Zřizovatel může vytvořit se školami dobrý tým. Nejen to dnes ukazuje Praha

Vydáno:

Máme tu opět období letních prázdnin. Dva měsíce, kdy mají zaměstnanci škol chvíli na odpočinek po dalším náročném školním roce a přípravu na ten další, který nám letos začne 2. září. Máme za sebou i další rok mediální štvanice hovořící o tragickém stavu českého školství, letos navíc okořeněný o zahájení tvorby Strategie 2030. Zatímco školy nyní utichly a jejich zaměstnanci musejí rychle nabrat sílu na další školní rok, jejich ředitelé se společně se zřizovateli vrhli nejen do oprav školských budov, ale i do příprav dalších společných plánů, které mají jediný cíl, neustálé zkvalitňování vzdělávání. Že týmová spolupráce zřizovatele a jeho škol už není jen o zajištění provozu ve školách, ale i o společném budování kvality vzdělávání, je dnes vidět ve stále větší míře. Jsem rád, že hl. m. Praha mezi tyto aktivní zřizovatele patří.

Zřizovatel může vytvořit se školami dobrý tým. Nejen to dnes ukazuje Praha
Mgr. Bc.
Filip
Kuchař,
vedoucí oddělení koncepce a projektů odboru školství MHMP Vystudoval politologii se zaměřením na veřejnou správu a politické rozhodování na VŠMVV Praha a následně školský management na PedF UK. Souběžně absolvoval i studium oboru vzdělávací politiky na FSV UK. Po osmi letech na manažerských pozicích v soukromém sektoru nastoupil v roce 2006 jako vedoucí školského odboru na Úřadu městské části Praha 7. Zde se v roli zřizovatele snažil aktivně podporovat školy na jejich cestě za kvalitou a vzájemnou spoluprací. Spustil projekty, jako bylo vzdělávání na dálku, digitalizace škol, vzdělávací web Prahy 7, venkovní třída pro základní školy, obědové konto, Slowfoods - kvalitnější stravování, žákovské uniformy, T-ball do škol aj. Během tohoto období měl možnost vyzkoušet si roli pedagoga a lektora
IT.
Od roku 2017 vede nové oddělení koncepce a projektů na odboru školství, mládeže a sportu Magistrátu hl. m. Prahy. Je členem realizačních týmů Krajského akčního plánování a Implementace KAP, zastupuje krajský akční plán ve všech řídicích výborech místních akčních plánů na území hlavního města Prahy. Současně zastupuje odbor školství a mládeže MHMP jako člen plánovací komise Operačního programu Praha - pól růstu ČR, schvalovací komise Erasmus+, pracovní skupiny Základní vzdělávání pro Integrovanou strategii ITI Pražské metropolitní oblasti a pracovní skupiny vzdělávání Eurocities.
Od hrstky vyvolených, kteří - soudě dle jejich názorů - již zřejmě dlouho v běžné škole nebyli, jsme měli možnost letos opět slýchat různé důvody, proč naše školství údajně není v dobré kondici, proč pomalu zaostáváme za celým světem a jak bychom to měli zlepšit. Nemohu souhlasit s těmito pohledy. Hlavní město Praha začalo mimo jiné před třemi lety aktivně budovat sdílení a spolupráci s evropskými městy a jejich školami. Obnovili jsme svou aktivní účast v pracovní skupině vzdělávání Eurocities, kde se pravidelně dvakrát ročně setkávají zástupci školských odborů z evropských měst a sdílejí a vyměňují si informace o svých vzdělávacích politikách. Na těchto setkáních jsme se tak mohli přesvědčit, že na tom naše školství není tak špatně, jak se tvrdí v médiích, jen máme v některých oblastech ztížené podmínky. Obrázek, který vznikl jako výstup práce naší skupiny, dokonce ukazuje, že témata, která spojují evropská města, pulzují i v naší zemi. Kde tedy vidím opravdové a základní slabiny, které nás od Evropy odlišují a se kterými se musíme poprat?
