídelen, z. s., uspořádala v červnu 2016 pilotní projekt „Praktický kurz moderního vaření pro pracovníky ŠJ“, který se konal ve výcvikovém prostoru firmy InterGast za účasti zkušených kuchařů znalých problematiky školního stravování.

 

Praktická výuka moderního vaření
Mgr.
Daniel
Štěpán,
Asociace zřizovatelů školních jídelen
Požadavek na uspořádání podobného semináře vzešel z výsledků dotazníkového šetření realizovaného na základě vzdělávacích akcí jak pro vedoucí ŠJ (semináře proběhly v měsících leden–únor 2016), tak i pro ředitele a vedení škol (cyklus seminářů v průběhu června 2016). Výsledky dotazníků jasně ukázaly, že téměř 85 % kuchařek ŠJ postrádá možnost dalšího vzdělávání v oblasti moderních receptur a technologií.
Pilotní projekt praktické výuky moderního vaření vyšel vstříc těmto požadavkům a nabídl kuchařkám ŠJ vyzkoušet si v praxi nové technologie a moderní receptury s využitím méně atraktivních, ale velice žádaných a výživově hodnotných komodit.
Během praktické výuky si kuchařky v praxi mohly vyzkoušet 2 druhy polévek, 4 druhy hlavního jídla a po jednom dezertu a salátu. Účastnice kurzu na závěr obdržely desky s recepturami, technologickými postupy a finančním nanormováním připravovaných pokrmů, včetně úpravy na dietní stravování, a dále osvědčení o účasti na uvedeném kurzu.
Při přípravě pokrmů byla po celou dobu přítomna i nutriční terapeutka (NT), registrovaná v seznamu nutričních terapeutů ČAS sekce VNP, která přímo na místě účastnicím vysvětlila možnost implementace dietního stravování (dieta s omezením lepku a dieta šetřící) u připravovaných jídel. NT zároveň zodpověděla dotazy účastnic a podala vysvětlení o výživových hodnotách použitých surovin.
Pilotní projekt se setkal s pozitivním ohlasem, účastnice kurzu si chválily praktický aspekt kurzu, pozitivně hodnotily přítomnost nutriční terapeutky a přiznaly, že konečně pochopily praktickou realizaci implementace dietního systému do školního stravování. Již přímo na kurzu se začaly zajímat o spolupráci s nutriční terapeutkou a o možnost zavedení dietního systému stravování. Co se týká předvedených receptur – některé školní jídelny je dokonce již stihly zařadit do jídelníčků, jiné účastnice potvrdily, že je od září do jídelníčků také zařadí. Velký zájem byl především o polévky a pokrmy z těstovin.
„Kurz byl velice dobře připraven.“
„Rady nutričního terapeuta byly pro nás přínosem.“
„Se seminářem jsem byla velmi spokojena.“
„Některé pokrmy využiji ve své jídelně, především polévky.“
Na základě hodnoticího dotazníku byly následně nastaveny parametry konečného vzdělávacího praktického kurzu. První praktické vzdělávací kurzy byly již během prázdninových měsíců realizovány ve spolupráci s Magistrátem města Pardubice pro pracovníky školních jídelen v Pardubickém kraji.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon