Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku 2018/2019

Vydáno:

Článek vyčleňuje činnosti výchovného poradce a metodika prevence, které navazují na změnu právních předpisů nebo změnu metodických materiálů. V tomto ohledu je tak určitým pokračováním článku publikovaného ve Školním poradenství v praxi 2017/4. Obsah článku se vztahuje na činnost výchovného poradce a školního metodika prevence školy veřejné (zřizované státem, krajem, obcí, svazkem obcí) i neveřejné (církevní, soukromé).

Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku 2018/2019
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
právník a specialista na školskou problematiku
ZÁŘÍ
V září výchovný poradce a metodik prevence navážou na vyhodnocení své činnosti (jejích cílů a prostředků, pomocí kterých má být cílů dosaženo) v minulém školním roce.
Přitom budou věnovat zvýšenou pozornost aktivitám, kterých se dotkly změny právních předpisů nebo metodických materiálů v průběhu školního roku 2017/2018.
Připomeňme, že MŠMT aktualizovalo tři přílohy Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních, č. j. 21291/2010-28, a to přílohu č. 7 – Kyberšikana a další formy kybernetické agrese, přílohu č. 10 – Vandalismus a přílohu č. 11 – Záškoláctví.1)
Je účelné, aby se metodik prevence a výchovný poradce zaměřili zejména na vztah kyberšikany a dvou faktorů:
1.
zda jednání žáka prokazatelně souvisí/nesouvisí s činností školy a
2.
zda se činnost stala/nestala během vyučování nebo v rámci akcí organizovaných a zajištěných školou, kde učitel vykonává nad žáky dohled.2)
Dále je vhodné brát v potaz, že v aktualizovaném pokynu věnovaném záškoláctví
-
je doplněna část Způsob omlouvání nepřítomnosti žáka při vyučování (která se věnuje mimo jiné problematice omlouvání nepřítomnosti žáka ve vyučování, dokládání důvodů nepřítomnosti, potvrzení lékaře jako součásti omluvenky vystavené zákonným zástupcem žáka a úhradě uvedeného potvrzení, určení zaměstnance školy, který je informován o zdravotním stavu nezletilého žáka, zákonným zástupcem žáka)3) a
-
se avizuje aktualizace Metodického pokynu MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, čj. MSMT-10 194/2002-14, ze dne 11. března 2002, a to k 1. 9. 20184) [viz část Typ rizikového chování a Legislativní rámec (krajské plány, strategie, webové odkazy)].
Jak výchovný poradce, tak metodik prevence budou ve školním roce 2018/2019 pokračovat v ochraně osobních údajů v souladu s
GDPR
. Jako problematické se z tohoto úhlu pohledu jeví využití přílohy č. 5 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, v platném znění. Uvedená příloha (Informovaný souhlas s poskytnutím poradenské služby a se zpracováním a uchováním osobních údajů ve školském poradenském zařízení) obsahuje text, kterým se uděluje, resp. neuděluje, souhlas se zpracováním a uchováním osobních údajů podle zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů.
Od 25. 5. 2018 GDPR přímo stanovuje pravidla pro zpracování osobních údajů a práva a povinnosti při zpracování osobních údajů stanovené GDPR nahradí práva a povinnosti při zpracování osobních údajů stanovené zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Lze konstatovat, že současný text uvedený v příloze č. 5 vyhlášky č. 72/2005 Sb., v platném znění, není v souladu s GDPR.5)
Pro výchovné poradce je důležité vědět, že s účinností od 1. 9. 2018 se zrušuje § 16 odst. 11 školského zákona. To znamená, že se zrušuje pravidlo: Navýšení finančních prostředků poskytovaných na činnost školy ze státního rozpočtu podle § 161 až 163 z důvodu využití asistenta pedagoga je možné pouze, pokud dalo k využití asistenta pedagoga v daném případě souhlas ministerstvo v případě škol zřizovaných ministerstvem nebo registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi, kterým bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, nebo krajský úřad v případě ostatních škol.