-
Nedostatečné personální zajištění. Jedním z nepřehlédnutelných rozdílů, které je možné pozorovat mezi našimi školami a těmi zahraničními, je množství personálu, které má ředitel k fungování školy k dispozici. Několik let se u nás ředitelům neustále navyšovaly kompetence a školám jejich samostatnost. Nikdy se však bohužel zároveň s tím neřešilo adekvátní rozšíření tabulkových míst. Je pravda, že některé pozice se sice v posledních letech snažíme zajistit v rámci projektů, ale je toto ta správná a systémová cesta?
-
Složité a zbytečně komplikované legislativní prostředí. Dalším viditelným rozdílem mezi našimi a zahraničními školami je legislativní prostředí, které našim školám oproti těm zahraničním život víc komplikuje, než usnadňuje. A bohužel se nejedná jen o jeden předpis. Patří sem nejen každodenní souboj se školskými zákony či hygienickou vyhláškou, ale i slaďování různých rozpočtových a účetních předpisů, nastavení výběrových řízení a mnoho dalších zákonů a předpisů spjatých se specifickým provozem škol. Když se s řediteli zahraničních škol bavíme o provozních prostředcích, které mají na provoz k dispozici, není žádný výrazný rozdíl mezi jejich výší, ale tím, co naše školy musejí investovat do naplňování různých opatření vyplývajících z právních předpisů, zatímco zahraniční školy je mohou investovat do výukových pomůcek a materiálů.
-
Nekomunikujeme spolu. Každý sice něco povídáme, někteří i hodně, ale neposloucháme se a nekomunikujeme. Kdo nekomunikuje, nemá šanci se domluvit na spolupráci, na společné cestě, ale hlavně není schopen si s kýmkoliv společně nastavit pravidla. Pokud se podíváme na jakékoliv problémy, se kterými se dennodenně musíme ve školství potýkat, zjistíme, že ve velké míře vždy na začátku problému nalezneme nezvládnutou komunikaci a scházející dohodnutá pravidla. Osobně jsem proto přivítal záměr na realizaci projektů krajských a místních akčních plánů, se kterými v roce 2015 přišlo MŠMT a u jejichž tvorby jsem mohl od začátku být; dnes jsou známy pod svými zkratkami KAP a MAP. Mé očekávání největšího přínosu těchto projektů, kterým bylo propojení škol, zřizovatele a dalších aktérů vstupujících do vzdělávání v daném regionu v jeden tým, se za první tři roky existence projektů naplnilo. Propojení aktérů v takto širokém pojetí totiž nutně vyžadovalo i naučit se komunikovat. Samozřejmě se to nepovedlo úplně všude - stejně jako máme aktivní a pasivní školy, lze aktivní a pasivní aktéry nalézt i u ostatních subjektů, včetně zřizovatelů škol.
Při všech debatách bývá zásadní problém spatřován v nedostatečných financích pro školství. I kdybychom je ale do systému dodali, paradoxně bychom zjistili, že je nebudeme umět efektivně čerpat, protože narazíme na komunikační bariéru a neschopnost domluvit se, jak je nejlépe využít. Podaří-li se nám dohodnout, zjistíme, že se dostaneme mezi dva mantinely, které nám budou klást tuhý odpor, a že budeme mít problém sehnat lidi na realizaci svých záměrů, nebo stane-li se zázrak a lidi se nám podaří sehnat, začneme narážet na nepřekonatelnou bariéru byrokracie. A tam ze svých pozic nic nezmůžeme se současnou nešťastně a složitě nastavenou legislativou, která život školství více komplikuje, nežli usnadňuje.
