Tři vrstvy, jedna pravda

Vydáno: 17 minut čtení

Sedíte na hodnoticím pohovoru se svým nadřízeným, který se vám chystá dát negativní zpětnou vazbu. Nejprve vás však uklidní pochvalou za jiný aspekt vaší práce. Poté přejde ke skutečnému účelu setkání – kritice. Nakonec pohovor uzavře dalším pozitivním sdělením, abyste nebyli tak naštvaní (na něj) nebo zklamaní, až budete odcházet z jeho kanceláře. Jaký dojem ve vás tento přístup zanechává? Vnímáte ho jako citlivý a podporující, nebo spíše jako neosobní, manipulativní? Přináší vám pocit důvěry a motivace, či spíše nejistotu a pochybnosti?

Tři vrstvy, jedna pravda
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D., MBA
ředitel základní školy Wonderland Academy
Zaměstnanci potřebují jasnou zpětnou vazbu o tom, do jaké míry splňují požadované standardy. Zvláště
důležité, byť často nepříjemné
je sdělení o výkonech, které neodpovídají očekáváním. V těchto případech je negativní zpětná vazba zásadním
zdrojem informací ke zlepšení
. Pomáhá jedinci rozpoznat rozdíl mezi skutečností a žádoucím stavem, což je první krok k nápravě. Zároveň však může oslabit sebevědomí a výkon, pokud není sdělena citlivě.
Aby negativní zpětná vazba skutečně vedla ke zlepšení, je klíčové nejen to, co se sděluje, ale také jakým způsobem. Podání zpětné vazby by mělo probíhat v atmosféře, která zaměstnanci umožní vnímat hodnocení jako
příležitost k rozvoji
, nikoli jako útok na jeho osobnost.
Otevřená komunikace
je základním nástrojem pro to, aby zaměstnanec zpětnou vazbu pochopil, přijal a cítil se motivován ke změně. K účinnosti zpětné vazby přispívá, když se zaměřuje na
konkrétní situace a specifická chování
, která lze měnit. Pokud bude obsahovat i nabídku jasných kroků ke změně, nezůstane jen abstraktním sdělením, ale stane se motivující a užitečnou součástí profesního růstu zaměstnance.
Big Mac v akci
Jednou z běžně používaných metod, jak manažeři projednávají špatný výkon se svými zaměstnanci, je
sendvičová metoda
(
the hamburger method of constructive criticism
). Manažer začne pozitivním komentářem k něčemu, co pracovník dělá dobře (část s nadýchanou houskou), následně přejde k jádru věci, což je samozřejmě část s kritickým (masitým) sdělením, a setkání uzavře dalším komplimentem (tj. druhou polovinou pečiva). Hlav