ŘÍJEN–LISTOPAD
Říjen a listopad jsou pro výchovné poradce měsíci, které jsou ve významné míře věnovány zpracování plánů pedagogické podpory nových žáků a vyhodnocování poskytování podpůrných opatření. Současně je tato činnost navázána na pomoc, kterou výchovní poradci poskytují žákům:
-
kteří mají v daném školním roce konat přijímací zkoušku ke vzdělávání ve střední škole a odevzdávají přihlášku ke vzdělávání ve střední škole pro první kolo přijímacího řízení do 30. listopadu nebo
-
kteří mají v daném školním roce konat maturitní zkoušku a podávají přihlášku k maturitní zkoušce v jarním zkušebním období do 1. prosince.
V materiálu Metodické doporučení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro zajištění podmínek konání jednotné přijímací zkoušky uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami, čj. MSMT-21506/2017-1, ze dne 16. listopadu 20176) se v souvislosti s uzpůsobením podmínek konání jednotné přijímací zkoušky uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami uvádí:
-
Podpůrná opatření druhého až pátého stupně lze uplatnit pouze s doporučením školského poradenského zařízení (dále jen „ŠPZ“) podle § 16 odst. 4 školského zákona. Doporučení ŠPZ uchazeč odevzdává společně s přihláškou ke vzdělávání podle § 1 odst. 1 písm. h) vyhlášky č. 353/2016 Sb., o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání, ve znění vyhlášky č. 243/2017 Sb. (dále jen „vyhláška č. 353/2016 Sb.“), pro 1. kolo přijímacího řízení nejpozději k 1. březnu (u oboru vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou k 30. listopadu).
-
Uchazeč ke všem přihláškám (až čtyřem), které ve školách odevzdává pro 1. kolo přijímacího řízení, přikládá jedno totožné doporučení ŠPZ, které je mu vydáváno na základě jeho žádosti; počet originálních vyhotovení doporučení je dán počtem přihlášek uplatněných uchazečem.
-
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy doporučuje ředitelům škol, aby pravidla uzpůsobení podmínek uchazečů se SVP pro konání jednotné zkoušky adekvátně využili i pro konání školní přijímací zkoušky, případně talentové zkoušky.
Jak je známo, žádost o přiznání uzpůsobení podmínek pro maturitní zkoušky je zaznamenána na formuláři přihlášky k maturitní zkoušce (viz příloha 1 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, v platném znění) a přílohou 3a vyhlášky č. 177/2009 Sb., v platném znění, je stanoven formulář doporučení k uzpůsobení podmínek pro konání maturitní zkoušky.
Jak již bylo uvedeno, výchovní poradci v říjnu a listopadu pomáhají žákům základních škol vyplnit přihlášky ke vzdělávání ve střední škole, a to přihlášky do oborů vzdělání s talentovou zkouškou. Lze očekávat, že MŠMT zveřejní aktuální informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2018/2019. Pokud však vyjdeme z materiálu MŠMT Informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce 2017/2018 (prosinec 2017)7), je účelné zdůraznit sdělení ohledně hodnocení na vysvědčení uváděného na přihlášce: „V případě oborů s talentovou zkouškou, kde se pro přijetí do 1. ročníku podává přihláška do 30. listopadu 2017, jsou součástí přihlášky vysvědčení za poslední dva ročníky vzdělávání, ve kterých je plněna povinná školní docházka (nebo je klasifikace ověřena v přihlášce). V případě uchazeče v 9. ročníku základní školy jde ohodnocení, které již uchazeč získal v 7. a 8. ročníku vzdělávání a jež může za 2 ročníky předložit.“8)
Pokud výchovní poradci spolupracují s vedením školy na aplikaci GDPR, je vhodné, aby mimo jiné průběžně kontrolovali, zda zabezpečení zpracování osobních údajů o poskytovaných podpůrných opatřeních odpovídá zabezpečení stanovenému školou (správcem) – viz čl. 32 GDPR.
PROSINEC–LEDEN