Fenomén KAP a MAP
Projekty KAP a MAP jsou jedinečné právě díky tomu, že propojily na svých územích všechny aktéry vstupující do vzdělání, vytvořily prostředí pro jejich společné sdílení dobrých zkušeností a potřeb. Bylo úžasné pozorovat, jak se u jednoho stolu scházejí zástupci veřejných a soukromých škol se svými zřizovateli, zástupci rodičů a představitelé veřejných institucí a volnočasových kroužků a společně se baví a hledají cesty, jak zlepšovat podmínky pro vzdělávání na svém území všem dětem společným úsilím. Součástí týmů MAP byl i zástupce KAP. V Praze jsme těmto projektům od začátku chtěli dát z pohledu kraje i dynamiku, protože jsme vnímali rizika, která s sebou projekty přinášejí. Z toho důvodu jsme se rozhodli, že pro všechny pražské MAP, kterých v prvních třech letech vzniklo 20, nabídneme jednoho zástupce, aby mohl mezi pražským KAP a všemi MAP přenášet jednotné informace o dění a potřebách jednotlivých městských částí směrem ke KAP a naopak všem MAP mohl poskytovat sjednocenou metodickou podporu. A to se nám povedlo.
Tento krok pak umožnil Praze v rámci navazujícího projektu Implementace KAP připravit aktivity nejen pro střední školy, ale i pro mateřské a základní školy v takovém rozsahu, v jakém by si je samy nebyly schopné připravit. Naší snahou bylo navíc skrze tyto aktivity vytvořit prostor prostupující všemi stupni vzdělávání a zavést do aktivit systémovost, která by se stala základem pro úspěšné pokračování projektů v dalších letech.
I u těchto projektů se samozřejmě objevila rizika, která projekty, jejich dynamiku a úspěšnost ohrožovala. Jedno jsem již zmínil a tím je přístup jednotlivých aktérů, z nichž ti pasivnější přistoupili k jejich realizaci formálně a po prvních třech letech v pokračování akčních plánů již většinou nepokračují, neboť tím, že nevyužili naplno projekt, nedošlo ke společné komunikaci, nenašli u projektu jeho hlavní přínos. Druhou velkou zátěží je pak samotná složitost a náročnost nastavení projektů, která jen potvrzuje již zmiňovanou problematickou legislativní oblast. Jako třetí, hlavní riziko se ukázalo, že kvůli složitosti a náročnosti projektů realizátoři bojují s personálním zajištěním pro jejich realizaci. A tak i u realizace vzdělávacích projektů opět narážíme na tři hlavní rizika, která jsem už zmínil v úvodu článku.
V dubnu pražský KAP uspořádal s městskými částmi, které realizovaly první tři roky MAP, společný evaluační den, na kterém všichni s ostatními sdíleli, co pozitivního jim realizace MAP přinesla a naopak co je u realizace trápilo. Jako tenká niť se výstupy ze všech MAP prolínala velmi podobná hodnocení toho dobrého, ale i nešťastného. Z přínosů, zvláště u aktivnějších realizátorů, zcela dominovala hlubší a intenzivnější spolupráce všech účastníků vstupujících do vzdělávacího systému v regionu, společné setkávání, navazování partnerství a hlavně komunikace, stejně jako možnost společně řešit opravdové potřeby v regionu a společně si naplánovat postup. Účastníci tedy konečně měli možnost zkusit uvést v život neustále proklamované heslo, že školská politika se má tvořit odzdola; do té doby šlo pouze o přání, které se díky projektům KAP a MAP konečně začalo realizovat. V hodnocení MAP patřily mezi nejúspěšnější akce, které si naplánovali realizátoři projektů sami a dle svých zkušeností je svěřili odborníkům. Mezi negativy se pak neustále objevovala stejná témata - od složitého a neustále se měnícího nastavení projektu řídicím orgánem přes nedostatečný prostor pro potřebné personální zajištění realizace projektu až po velmi špatné zkušenosti s většinou vzdělávacích neziskových organizací, které pokud vůbec projevily zájem zapojit se do společného projektu, většinou nabízely svůj projekt bez ochoty ho jakkoliv upravit podle potřeb škol v regionu. Určitým společným prvkem pak byl i smutek, že když už se MŠMT podařilo připravit takovýto funkční projekt, není nikde vidět, že by se výstupy vzniklé ze skutečných potřeb a opatření z těchto projektů objevily v podpoře školám a školským zařízením. To je velká škoda.
