Nekvalifikovanost pohledem ředitele málotřídní školy

Vydáno:

Problém nekvalifikovanosti není jistě černobílý. Předem však chci jasně vyjádřit své přesvědčení, že pedagogický pracovník je dle zákona buď kvalifikovaný, nebo nekvalifikovaný, a pokud odpovídající kvalifikaci nemá a je státním zaměstnancem se smlouvou na dobu neurčitou, je to špatně.

Nekvalifikovanost pohledem ředitele málotřídní školy
Mgr.
Petr
Kruliš
 
ředitel školy, Základní škola a Mateřská škola Chotyně, p. o.
Nechci se zabývat otázkou výjimek a nechci komentovat skutečnost, že v některých případech je 10 a možná i více let v systému člověk bez kvalifikace a bez pravidelného písemného upozorňování na potřebu získání odpovídajícího vzdělání. Nemá ani cenu zjišťovat, kdo za současný stav nese odpovědnost, spíše bych se chtěl zamyslet nad tím, proč bychom se měli zasadit o zlepšení a jaké jsou možnosti řešení. Zodpovídat by se za stav na konkrétní škole měl především ředitel zřizovateli, potažmo nekvalifikovaný pedagog řediteli.
Jak jsem předeslal, problém není černobílý a v podmínkách úplných a středních škol mohou být s kvalifikací pedagogů odborných předmětů dlouhodobě objektivní potíže. V podmínkách málotřídních škol by ale měla být situace přehlednější. Každý absolvent oboru učitelství na 1. stupni ZŠ je plně kvalifikovaný (aprobovaný) a bez omezení může stejně kvalitně vyučovat humanitní i výchovné předměty. Z tohoto důvodu je potřebné v přijímacím řízení ponechat i praktické zkoušky z tělesné, výtvarné, případně hudební oblasti. Domnívám se, že školy poskytující odpovídající pedagogické vzdělání připravují v rámci celé republiky dostatečné množství kvalifikovaných pedagogů. Ti však bohužel nemají mnohdy možnost vstoupit do systému, protože místa zabírají právě nekvalifikovaní.Také mají smůlu v tom, že si z nějakého důvodu většina ředitelů myslí, že osvědčený, oblíbený a kvalitně pracující nekvalifikovaný pedagog je vždy lepší než čerstvý absolvent bez praxe.
Často se mluví o prestiži učitelského povolání. Je nepochybné, že výše uvedená problematika s vážností pedagogů úzce souvisí. Bez vzniku respektované
komory pedagogů
s podobnými kompetencemi a pravomocemi jako v případě lékařů, s propracovaným
systémem akreditací
a dalšího vzdělávání se asi neobejdeme. Dovedu si představit, že právě komora by v budoucnu spravovala kariérní řád a hodnotila práci pedagogů. V současné době, kdy existují v rámci ČR prakticky nezávislé krajské vzdělávací soustavy, je zcela nemožné efektivně a především objektivně učitele hodnotit.
Podobně cítím potřebu
pracovat na soustavném vzdělávání ředitelů škol
a školských zařízení v oblasti managementu. Funkční období ředitelům nepřináší žádnou praktickou pomoc a zároveň není ani příliš velkým strašákem v souvislosti s množstvím nekvalifikovaných pedagogických pracovníků v jejich zařízeních. Během funkčního období by měl každý ředitel absolvovat
kvalitní manažerské studium v bakalářském rozsahu.
Myšlenka vypsání
mimořádných termínů přijímacích řízení na školách poskytujících pedagogické vzdělání
je jistě chvályhodná, je však potřeba zároveň myslet na financování. Navýšit prostředky budou potřebovat nejen tyto instituce, ale v některých případech by mohl dostat určitou pomoc i pedagog, který si bude chtít dokončit studium a má z minulosti překročenou standardní dobu studia. Nesmí se zapomenout ani na ty školy, kde bude nutné za studujícího kolegu suplovat, a tedy vyplácet příplatky. Kde na to vzít? V rámci rozpočtu MŠMT to asi nepůjde, ale v dalším programovacím období by měly být
prostředky ESF
lépe využity. Nechť si škola, která bude mít všechny pedagogické pracovníky kvalifikované, klidně pořídí více tabletů na úkor DVPP. Ale ta organizace, kde jsou nekvalifikovaní, by měla především a povinně využít peníze EU na vzdělání svých zaměstnanců, případně na zaškolení nových, a tedy na odpovídající ohodnocení uvádějících učitelů.
A co s těmi, kteří budou muset opravdu opustit místa pedagogů a jsou kvalitní a spolehliví zaměstnanci? Podle mého názoru by měl
alespoň jeden asistent pedagoga
pracovat v každé škole a školském zařízení stejně automaticky, jako zde pracuje učitel nebo vychovatel. Pokud měl někdo možnost vyzkoušet si opravdu dobrou asistenci ve výuce, pak ví, jak dokáže přítomnost druhého pedagoga
zefektivnit výuku
všech žáků ve skupině. Nejen těch, kvůli kterým jsme v současné době nuceni složitě papírovat a každoročně dokazovat, že pomoc je oprávněná. Dlouhodobě nekvalifikovaní by tedy mohli zastávat na školách funkce asistentů pedagoga.
Kvalifikovanost nám sama o sobě nezaručí kvalitu, může být ale prvním, důležitým krokem na cestě k získání prestiže učitelského povolání a může se stát dobrým předpokladem k zařazení pedagogů do skupiny skutečně vážených profesí.

Související dokumenty

Pracovní situace

Novela zákona o pedagogických pracovnících
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Má mít pedagog postavení úřední osoby dle trestního zákoníku?
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Rozvoj pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Nástup do práce - znovu otevření škol v době mimořádných opatření
Jak má postupovat ředitel školy v případě, že učitel odmítne nosit roušku?
Covid-19 jako nemoc z povolání
Pracovněprávní důsledky odsouzení pedagogického pracovníka za trestný čin
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Výpověď zaměstnavatele pro nesplnění kvalifikačních předpokladů
Změna ředitele v soukromé škole
Přespočetné hodiny u statutárního zástupce ředitele ZUŠ
Jmenování ředitele
Pomocná kuchařka
Kvalifikace
Vzdání se funkce
Úvazek
Školní psycholožka
Úvazek
Podnapilý rodič
Výkon veřejné funkce
Granty
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
DPP/DPČ v případě ředitele, který je statutárním orgánem právnické osoby
Absence učitelů - studium
Kvalifikace