V závěru prvního pololetí je činnost výchovného poradce a metodika prevence spojena s přípravou pedagogické rady a případným udělením pochval a uložením kázeňských opatření žákům. Proto je příhodné připomenout, že chování žáka na vysvědčení je hodnoceno za období 1. pololetí (nikoli za kratší období). Kázeňská opatření (např. důtku) však lze uložit i v průběhu pololetí.
V uvedeném období se výchovný poradce podílí na projednání podpůrných opatření se školským poradenským zařízením, pokud bylo žákovi na začátku školního roku vydáno doporučení školského poradenského zařízení s uvedením určitých podpůrných opatření a do čtyř měsíců od vydání doporučení uvedené podpůrné opatření žákovi nebylo poskytnuto (viz § 16 odst. 3 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění).
SHRNUTÍ
Na činnost školy se pravidla GDPR začala vztahovat již od 25. 5. 2018, výchovný poradce a metodik prevence je však začnou poprvé používat ve vztahu k činnostem obvyklým v 1. pololetí školního roku. Je vhodné, aby případné sporné otázky řešili ve spolupráci s vedením školy a pověřencem pro ochranu osobních údajů. Dále lze doporučit, aby výchovný poradce sledoval aktuální informace MŠMT související s přijímacím řízením ke vzdělávání ve střední škole a problematikou omlouvání a uvolňování žáků z vyučování.
1) Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
2) Viz příloha č. 7 – Kyberšikana a další formy kybernetické agrese. MŠMT [online]. [cit. 2018-05-25], s. 14–16. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
3) Viz příloha č. 11 – Záškoláctví. MŠMT [online]. [cit. 2018-05-25], s. 16–19. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/socialni-programy/metodicke-dokumenty-doporuceni-a-pokyny
4) Tamtéž, s. 1 a 10.
5) Blíže k této problematice viz FRÝBOVÁ, A. a E. URBANOVÁ. Souhlas se zpracováním osobních údajů podle GDPR. Školní poradenství v praxi. 2018, č. 2.
6) Metodické doporučení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro zajištění podmínek konání jednotné přijímací zkoušky uchazečů se speciálními vzdělávacími potřebami. MŠMT [online]. [cit. 2018-05-25], s. 1–2. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/prijimani-na-stredni-skoly-a-konzervatore
7) Informace pro přijímání na střední školy a konzervatoře ve školním roce2017/2018. MŠMT [online]. [cit. 2018-05-25]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/vzdelavani/stredni-vzdelavani/prijimani-na-stredni-skoly-a-konzervatore
8) Tamtéž, s. 12.

Související dokumenty

Pracovní situace

Školní psycholog na základní škole
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku 2023/2024
VP a další poradenští pracovníci
Minimální preventivní program
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Školský zákon a jeho vyhlášky
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Poskytování školního stravování z pohledu zákazu diskriminace
Souhlas se zpracováním osobních údajů ve školách - nejčastější situace
Co dělat, když škole přijde poškozené zboží?
Co dělat, když škole nepřijde zboží, které si objednala?
Policie ve škole
V jakých případech může škola odmítnout či odložit pomoc Policii ČR
Únor 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Březen 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Změna pracovního poměru
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku

Poradna

Ochrana osobních údajů
Několik výchovných poradců ve škole
Snížení rozsahu přímé vyučovací povinnosti u výchovných poradců
Jmenování ředitele
Týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti výchovných poradců
Výchovný poradce
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina
GDPR
Vychovatelka ŠD
Pracovní neschopnost
Škola v přírodě
Střet zájmů
Doprovod do školy

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
353/2016 Sb. o přijímacím řízení ke střednímu vzdělávání