V návaznosti na výstupy z KAP pak MŠMT vyhlásilo výzvy na tzv. implementaci KAP (známou pod zkratkou I-KAP), tedy možnost zrealizovat aktivity, které by pomohly řešit potřeby definované všemi aktéry v rámci realizace KAP. V Praze se mezi největší rizika s potřebou řešení dostala témata podpory polytechnického vzdělávání, digitalizace škol a školských zařízení, iniciace ke změnám v přístupu ke vzdělávání a hlavně téma podpory pedagogů a vedení škol v jejich potřebách a možnostech seberozvoje. Dovolte mi tedy ve zkratce představit naše největší projekty pro Prahu.
Polytechnické aktivity
Zachování polytechnického vzdělávání je důležité ze dvou základních důvodů. Prvním je nutnost umožnit dětem rozvíjet jemnou motoriku, která se u současných dětí razantně zhoršuje a způsobuje jim problémy při odborném vzdělávání. Nejde přitom jen o učební obory, najdeme i mnoho oborů vysokoškolských, technických či medicínských, kde budou pro budoucí výkon zaměstnání zručnost také potřebovat. Pražské školy to u dětí vidí navíc v mnohem širším měřítku, neboť z obytných domů velkoměsta již zcela vymizely krabice s nářadím našich otců a dílen a garáží vybavených nářadím ve městech přirozeně není mnoho. Druhým důvodem je, že právě u těchto aktivit mohou děti, které nemají tak chytrou hlavu, vyniknout naopak zručností, a zažít tak úspěch pro každé dítě, který je naším společným cílem, jak vykřikují i ti, kteří z druhé strany proti podpoře polytechniky brojí, většinou spíše z důvodu vlastních vzpomínek z mládí - třeba jak si upínali palce do svěráku nebo museli kvůli praxi vstávat už v šest hodin.
Snažili jsme se připravit aktivity pro mateřské a základní školy tak, aby reflektovaly i blížící se dobu robotiky a Průmyslu 4.0 a aby v sobě měly systémovost, kterou bude možné i do budoucna rozvíjet.
-
Naše první polytechnické aktivity jsou určeny už pro MŠ. Přijíždí za nimi polytechnický autobus I-KAP a umožňuje jim poznávat materiály a jejich vlastnosti i nářadí, kterým se zpracovávají. Děti mají možnost poprvé si vyzkoušet plánování postupu prací a vyrobit svůj první, jednoduchý výrobek.
-
Další, druhá aktivita je určena pro žáky 5. tříd ZŠ a podporuje školní výuku při seznamování dětí se světem práce. Pro školy je připravena návštěva modelů krajin, do kterých jsou umístěny figurky s nářadím vykonávající různá řemesla a služby. Děti pak s metodickým listem poznávají dle zadání různé pracovní činnosti tak, jak vypadají ve skutečnosti, a vybavení, se kterým jsou provozovány.
-
Poslední, třetí aktivita je určena pro učitele se žáky 2. stupně ZŠ. Jedná se o polytechnická hnízda ve středních školách, kde mají základní školy možnost absolvovat výuku dílen. Učitel základní školy se přitom pod dohledem mistra sám učí dílny vést, neboť naším cílem je do budoucna umisťovat polytechnické dílny do základních škol, které už budou mít od nás vyškolené učitele. Školy si budou moci vybírat mezi půlročními vzdělávacími moduly po 20 hodinách, zaměřenými buď na mechaniku, nebo robotiku.
Digitalizace vzdělávání
Dalším velkým tématem pro Prahu je podpora škol v zavádění a správném a efektivním využívání digitálních technologií při vzdělávání. Pražské školy totiž neměly v minulosti oproti jiným krajům přístup k investičním výzvám a nemohly si školy vybavovat podle svých potřeb. Opět jsme se snažili se školami najít cestu, která by jim co nejvíce pomohla, aby byl projekt připraven k dalšímu rozvíjení.
