Kvalifikovanost pedagogů

Vydáno:

Výběrový pohovor je považován za nejvhodnější metodu výběru zaměstnanců, neboť umožňuje komplexní a efektivní posouzení a porovnání způsobilosti uchazečů o zaměstnání vykonávat požadovanou práci. Podmínkou úspěchu je však profesionální příprava a vedení výběrového pohovoru ze strany odpovědných reprezentantů školy, ředitele školy a ostatních vedoucích zaměstnanců a/nebo zaměstnanců školy pověřených výkonem personální práce ve škole.

Kvalifikovanost pedagogů
PhDr.
Václav
Trojan
Ph.D.
vedoucí katedry Centra školského managementu Pedagogické fakulty UK v Praze
Mgr.
Irena
Lhotková
ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala
PhDr. Václav Trojan, Ph.D.
Na mnoha povoláních a kritickém zhodnocení obsahu jejich profesní přípravy by člověk mohl najít bílá místa, vždy bychom našli některé aktivity, jejichž výsledky se na první pohled nezdají být důležité a potřebné pro přímý výkon povolání.
Jak dlouho ovšem budeme pořád dokola papouškovat názor, že pedagogický pracovník nepotřebuje vysokoškolské vzdělání, že stačí osobnostní předpoklady a vše ostatní se získá praxí?
Jistě, žádná vysoká škola na světě nepřipraví hotového a zralého učitele připraveného na všechny situace, to je velice dlouhá a lopotná cesta. Kultivace učitelských kompetencí je jistě celoživotní proces, každý se vyvíjí. Však je třeba konečně nahlas říci, že jednou z funkcí vysokoškolského vzdělávání je kultivace osobnosti, rozšiřování obzorů, rozvoj kritického myšlení a budování příslušnosti k obci vzdělaných lidí. Je třeba nahlas a nekompromisně stanovit, že pedagogické působení ve školách České republiky je bez absolvované vysoké školy nepřípustné.
Uvědomuji si potíže z terénu, řada ředitelů je ráda, že dá vůbec dohromady tým pracovníků i v současných podmínkách. Na druhé straně se o potřebě vysokoškolského vzdělání hovořilo mnoho let a řada lidí měla stále pocit, že se to takzvaně rozchodí, platnost předpisu se odloží nebo se na problematiku v tichosti zapomene.
Jakou může mít naše profese úctu a autoritu, když i v dnešní době připustíme nekvalifikovanou práci?
Kdo z nás by neutekl z vyšetřovny, kdyby lékařský zákrok vedl šikovný, empatický a zkušený instalatér? Vlastně – zuby na vesnici trhal kovář a školy často dostávali negramotní vysloužilci.
Nejsme již někde jinde?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mgr. Irena Lhotková
Ano – asi snad jediný souhlas, který v tomto příspěvku vyjádřím – jsme někde jinde. Rozhodně jsem pro vysokoškolské vzdělávání učitelů, jenže kromě učitelů patří mezi pedagogické pracovníky také vychovatelé či vychovatelky školních družin a učitelky (možná i učitelé) mateřských škol. Právě oni se svého času vzdělávali na středních školách zaměřených na jejich budoucí profesní činnost a rozhodně se tehdy nehovořilo o potřebnosti vysokoškolského vzdělání.
Najednou je všechno jinak – nestačí kvalifikovanost, podmínkou pro zařazení do „lepší“ tabulky je vysokoškolský titul.
A tak se ptám spolu s nimi: Proč stejné podmínky, které platily dřív, platí stále jen pro učitele (ti měli od začátku stanovené vysokoškolské vzdělání) a nikoliv pro vychovatele a učitele – absolventy středních pedagogických škol?
Čím se liší absolvent vyšší odborné školy se zaměřením na pedagogiku předškolního věku a absolvent obdobného oboru na vysoké škole?
Opravdu pouze titulem? Mimochodem ředitel školy pro výkon své funkce může absolvovat vzdělání v rozsahu od 100 hodin realizované ve vzdělávací agentuře až do 350 hodin ukončené bakalářskou státní zkouškou na univerzitě a ve všech případech je stejně kvalifikovaný vést školu…
Jak má ředitel v dnešní tíživé finanční situaci umožnit vzdělávání lidem ve školních družinách a mateřských školách a zároveň zajistit kvalitní výchovně vzdělávací proces?!
Mám ve své škole šikovné, empatické a zkušené vychovatelky a vychovatele školní družiny s kvalitním vzděláním ze středních pedagogických škol, s potřebnou úctou i autoritou. Přesto jsou najednou považováni za „méně zdatné“, a to jen proto, že spoléhali na věci ještě nedávno pevně dané.
Je to správné?

Související dokumenty

Pracovní situace

Novela zákona o pedagogických pracovnících
Výpověď daná zaměstnavatelem pedagogickému pracovníkovi, který nesplňuje předpoklad odborné kvalifikace
Informace k možnostem zaměstnávání ukrajinských občanů na pozici pedagogického pracovníka
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na SŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v ZUŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na VOŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 2. stupni ZŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v jazykové škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Posouzení kvalifikace v případě souběhu více pedagogických pozic
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků - přechodná ustanovení
Co je to whistleblowing?
Jaké typy podnětů na základě zákona o ochraně oznamovatelů se mohou týkat škol?
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Mimořádná lékařská prohlídka
Výstupní lékařská prohlídka
Zařazování učitelů do platových tříd
Vstupní lékařská prohlídka

Poradna

Vedoucí učitel odborného výcviku
Kvalifikace
Výpověď zaměstnavatele pro nesplnění kvalifikačních předpokladů
Pomocná kuchařka
Kvalifikace
Úvazek
Školní psycholožka
Úvazek
Podnapilý rodič
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Záskok za nemocného jazykáře - odborná poradna, odpověď na dotaz
Absence učitelů - studium
Kvalifikace
Kvalifikace
Pracovní poměr na dobu určitou - 10 měsíců
Doplnění pedagogické kvalifikace; asistent pedagoga
Smlouva
Kvalifikace
Kvalifikace
Přespočetné hodiny