-
CIV - centra interaktivního vzdělávání. Záměrem projektu CIV je vybudovat místa sdílení, dalšího vzdělávání a podpory pro všechny pražské školy. Proto by mělo na 11 středních školách vzniknout po čtyřech různě koncipovaných učebnách, stejně jako by měly být vybudovány multifunkční učebny na dvou základních uměleckých školách pro podporu práce s nadanými dětmi a na dvou speciálních školách pro podporu práce s dětmi se SVP. Všechny učebny spojuje zcela nově koncipované pracoviště učitele i prezentační prostor, který bude umožňovat učitelům lépe zavádět nové metody a prvky do vzdělávání. Tyto školy - centra - pak budou jednak zkoušet nové technologie pro jednotlivé předměty a jednak budou pro ostatní pražské učitele realizovat otevřené hodiny a workshopy, kde si každý z učitelů bude moci technologie ozkoušet, než se pro jejich pořízení rozhodne i jeho škola.
-
Podpora snadnějšího přístupu k zajímavým výukovým softwarům. Už v roce 2017 Praha uzavřela memorandum s MŠMT a ICT Alliance, které umožňovalo školám zkoušet během roku až sedm vzdělávacích softwarů zdarma. Nejvíce učitele zaujal matematický program Techambiente, o nějž pak většina škol měla zájem. Proto Praha letos v květnu uzavřela memorandum s výrobcem tohoto programu, které všem pražským školám, veřejným i soukromým, zajišťuje nejen více než 50 % slevu na pořízení licence, ale i dlouhodobou servisní podporu.
-
Bezplatné vzdělávací kurzy. Podporu završují vzdělávací kurzy. Pražským školám zajišťujeme semináře, kde se mohou seznámit s různými metodami vzdělávání podporujícími matematickou a čtenářskou gramotnost za podpory moderních technologií a ozkoušet si je. Důležité pro nás bylo, že tyto aktivity vedou špičkoví učitelé ve svých předmětech a ukazují různé přístupy, neboť neexistuje jediná a spásná metoda pro každý předmět, ačkoliv někteří rozumbradové se nám to neustále snaží vnucovat.
Vytváření nových podnětů pro změny výuky
Zajímavou, i když náročnou oblastí naší podpory pražským školám je příprava a vytváření podmínek tak, abychom v nich probudili chuť a nadšení zkoušet zavádět nové metody a prvky do své výuky. Nových podnětů se snažíme vytvářet co nejvíce, aby měl každý učitel možnost najít si to, co mu nejvíce vyhovuje a bude ho motivovat. Za nejzajímavější a nejoceňovanější nové aktivity byly za poslední dva roky školami považovány následující projekty.
-
Venkovní celoroční učebny. S cílem vytvořit jedinečný vzdělávací prostor jsme k přípravě projektu přizvali renomovanou architektonickou kancelář. O tom, že se nám podařilo vybudovat pro sedm škol zcela ojedinělý a unikátní prostor ke vzdělávání uprostřed jejich školních zahrad, svědčí nejen nadšení žáků a učitelů z prvních hodin v této učebně, ale i ocenění v soutěži Dřevostavba roku, kde náš projekt získal první cenu odborné poroty. Pro nás je tato učebna ale mnohem cennější, protože bychom rádi vyzkoušeli její využití pro výuku odborných předmětů či polytechnickou výuku ve chvíli, kdy školám budou v jejich budově scházet prostory a tento mobilní skvost by jim mohl pomoci situaci vyřešit.
-
Leadership. Projekt leadershipu opravdu podpořil naše ředitele. Když jsme dali dohromady požadavky ředitelů s našimi, nešlo využít žádných nabízených programů. Sestavili jsme si tedy leadership podle vlastních potřeb. První, pilotní cyklus nám potvrdil, že sázka na vlastní leadershipový program byla správnou volbou. Při tvorbě programu jsme vycházeli z faktu, že každý člověk je typologicky jiný, a naším cílem bylo pomoci ředitelům využít svého talentu k efektivnějšímu řízení školy a ke zlepšení dovedností při práci s různě aktivně nastavenými týmy pedagogů ve škole, čímž by mělo dojít k zvýšení kvality klimatu školy. Leadership tak byl složen ze společné části, kde byli ředitelé seznamováni s různými trendy a metodami pro řízení školy, a z individuálního koučinku, kdy si po absolvování talentových testů Strengthfinders 2.0, Barrett a SF 360° ředitel s koučem nastavil nejvhodnější scénáře pro řízení ve své škole.
-
Společné sdílení. Společné řízení a propojování škol se zřizovatelem probíhá u nás v několika směrech. Nejčastější podporou jsou různé společné kulaté stoly na rozmanitá témata, vzdělávací workshopy a společné porady. Jednou ročně realizujeme tzv. inspirativní autobus, pokaždé na jiné téma, kdy s našimi řediteli navštěvujeme prestižní školy v jiných krajích a společně s jejich zástupci sdílíme zkušenosti a inspirujeme se navzájem. Několikrát do roka rozesíláme na všechny školy informační bulletin.
-
Zahraniční mise. Novou aktivitou jsou za poslední tři roky zahraniční mise. Potvrzuje se nám, že je velmi důležité komunikovat a sdílet zkušenosti i mimo prostor naší malinké republiky. Proto jsme - jak už bylo zmíněno - obnovili svou účast v pracovní skupině vzdělávání Eurocities, kde se setkávají zástupci školských odborů z 62 měst. Navíc zde domlouváme i osobní setkání pro naše ředitele, takže naši kolegové už měli možnost setkat se se svými protějšky z Antverp, Berlína a Lipska. Praha byla letos přijata do mezinárodní organizace Xarxa FP, která zajišťuje odborné mobility pro žáky i učitele škol partnerských měst a přístup ke garantovaným a aktivním školám. Zajistit si partnerskou školu v zahraničí bývá pro školy jednou z největších starostí, kterou díky projektu nově nemají. Mezi oblíbené akce patří také společná návštěva mezinárodních edukačních výstav, a tak jsme už společně navštívili například výstavy Bett nebo Didactu.
Nejtěžší není vymyslet a vytvořit, ale udržovat a rozvíjet
Jako nejdůležitější ale jako zřizovatel vnímáme zajištění udržitelnosti pro projekty, které se osvědčily, a jejich potenciál případně ještě systémově rozvíjet. Takovým příkladem je třeba pražská dovednostní soutěž Sollertia, kde spolu v různých oborech soupeří žáci s mistrem v daném oboru. Tuto soutěž jsme se tedy rozhodli včlenit do aktivit KAP a rozvinout ji na mezinárodní soutěž. To platí i o mnohých dalších soutěžích, které se za léta svého působení staly velmi oblíbenými, ať se jedná například o Jarmark řemesel, Mezinárodní veletrh fiktivních firem, Enerosol, či každoroční přehlídku škol Schola Pragensis. Samozřejmostí je pak podpora škol v různých administrativních oblastech, kde školám schází hlavně personální zabezpečení nebo i odbornost, přesto je do těchto oblastí stát vtáhl neustálým svěřováním kompetencí.
Přeji všem krásné prožití prázdnin a načerpání hodně sil do dalšího školního roku. Ať máte i vy možnost se svým zřizovatelem tvořit dobrý tým, který umožní rozvoj škol ve vašem regionu.

Související dokumenty

Pracovní situace

Mediální vzdělávání
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program - metodické materiály
Revize RVP
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Strategické řízení a plánování v digitální škole
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015

Poradna

Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026
Vstupní lékařská prohlídka u pedagoga na DPP
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Financování obědů
Příspěvek na penzijní připojištění z FKSP
Podávání léků
Cestovní příkazy: proplácení
Houpačky zavěšené na větvích stromů na školní zahradě
Přímá pedagogická činnost zástupce ředitele
Zápočet pedagogické praxe učitel střední školy
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Účastníci zájmového vzdělávání ve školním klubu
Ředitel školy - uzavírání a vyplácení DPP
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj